داکت اسپلیت, مقالات

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

در مقاله ( تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی ) می خواهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا خرید بهتری داشته باشیم. با سرما مارکت همراه باشید!

معرفی سیستم داکت اسپلیت

اسپلیت یا کولرگازی از رایج‌ ترین دستگاه های برودتی و حتی حرارتی در جهان است. امروزه شرکت های متعددی در سرتاسر دنیا، یونیت های اسپلیت بسیار پیشرفته و مجهزی می سازند که حتی بعضی از آن را می توان با استفاده اپلیکیشن های اندروید یا iOS با استفاده از وای-فای و حتی اینترنت کنترل کرد.

یونیت اسپلیت، همانطور که از نامش پیداست دارای دو یونیت داخلی و خارجی می باشد. عملکرد اصلی اسپلیت، عملکرد سرمایشی آن است و برای این کار، یک سیکل تبرید هوشمندانه برای اسپلیت طراحی شده است تا با استفاده از آن، حرارت را از هوای درون ساختمان جذب کرده و به بیرون از ساختمان منتقل کند.

استفاده ی مستقیم اسپلیت ها از سیکل تبرید برای اینکار، سبب عملکرد بهینه تر آن ها نسبت به فن کویل ها شده است زیرا در فن کویل ها، یک سیکل تبرید در چیلر از طریق مبادله گر حراتی و به واسطه آب با یونیت های فن کویل در بخش های مختلف ساختمان حرارت را به صورت غیر مستقیم از ساختمان خارج می کند و بنابراین کارایی سیستم فن کویل نسبت به اسپلیت پایین تر است.

داکت اسپلیت نوعی از اسپلیت است که به کانال هایی مجهز بوده و یک یونیت داخلی اسپلیت که در یک نقطه از ساختمان نصب می شود، از طریق این کانال کشی ها، هوای خنک شده را در بخش های مختلف ساختمان که هر کدام تنها مجهز به یک دیفیوزر هستند، منتشر می کند. بنابراین، عملکرد داکت اسپلیت حتی از اسپلیت های معمولی نیز بهینه تر است.

عملکرد داکت اسپلیت

سیکل تبرید داکت اسپلیت0 با ورود مایع مبرد سرد به یونیت داخلی و مشخصا به قطعه‌ی کویل که درون کابینت کولرگازی قرار دارد، شروع می شود. کویل یا مبادله گر حرارتی معمولا شامل مجموعه ای از پره یا فین های مسی است که مایع مبرد از درون آن ها عبور می کند. با عملکرد فن یونیت داخلی داکت اسپلیت، هوای درون ساختمان با فشار بالا از لا به لای پره های کویل عبور کرده، حرارتش توسط مایع مبرد سرد در حال جریان درون کویل، جذب شده و سرد می شود.

هوای سرد شده از طریق مجموعه ای از کانال ها یا داکت ها به بخش های مجزای ساختمان منتقل شده و در انتهای خروجی کانال هر بخش، از طریق یک دیفیوزر که مجهز به فن های دمنده است، پس از تقویت و تنظیم فشار، به درون این فضاها منتشر می شود.

مایع مبرد که با جذب حرارت اتاق گرم شده است، به یونیت خارجی داکت اسپلیت منتقل شده و پس از ورود به دستگاهی با فشار کم، به نام تبخیر کننده، به حالت گاز در می آید. این گاز با فشار منفی ایجاد شونده توسط کمپرسور به سمت این قطعه حرکت کرده و در آنجا با عملکرد موتور الکتریکی کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و به سمت قطعه‌ی بعدی در سیکل تبرید، یعنی کویل کندانسر، جریان میابد.

کویل کندانسر

کویل کندانسر یونیت خارجی داکت اسپلیت با جریان هوای خارجی که توسط یک فن قوی ایجاد می شود، سرد شده و حرارت گاز مبرد داغ و فشرده به هوای خارج از ساختمان منتقل می شود. بدین ترتیب گاز مبرد سرد شده و به مایعی بسیار سرد تغییر حالت می دهد و به سمت یونیت داخلی رانده می شود.

نیروی محرکه ی گاز یا مایع مبرد در سیکل تبرید داکت اسپلیت، توسط کمپرسور تأمین می شود و این فشار کمپرسور است که مبرد را درون سیستم و در جهت صحیح به گردش در می آورد.

عملکرد گرمایشی کولرهای گازی کاملا مستقل از سیکل تبرید آن ها بوده و به وسیله یک المنت یا هیتر الکتریکی و عبور هوای اتاق از روی این هیتر، انجام می شود.

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

یکی از مهمترین پیشرفت های نسبتا جدید در صنعت ساخت اسپلیت، استفاده از کمپرسورهای دارای موتور اینورتر به جای کمپرسورهای دارای موتور معمولی است.

