داکت اسپلیت, مقالات

بررسی مصرف برق در داکت اسپلیت

بررسی مصرف برق در داکت اسپلیت

شاید بررسی مصرف برق داکت اسپلیت یکی از دغدغه های شما هم قبل از خرید این سیستم ها باشد. پس با سرما مارکت همراه باشید تا شما را راهنمایی کنیم!

معرفی سیستم داکت اسپلیت

سیستم داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی و گرمایشی است که دارای یک یونیت داخلی، یک یونیت خارجی و مجموعه ای از کانال کشی های متصل به یونیت داخلی است که هوای سرد یا گرم شده توسط داکت اسپلیت را در بخش های مجزای ساختمان توزیع می کنند.

یونیت داخلی داکت اسپلیت از یک کابینت، یک کویل و یک یا چند فن تشکیل شده است. این یونیت از طریق لوله کشی ها و کابل کشی هایی به یک یونیت خارجی متصل است. یونیت خارجی نیز شامل یک بدنه می باشد که داخل آن، تبخیر کننده یا اواپوراتور، کمپرسور و کندانسر قرار دارند.

عملکرد داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از یک سیکل تبرید برای عملکرد برودتی استفاده می کند. به این صورت که یک مایع مبرد سرد وارد یونیت داخلی، مشخصا، کویل آن شده و پس از انجام تبادل حرارتی با هوای درون ساختمان به کمک فن یا فن های یونیت داخلی، هوا را سرد کرده و خودش که اکنون گرم شده است، به یونیت خارجی باز می گردد و در تبخیرکننده، تحت فشار پایین بخار شده و به گاز تبدیل می شود.

گاز مبرد وارد کمپرسور می شود و تحت فشار به سمت کندانسر رانده می شود. این گاز در کویل کندانسر تحت فشار بالا به مایع تبدیل می شود و حرارتش را از دست می دهد. یک فن کندانسر نیز به انتقال این حرارت به هوای خارج از ساختمان کمک می کند. در نتیجه مایع مبرد سرد شده و به یونیت داخلی باز می گردد تا چرخه از سر گرفته شود.

در داکت اسپلیت ها برای عملکرد گرمایشی از هیتر الکتریکی یا پمپ حرارتی استفاده می شود. عملکرد پمپ حرارتی دقیقا برعکس عملکرد سرمایشی است.

هوای سرد یا گرم شده از طریق کانال کشی های داکت اسپلیت به بخش های مختلف ساختمان رفته و در انتهای هر انشعاب این کانال کشی، می توان یک دیفیوزر نصب کرد تا بازدهی سیستم بالاتر رود.

معرفی انواع سیستم داکت اسپلیت – بررسی مصرف برق داکت اسپلیت

دو نوع کلی سیستم داکت اسپلیت وجود دارد: نوع معمولی و نوع اینورتر. داکت اسپلیت های نوع معمولی دارای کمپرسورهایی معمولی هستند که دور موتور آن ها هم و زیاد نمی شود و برای ثابت نگه داشتن دمای داخل ساختمان روی مقدار تعیین شده توسط کاربر، مدام موتور کمپرسور را خاموش و روشن می کنند.

خاموش و روشن شدن های متوالی موتور کمپرسور چندین مشکل دارد. اول اینکه اینکار سبب افزایش مصرف برق می شود زیرا راه اندازی یک موتور از حالت کاملا خاموش به دور حداکثر، نیازمند انرژی بالایی است. به علاوه، این کار سبب وارد آمدن شوک های الکتریکی متعدد، هم به موتور کمپرسور و هم به دیگر وسایل برقی ساختمان می شود و عمر آن ها را کاهش می دهد.

سر و صدای خاموش و روشن شدن های متوالی کمپرسور نیز می تواند آزار دهنده باشد. مشکل دیگر این نوع داکت اسپلیت ها، نوسانات دمایی بالا و دمای هوای درون ساختمان مدام از حالت مطلوب کاربر، بالا و پایین می شود و روی راحتی او اثر منفی دارد.

