اسپلیت, مقالات

آشنایی با نوعی کولر گازی به نام اسپلیت اینورتر

آشنایی با نوعی کولرگازی به نام اسپلیت اینورتر

امروز میخواهیم مقاله ای برای آشنایی با نوعی کولر گازی ارائه دهیم. بشر در زمینه تهویه مطبوع سرمایش و گرمایش فعالیت های بی نظیری همچون ساخت کولر گازی، چیلر، موتورخانه و اسپلیت داشته است که در این مقاله سعی می‌شود مقایسه ای بین اسپلیت اینورتر و اسپلیت معمولی صورت گیرد و همچنین به اهمیت استفاده از اسپلیت اینورتر پرداخته شود و در آخر هم در مورد ویژگی های اسپلیت اینورتر بحث شود.

در دنیای امروز، بشر با توجه به پیشرفت تکنولوژی دست به اختراعات و کارهای بزرگی زده است که حیرت همگان را به خود جلب نموده است. بشر در زمینه تهویه مطبوع نیز فعالیت های بی نظیری همچون ساخت کولر گازی، چیلر، موتورخانه و اسپلیت داشته است.

اسپلیت ها نوع پیشرفته و تکامل یافته کولر گازی ها می‌باشند به عبارت دیگر در فرایند تهویه مطبوع عملکرد یکسانی دارند. اسپلیت ها نیز به دو دسته اسپلیت معمولی و اسپلیت اینورتر تقسیم می‌شوند. در این مقاله سعی می‌شود مقایسه ای بین اسپلیت اینورتر و اسپلیت معمولی صورت گیرد و همچنین به اهمیت استفاده از اسپلیت اینورتر نیز پرداخته شود.

تفاوت میان اسپلیت معمولی و اسپلیت اینورتر

همانطور که در بالا گفتیم اسپلیت ها نوعی از کولرهای گازی هستند که در صنعت و ساختمان برای تهویه مطبوع استفاده می‌گردند و به دو دسته اسپلیت اینورتر و اسپلیت معمولی تقسیم می‌گردند. بطور کلی می‌توان گفت تفاوت اسپلیت معمولی با اسپلیت اینورتر در سیستم الکتریکی که در آنها بکار رفته است برمی‌گردد و از لحاظ سیکل مکانیکی و تهویه مطبوع و اجزای دیگر با هم مشابه هستند ولی می‌توان به این نکته هم اشاره کرد که سیستم اسپلیت اینورتر کمی نسبت به نوع معمولی آن ارتقا پیدا کرده است.

اسپلیت معمولی

اسپلیت ها مانند کولر گازی ها در ابتدای روشن شدن موتور، حداکثر توان استفاده از کمپرسور را بکار می‌گیرند که این خود موجب مصرف انرژی خیلی زیاد و استهلاک زیاد کمپرسور می‌شود. در این نوع کولر گازی ها در لحظه شروع بکار کمپرسور، جریان و آمپر زیادی به دستگاه وارد می‌شود که خود یک عیب اساسی در این سیستم ها می‌باشد.

اصولا کنتور های برق دیجیتالی ۲۵ آمپر می‌باشند و اگر آمپراژ از این مقدار عبور نماید می‌توانند مقدار مصرف را ثبت نمایند و مشترک را در دسته مشترکین پرمصرف قرار دهند که باعث افزایش سنگین هزینه مصرف برق برای مشترک می‌شود.

حال با توجه به اینکه در اسپلیت معمولی قابلیت چند سرعته بودن کمپرسور وجود ندارد، هر بار که کمپرسور به دلیل ثابت نگه داشتن دمای محیط به وسیله ترموستات خاموش و روشن می‌شود، استهلاک و مصرف خیلی زیاد انرژی را نیز در پی دارد.

آشنایی با نوعی کولر گازی

اسپلیت اینورتر یا اسپلیت کم مصرف با نصب اینورتر بر روی اسپلیت قابلیت چند سرعته شدن را به اسپلیت می‌دهد و باعث می‌شود که کمپرسور در لحظه راه اندازی به نرمی ‌و آهستگی شروع به کار نماید و با گذشت زمان به حداکثر توان خود برسد که این خود علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از استهلاک بسیار زیاد در لحظه شروع بکار کمپرسور می‌شود، همچنین مصرف جریان برق را نیز کاهش می‌دهد.

همچنین در لحظه شروع بکار کمپرسور آمپر خیلی زیادی از کنتور برق دریافت نمی‌کند که این خود باعث می‌شود که اگر دستگاه دیگری در محل در حال کار کردن است باعث افزایش بیش از حد دریافت آمپر از کنتور نشود و مصرف کننده جزء مشترکین پر مصرف به حساب نیاید.

ثابت نگه داشتن دمای محیط

در اسپلیت اینورتر برای ثابت نگه داشتن دمای محیط نیاز نیست هر بار دستگاه خاموش و روشن شود و با توجه به قابلیت چند سرعته بودن، دستگاه به صورت دائم روشن است و زمانی که دمای محیط با دمای تنظیم شده منطبق باشد دستگاه با دور خیلی کم کار می‌کند و زمانی که دمای محیط با دمای تنظیم شده منطبق نباشد دستگاه با دور زیاد کار می‌کند و بار برودتی بیشتر را تولید می‌نماید و هوای محیط را مطبوع می‌سازد. این عملکرد باعث می‌شود هر بار دستگاه خاموش و روشن نشود و انرژی اولیه زیادی صرف به حرکت در آوردن کمپرسور نگردد.

از آنجا که این نوع اسپلیت ها در لحظه راه اندازی برق زیادی را نسبت به نوع معمولی دریافت نمی‌کنند در نتیجه باعث آسیب رسیدن به سیستم برق رسانی محل نمی‌شوند و برای مکان هایی که سیم کشی ضعیف و یا قدیمی دارند بسیار مناسب هستند و می‌توانند به خوبی بازدهی داشته باشند.

کمپرسور های استفاده شده در کولر های گازی از نوع اسپلیت اینورتر در دو مدل DC و AC در بازار وجود دارند که کمپرسور های از نوع DC به دلیل راندمان و بازدهی بیشتر از نوع AC گرانتر و محبوب تر هستند.

همچنین گاز استفاده شده در اسپلیت اینورتر از نوع R410a می‌باشد که نسبت به گاز R22 که در اسپلیت معمولی استفاده می‌گردد سرد تر است.

مانند شکل بالا نوسان بسیار کم دمای محیط، مصرف انرژی برق کمتر و راه اندازی آهسته و آرام کمپرسور در هنگام رسیدن اسپلیت اینورتر به دمای مناسب از ویژگی های سیستم اسپلیت اینورتر می‌باشد.

 

 

برای خرید اسپلیت سامسونگ یا مدیا و … به وب سایت سرما مارکت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط