تصفیه آب, مقالات

اهمیت استفاده از تصفیه آب

اهمیت استفاده از تصفیه آب

اگر اطلاعات کافی درباره ی اهمیت استفاده از تصفیه آب ندارید به شما پیشنهاد می دهیم که این مقاله را از دست ندهید. هنگام شنیدن عبارت تصفیه هوا در اکثر مواقع ذهن و فکر به سمت دستگاه های تصفیه آب خانگی می‌رود، در صورتی که این عملکرد تنها در خانه ها صورت نمی‌گیرد. بنابراین در ابتدا به توضیح کوتاهی از تصفیه کردن آب ارائه می دهیم.

تصفیه آب یا همان water treatment، به هرگونه واکنشی که سبب بهبود کیفیت آب و آماده سازی آن برای اهداف خاص، گفته می‌شود. امکان دارد این هدف نوشیدن، آبیاری،تفریح با آب، تامین آب صنعتی و یا بسیاری از کاربرد های دیگر از جمله بازگرداندن به محیط زیست باشد. تصفیه کردن این مایع حیاتی سبب می‌شود تا اجزای نامطلوب و بیماری زا حذف شده یا غلظت آن ها کاهش یابد. تصفیه آب علمی است که جهت کاربری های مختلف به کمک مصرف کننده های آب آمده تا بتوانند با داشتن آب باکیفیت در قسمت های مختلف زندگی و همینطور مدیریت و مصرف بهینه آن، آینده ای درخشان برای خود و دیگر موجودات بسازد.

مفهوم تصفیه آب

اهمیت استفاده از تصفیه آب

تصفیه کردن آب توسط دستگاه های تصفیه شامل حذف آلاینده ها از آب ورودی جهت تولید آبی سالم است که به اندازه مطلوب جهت استفاده انسانی بدون خطر چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت باشد. گزینه هایی که در تصفیه آب حذف می‌گردند شامل: جامدات معلق، باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، جلبک ها و مواد معدنی دیگر از جمله آهن و منگنز است. با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روزه یک روش برای تصفیه آب استفاده می‌شود. روش های تقطیر، زلال سازی، اولترافیلتراسیون، اسمز معکوس، فیلتر تند ماسه ای و … سبب بهبود کیفیت آب می‌گردد؛ اما در سراسر دنیا روش اسمز معکوس توانسته جایگاه مناسبی را به دست آورد.

روش اسمز معکوس در تصفیه آب های خانگی

اسمز معکوس در مواردی که قصد داشته باشیم آب معدنی یا صنایعی که به آب زلال نیازمند هستنو استفاده می‌شود، اما امروزه این روش در خانه ها و دستگاه های تصفیه آب خانگی نیز راه پیدا کرده است و همانند روش اسمزی گیاهان عمل می‌کند. این فرایند به گونه ای است که مولکول های آب از یک غشا به ضخامت قطر یک هزارم میکرون با فشار عبور می‌کنند. این غشا سبب می‌شود تنها مولکول های آب عبور کرده و دیگر آلاینده ها از آن جدا می‌شود.

اجزای تصفیه آب

اجزای یک دستگاه تصفیه آب

یک دستگاه تصفیه کننده آب می‌تواند از:

  1. فیلتر کربن اکتیو
  2. لامپ فرابنفش
  3. اسمزمعکوس
  4. واحد تقطیر

و دیگر فرایند های جداسازی دیگر تشکیل شده باشد. به دلیل گوناگونی بسیار فیلتر های دستگاه در هنگام خرید باید نهایت دقت را داشته باشید و فیلتر های مناسب را خریداری کنید. از این رو در هنگام انتخاب می‌توانید از کارشناسان سرمامارکت نیز راهنمایی های لازم را دریافت کنید. فرایند عملیاتی این دستگاه ها شامل ۵ یا ۶ مرحله است که دارای سه مرحله پیش تصفیه است که فیلتر p.p در مرحله اول تصفیه آب قرار می‌گیرد. ذرات شن، ماسه، زنگ لوله و دیگر ذرات معلق را از آب حذف می‌کند. دومین فیلتر قرار گرفته در دستگاه، فیلتر گرانول است که کلر و ذرات معلق را حذف می‌کند.