یکی از دلایل بهینه بودن عملرد سیستم های اسپلیت نسبت به سیستم های سرمایشی گرمایشی دیگر، تنظیم دقیق دما به واسطه اتصال مستقیم ترموستات به موتور کمپرسور آن ها می باشد.

سیستم های کولرگازی این قابلیت را دارند که دمای هوای اتاق را با کمترین نوسانات در محدوده ی مطلوب مصرف کننده که توسط خود او تعیین می شود، حفظ کنند.

در سیستم های داکت اسپلیت مجهز به کمپرسور دارای موتور معمولی، زمانی که دمای درون ساختمان از میزان مشخص شده توسط کاربر تغییر می کند، ترموستات با روشن یا خاموش کردن موتور کمپرسور، دما را به نقطه مطلوب باز می گرداند.

این روش برای کنترل دمای اتاق معایبی دارد. خاموش و روشن شدن های متوالی و متعدد موتور کمپرسور در طول شبانه-روز سبب شوک های الکتریکی متعددی به موتور می شود و در نتیجه عمر موتور به شدت کاهش میابد. از سوی دیگر، صفر و یک بودن شدت عملکرد موتور کمپرسور و نیز انرژی زیاد لازم برای راه اندازی موتور از حالت خاموش به حالت حداکثر عملکرد، سبب مصرف بالای انرژی الکتریکی در این سیستم می شود.

داکت اسپلیت های دارای کمپرسور معمولی نوسانات دمایی زیادی در فضای درون ساختمان ایجاد می کنند و محیط مرتبا گرم و سرد می شود. از سوی دیگر روش و خاموش شدن های متعدد سبب ایجاد صداهای آزاردهنده می گردد. بنابراین، این کولرگازی های کانالی آسایش چندانی فرآهم نمی آورند.

موتورهای کمپرسور برای استفاده در اسپلیت ها و داکت اسپلیت

مشکلات متعدد کمپروسرهای معمولی سبب توسعه نوع دیگری از موتورهای کمپرسور برای استفاده در اسپلیت ها و داکت اسپلیت ها شد. کمپرسورهای مجهز به این نوع موتورها، کمپرسور اینوتر یا کمپرسور اینورتردار نامیده می شوند.

در داکت اسپلیت های مجهز به کمپرسورهای دارای موتورهای اینورتر، نوسانات دمایی هوای درون ساختمان سبب خاموش و روشن شدن موتور کمپرسور نمی شود، بلکه دور موتور کمپرسور متناسب با کم و زیاد شدن دمای هوای درون ساختمان تغییر می کند. به همین دلیل به این کمپرسورها، کمپرسورهای دور متغیر نیز گفته می شود.

برخلاف داکت اسپلیت های معمولی که در آن ها موتور کمپرسور مرتبا خاموش و روشن می شود، در داکت اسپلیت اینورتر، تنها دور موتور کمپرسور تغییر کرده و بنابراین، شوک الکتریکی زیادی به موتور وارد نشده و طول عمر موتور کمپرسور افزایش چشمگیری میابد.

از سوی دیگر، تغییر تدریجی دور موتور کمپرسور از دورهای پایین به دورهای بالا، سبب مصرف انرژی بسیار بهینه در این سیستم ها می شود. همچنین، نوسانات دمایی هوای درون ساخمان مجهز به داکت اسپلیت اینورتر بسیار پایین است و میزان صدای کمپروسر، خیلی تدریجی کم و زیاد شده و اصلا آزاردهنده نیست.

کمپرسورهای اینورتر

کمپرسورهای اینورتر که اکنون در بازار موجود هستند معمولا دارای ۵ دور متغیر می باشند. با این حال، پژوهش‌های متعددی برای ساخت کمپرسورهای دور اینوتر جدیدی که دور آن ها به صورت فازی و براساس منطق فازی تغییر می کند، انجام شده و نمونه های اولیه ای از این کمپرسورهای اینورتر تولید شده است.

کمپرسرورهای اینورتر پیروی منطق فازی، بی‌نهایت دور مختلف دارند و با کوچکترین نوسانات دمایی در محیط، دور کمپرسور تغییر کرده و بنابراین تقریبا نوسانات دمایی را به صفر می رسانند. این کمپرسورها نسل جدید کمپرسورهای مورد استفاده در اسپلیت ها و داکت اسپلیت خواهند بود.

قیمت داکت اسپلیت اینورتر بسیار بالاتر از قیمت داکت اسپلیت معمولی است ولی مصرف برق پایین تر این اسپلیت ها و عمر بالاتر موتورهای کمپرسورهای آن ها، سبب می شود که این سیستم ها در درازمدت، هزینه کمتری روی دست مصرف کننده گذاشته و در عین حال، آسایش او را تضمین می کنند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط