اسپلیت, مقالات

کم مصرف بودن اسپلیت اینورتر

مصرف برق پایین اسپلیت اینورتر

در مقاله ( مصرف برق پایین اسپلیت اینورتر ) می خواهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا خرید بهتری داشته باشیم. با سرما مارکت همراه باشید!

مروری بر یونیت های اسپلیت

یونیت های اسپلیت یا کولرگازی از سیستم های محبوب سرمایشی و گرمایشی به ویژه در مناطق شرجی با رطوبت بالا در هوا هستند. این یونیت ها نیازی به لوله کشی های گسترده، بولیر و چیلر که برای فن کویل ها لازم هستند، ندارند. عملکرد سرمایشی یونیت های اسپلیت به دلیل درگیر بودن مستقیم کویل در سیکل تبرید بسیار بهینه و قوی است. در این سیستم ها برای عملکرد گرمایشی از هیتر الکتریکی استفاده می شود.

هر یونیت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست دارای یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی است که از طریق لوله کشی ها و کابل کشی هایی به هم متصل هستند ولی فاصله این دو یونیت نباید زیاد باشد.

مصرف برق پایین اسپلیت اینورتر

نحوه کار سرمایشی اسپلیت

نحوه کار سرمایشی اسپلیت به این شکل است که درون سیستم آن یک گاز/مایع مبرد در جریان است. این مبرد طی یک سیکل تبرید، حرارت را از هوای درون اتاق جذب کرده و آن را به بیرون از ساختمان منتقل می کند.

مایع مبرد سرد از یونیت خارجی به یونیت داخلی وارد می شود و از ساختاری معمولا مسی به نام کویل یا مبدل حرارتی عبور می کند. در اسپلیت ها از کویل های نوع لوله-پوسته یا لوله-پره استفاده می شود. مایع مبرد سرد از درون لوله ها یا فین های کویل عبور کرده و هوای درون اتاق نیز به طور همزمان با فشار زیاد و با عملکرد فن از لا به لای لوله ها رد می شود و در این اثنا، حرارتش را به مایع خنک کننده یا همان مبرد منتقل کرده و خنک می شود.

یونیت داخلی دارای فیلتر بوده و هوا را تصفیه کرده و به دلیل تقطیر رطوبت موجود در هوا روی کویل، رطوبت هوا را نیز کاهش می دهند.

مایع مبرد که اکنون گرم شده است به یونیت خارجی منتقل می شود. این مایع در واحدی با فشار پایین به نام تبخیر کننده به گاز تبدیل شده و سپس به کمپرسور می رود که می تواند از نوع معمولی یا نوع اینورتر باشد.

کار کمپرسور

کار کمپرسور، چه نوع معمولی و چه نوع اینوتر این است که با مصرف انرژی الکتریکی، گاز مبرد را که هنوز گرم است، فشرده می کند و این گاز با فشار بالا وارد کندانسر می کند. در واقع ظیفه اصلی کمپرسور، تأمین نیروی محرکه لازم برای حرکت گاز/مایع مبرد درون سیکل تبرید اسپلیت است.

گاز مبرد گرم در کندانسر با فشار زیاد وارد یک کویل خنک کننده می شود و با عملکرد فن یونیت خارجی، سرد شده و تبدیل به مایع می شود. به همین دلیل به این یونیت، کندانسر می گویند. بنابراین در این مرحله گرمایی که توسط یونیت داخلی از هوای درون اتاق به مبرد منتقل شده بود، در کندانسور به هوای محیط خارجی دفع می شود.

پس از تبدیل گاز گرم مبرد به مایع سرد مبرد در کندانسر، این مایع به سمت یونیت داخلی حرکت کرده و این چرخه مرتب تکرار می شود تا دمای اتاق در میزان تعیین شده توسط کاربر خفظ شود.

یونیت داخلی اسپلیت دارای یک ترموستات است که کابر از طریق رابط کاربری که در اکثر کولرگازی های امروزی ریموت کنترل بسیم و در بعضی ها یک واحد کنترل سیمی است، دمای مطلوبش را تنظیم می کند.

تفاوت کولر گازی های اینورتر با کولر گازی های معمولی در اینجا آشکار می شود.

تفاوت عملکرد کمپرسور اینورتردار با کمپرسور معمولی

در کمپرسورهای معمولی که در کولرگازی های قدیمی تر و حتی بعضی مدل های ارزان امرزوی استفاده می شود این است که در این کولرگازی ها، زمانی که دمای هوای درون اتاق، از میزان تعیین شده توسط کاربر بالاتر یا پایین تر می رود، ترموستات کمپرسور را روشن و خاموش می کند و اینگونه دما را در محدوده نوسان نسبتا کمی ثابت نگه می دارد.

ترموستات اسپلیت های اینورتر، برخلاف اسپلیت های معمولی، برای کنترل دما و حفظ آن در محدوده ای بسیار باریک، کمپرسور اینتورتر با خاموش و روشن نمی کند، بلکه دور کمپروسر را بالا و پایین می کند.

خاموش و روشن شدن های متوالی کمپرسور های اسپلیت های معمولی، سبب مصرف بالای برق آن ها می شود زیرا راه اندازی یک موتور از حالت خاموش به دور حداکثر، انرژی زیادی می خواهد و شوک الکتریکی متعددی نه تنها به خود کولر گازی، بلکه به کل سیستم های برقی ساختمان وارد می کند. بنابراین طول عمر کمپرسورهای معمولی چندان بالا نیست و زیاد خراب می شوند. به علاوه مصرف برق آن ها نیز بسیار بیشتر از کمپرسورهای معمولی است. کولرهای گازی معمولی نمی توانند به خوبی دما را کنترل کنند و معمولا نوسانات دمای اتاق با استفاده از اسپلیت های معمولی نسبتا زیاد است.

جلوگیری از شوک الکتریکی – مصرف برق پایین اسپلیت اینورتر

اسپلیت های اینورتر مدام کمپرسور را خاموش و روشن نمی کنند، بنابراین شوک الکتریکی زیادی نه به کمپرسور و نه به دیگر وسایل برقی ساختمان وارد نمی آید. در این اسپلیت ها با تنظیم دقیق دور موتور کمپرسور، برق به بهینه ترین شکل ممکن مصرف می شود. مصرف برق کمپرسورهای اینورتر، حدود ۴۰٪ از مصرف برق کمپرسورهای معمولی بیشتر است. این اسپلیت ها دمای هوا را با کمترین نوسانات ممکن در محدوده ای بسیار باریک حفظ می کنند.

مزیت دیگر کمپرسورهای اینورتر نسبت به کمپرسورهای معمولی، سر و صدای بسیار پایین تر کولرگازی های مجهز به کمپرسور اینوتر است. اگر از کولرگازی های معمولی استفاده کرده باشید، در صورتی که صدای کمپرسور خارجی به داخل ساختمان بیاید، حتما صدای روشن شدن های گاه و بیگاه آن، شما را آزار داده است در حالی در اسپلیت های اینورتر، دور موتور اینورتر به طور یکنواختی کم و زیاد می شود و بنابراین، تغییرات نویز آن ها خیلی یکنواخت و تدریجی است که موجب آزاردهندگی کمتر آن می شود.

اسپلیت های اینورتر نسبت به اسپلیت های معمولی گران تر هستند ولی مصرف برق پایین تر آن ها سبب می شود که هزینه جاری آن ها خیلی پایین تر از هزینه جاری اسپلیت های معمولی شود. بنابراین اگر می توانید کمی بیشتر هزینه کنید، خرید اسپلیت های اینورتر را به شما پیشنهاد می کنیم و تضمین می کنیم که هزینه بیشتری که پرداخت کرده اید، به مرور به دلیل صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، به جیب شما باز می گردد و البته هم از نظر نوسانات دمایی کمتر و هم از نظر سر و صدای کمتر و یکنواخت تر، آسایش بیشتری برای شما فرآهم می آورند.

مطالب مرتبط