مرحله بعدی فیلتر کربن نقش از بین بردن طعم و بوی نامطبوع آب را بر عهده دارد. در مرحله چهارم تصفیه، فیلتر ممبران که به عنوان مهم ترین فیلتر دستگاه های تصفیه آب شناخته شده است ذرات معلق تا ۰/۰۰۰۱ میکرون را از بین می‌برد و تمامی میکرو ارگانیسم، انتی باکتریال را حذف می‌کند. فیلتر پست کربن که وظیفه جلوگیری از تجمع میکروب و بو نامطبوع آب را دارد و طعم و بوی آب داخل تانک را بهبود می‌بخشد مرحله پنج از شش مرحله می‌باشد. در نهایت فیلتر مینرال قرار گرفته است که باعث می‌شود اگر در حین تصفیه مواد مغذی از آب حذف شده است؛ این مواد به آب بازمی‌گردد.

ضرورت در استفاده تصفیه آب

ضرورت در استفاده تصفیه آب

ضرورت در استفاده از این محصولات

باید به این نکته توجه داشته باشید که جهت استفاده از سیستم های تصفیه آب، تنها لازم نیست که آب غیر شرب تشخیص داده شده باشد. به عنوان مثال بسیاری از مردم از مزه ای که کلر بالای آب به وجود می‌آورد بیزارند. یا امکان دارد به دلیل عبور آب از لوله ها با مسافت طولانی؛ انواع مختلف آلودگی ها، رسوبات و فلزات را به خود جذب کرده باشد که برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است.

دلیل دیگر نیز می‌توان به نگهداری آب در مخازن توزیع اشاره کرد، در این حالت امکان دارد عناصر آلی آب به دلیل رشد جلبک و باکتری افزایش یابد. این نوع آلودگی ها را توسط دستگاه های تصفیه آب که چندان نیز قیمت بالایی ندارند، از بین می‌برند‌.

مراقبت از تصفیه آب

مراقبت از تصفیه آب

مراقبت از دستگاه تصفیه آب

به این نکته توجه داشته باشید که تنها خرید یک دستگاه تصفیه کننده تنها لازمه نمی‌باشد. جهت بالابردن کارایی این دستگاه باید شرایط نگهداری آن را نیز اجرا کرد. به همین علت باید در بازه های از پیش تعیین شده، فیلتر های محصول را تعویض کرد. توصیه می‌شود این کار به وسیله افراد متخصص در این زمینه صورت گیرد. در مواردی که آب دارای سختی بالایی باشد، زمان تعویص فیلتر ها کوتاه تر از حد معمول است.

مصرف برق محصول

همانطور که اشاره شد، دستگاه به روش اسمز معکوس نیاز به یک پمپ و دو عدد سوئیچ و شیر برقی دارد که جهت تغذیه آب از یک ترانس استفاده می‌شود. ترانس مورد نیاز در دستگاه تصفیه آب ۲۴ ولت با ۱.۲ آمپر بوده است و میزان مصرف برق آن پایین است. نکته ی بسیار مهم این سری محصولات، مصرف هوشمند و اتومات است که با اتمام عملیات تصفیه و تکمیل ظرفیت مخزن آب، سوئیچ های پرشر برق پمپ را قطع کرده و درنتیجه پمپ خاموش می‌گردد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید اگر چه با وجود ترانس ۲۴ ولت و مصرف پایین برق، اگر از دستگاه تصفیه آب به صورت مداوم نیز استفاده شود؛ میزان مصرف برق آن ناچیز است.

مطالب مرتبط