در مقابل، کمپرسور اینورتر دارای یک موتور چند سرعته است و ترموستات، برای ثابت نگه داشتن دمای هوای ساختمان روی میزان تعیین شده توسط کاربر، موتور کمپرسور را خاموش رو شون نمی کند، بلکه فقط دور آن را کم و زیاد می کند. به همین سادگی تمامی مشکلات مرتبط با کمپرسورهای معمولی برطرف می شود؛ مصرف برق کاهش میابد، شوک الکتریکی به وسایل برقی وارد نمی آید، سر و صدا و نوسانات دمایی به شدت کاهش میابد و آسایش کاربر تضمین می شود ولی قیمت این کمپرسورها بالاست.

معایب سیستم داکت اسپلیت

در اغلب سیستم های داکت اسپلیت، در خروجی انشعابات کانال کشی از دیفیوزرهای دارای فن و ترموستات استفاده نمی شود، در نتیجه نمی توان دمای هر بخش مجزا از ساختمان را به صورت مجزا کنترل کرد. ترموستات یونیت داخلی در بزرگترین بخش ساختمان نصب می شود و بنابراین دمای تمامی بخش های ساختمان مطابق با آن بخش تنظیم می شود.

یکی دیگر از معایب سیستم های داکت اسپلیت، سر و صدای نسبتا زیاد آن هاست و برای جاهایی که نیاز به سکوت می باشد، خیلی مناسب نیستند.

مزایای سیستم داکت اسپلیت

عملکرد گرمایشی سیستم های داکت اسپلیت کاملا مستقل از سیستم های موتورخانه مرکزی است، بنابراین ار نظر مصرف انرژی نسبت به رادیاتورها و فن کویل ها بهتر هستند. هزینه جاری سیستم های داکت اسپلیت نقریبا نصف هزینه استفاده از فن کویل است که یکی از مهم ترین مزایای داکت اسپلیت می باشد.

سیستم داکت اسپلیت، علاوه بر اینکه در عمل سرمایشی خیلی راندمان بالایی دارد، عمل گرمایش را نیز با راندمان بالایی انجام می دهد و می تواند سبب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی استفاده از برق در زمستان شود.

سیستم های داکت اسپلیت می توانند با دارا بودن فیلترهای قابل شستشو، هوا را تمیز کنند. سیستم های داکت اسپلیت را می توان در بسیاری از ساختمان ها نصب کرد و برای مناطق بسیار سرد یا بسیار گرم، خیلی مناسب هستند.

بررسی مصرف برق داکت اسپلیت

مصرف بر در سیستم های داکت اسپلیت نسبت به سیستم های اسپلیت دیواری و مولتی اسپلیت بسیار به صرفه تر است زیرا یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی تمامی بخش های ساختمان را پوشش می دهند. این در حالی است که در سیستم های اسپلیت معمولی، از آن جایی که باید در هر بخش مجزا از ساختمان یک یونیت کامل را نصب کرد، مصرف انرژی می تواند خیلی بالا باشد. در سیستم های مولتی اسپلیت نیز در هر بخش باید یک یونیت داخلی مجزا نصب شود، بنابراین مصرف برق بالاتری نسبت به داکت اسپلیت دارند که تنها دارای یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی است.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، مصرف انرژی الکتریکی در داکت اسپلیت های معمولی خیلی بیشتر از داکت اسپلیت های اینورتر است، به طوری که سیستم های داکت اسپلیت اینورتر، تا ۴۰ درصد برق کمتری نسبت به انواع معمولی مصرف می کنند.

بنابراین اگر بخواهیم سیستم سیستم های داکت اسپلیت، اسپلیت دیواری، و مولتی اسپلیت را از نظر مصرف برق با هم دیگر مقایسه کنیم،‌ سیستم های اسپلیت دیورای معمولی، اسپلیت دیواری اینورتر، مولتی اسپلیت معمولی، مولتی اسپلیت اینورتر، داکت اسپلیت معمولی و داکت اسپلیت اینورتر، به ترتیب مودر اشاره، بیشترین برق را مصرف می کنند.

مطالب مرتبط