فن کویل, مقالات

برتری فن کویل ایرانی نسبت به دیگر برندها

برتری فن کویل ایرانی

فن کویل ایرانی چیست؟

فن کویل ایرانی یکی از کاربردی ترین و پرطرفدارترین سیستم ها در زمینه تهویه مطبوع هستند و دارای دو جز اصلی کویل و فن می باشند. نقش فن در این سیستم ها دمندگی هوا است و هوا را در بین کویل ها که نقش تبادل حرارتی را بر عهده دارند به جریان می اندازد. با توجه به فصلی که در آن قرار داشته باشیم فن کویل ها می توانند سرمایش و گرمایشی مطبوع را فراهم کنند.

روش کار فن کویل ایرانی به این صورت است که با چرخش آب سرد از چیلر ها به داخل کویل ها، هوایی که به وسیله فن  از روی  لوله ها عبور می کند سرمای آب را دریافت می کند و دمای هوا کاهش می یابد و باعث ایجاد هوای خنک می شود و چنان چه آب گرم (از طریق پکیج و یا موتور خانه ها) داخل کویل ها جریان یابد هوایی که با کویل ها برخورد می کند گرمای آب را جذب می کند و دمای هوا افزایش می یابد و به این ترتیب هوای گرم و مطبوعی برای محیط فراهم می شود.

در فن کویل ها تنظیم دمای محیط به وسیله ترموستات و یا یک کلید روشن / خاموش صورت می گیرد و به این صورت است که با تغییر دور فن و یا تغییر میزان دبی آب ورودی به کویل ها می تواند دمای مطبوعی را برای محیط فراهم کند.

محل نصب فن کویل

در کل می توانیم این طور بیان کنیم که فن کویل ها سیستم هایی هستند که در انتهای کار در داخل ساختمان ها نصب می شوند و انرژی الکتریکی که برای خنک کردن آب از چیلر ها و انرژی حرارتی که برای گرم کردن آب به وسیله موتور خانه ها و پکیج ها دریافت می کند را تبدیل به هوایی مطبوع می کند و در اختیار کاربران قرار می دهد.

فن کویل ایرانی در مدل های مختلف زمینی، کاستی، دیواری، کانالی و سقفی تولید گردیده است و در تولید این سیستم ها از تکنولوژی روز دنیا و استاندارد های جهانی استفاده شده است که می توانند با نمونه های خارجی موجود در بازار برابری کنند.

فن کویل ایرانی

 

اجزای تشکیل دهنده فن کویل ایرانی:

فن کویل ها در کل از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  • فن
  • کویل های گرمایشی و سرمایشی
  • فیلتر هوای قابل تعویض و قابل شست و شو
  • شیر فلکه
  • شیر هوا گیری
  • الکترو موتور

اجزای تشکیل دهنده فن کویل ایرانی

برتری فن کویل ایرانی نسبت به دیگر برندها

فن کویل سقفی تو کار

این فن کویل ها در داخل سقف های کاذب نصب می شوند. در اکثر پروژه ها این سیستم ها در قسمت بالای در ورودی نصب می شوند و مزیت این دستگاه ها نسبت به دیگر سیستم ها سطح صدای پایین آن است که در هنگام کار کردن صدای مزاحمی را ایجاد نمی کند. طراحی این سیستم ها بسیار ساده است که در هنگام  تعمیر و سرویس نیازی به صرف هزینه های گزاف نمی باشد.

فن کویل ایرانی مدل سقفی تو کار

فن کویل دیواری

این دستگاه ها قابل نصب بر روی دیوار هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کند و دارای عملکردی بی صدا و آرام هستند.

فن کویل زمینی

فن کویل های زمینی از پر کاربرد ترین فن کویل ها در ساختمان ها و پروژه های اداری، تجاری، مسکونی و . . است و به صورت عمودی بر روی زمین نصب می شوند. هزینه ای که برای نصب این دستگاه ها صرف می شود نسبت به دیگر مدل ها بسیار کمتر است. این فن کویل ها در مدل های بالا زن، رو به رو زن و شیب دار تولید می گردند.

فن کویل ایرانی مدل زمینی

 

فن کویل کانالی – برتری فن کویل ایرانی

این فن کویل ها فشار استاتیکی خارجی بالایی دارند. این دستگاه از لحاظ ظاهری به فن کویل های سقفی تو کار شبیه هستند و در داخل سقف های کاذب نصب می گردند. از آن جایی که این فن کویل ها دارای صدای بالایی هستند و همین طور حجم هوای زیادی تولید می کنند در راهرو های ساختمان ها و لابی ها و مکان هایی که دارای سقف هایی با ارتفاع زیادی هستند نصب می شوند.

فن کویل کاستی

فن کویل های کاستی قابل نصب در سقف های کاذب هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند و تنها دریچه خروجی این دستگاه ها در معرض دید می باشد. فن کویل های کاستی در دو مدل چهار طرفه و یک طرفه تولید می شوند. از این سیستم ها در ادارات و مراکز خرید لوکس استفاده می شود.

فن کویل کاستی

 

سیستم لوله کشی در فن کویل ایرانی

فن کویل ایرانی در مجموع به دو دسته ی چهار لوله و دو لوله تقسیم می شوند. فن کویل های دو لوله دستگاه هایی هستند که دارای یک لوله برای ورود و یک لوله برای خروج آب هستند و می توانند فقط سرمایش و یا گرمایش را برای یک محیط فراهم کنند در صورتی که فن کویل های چهار لوله دارای دو لوله برای ورود و دو لوله برای خروج آب هستند و این سیستم ها می توانند به صورت یک نواخت برای محیط هایی که نیاز به سرمایش و گرمایش هم زمان دارند تامین کنند. از این رو از این سیستم ها بیشتر در پروژه ها و ساختمان ها استفاده می شود.

مزایای استفاده از فن کویل ایرانی:

فن کویل ها دارای قابلیت کار با سیستم های چیلر و حرارت مرکزی هستند. در این سیستم ها نیازی به کانال کشی های طولانی نمی باشد و تنها با لوله کشی بسیار ساده ای که صورت می گیرد دارای قابلیت راه اندازی می شوند. برای کاهش در مصرف انرژی و همین طور کاهش هزینه ها می توان در این سیستم ها فضاهای مختلف را به صورت مجزا کنترل نمود و چنان چه از فضایی که در آن فن کویل نصب می باشد استفاده نشود می توان به راحتی دستگاه مربوطه را بست و استفاده ننمود.

یکی از برتری فن کویل ایرانی کنترل کردن دمای هر اتاق به صورت مجزا می باشد و همین طور این سیستم ها مانع از توزیع و پخش ذرات ریز گرد و غبار ها و آلودگی ها بین محیط های مختلف می شود. فن کویل ها می توانند با دمای پایین آب گرم شوند بنابراین برای مناطقی که گرما به وسیله صفحات خورشیدی تامین می شود این دستگاه ها انتخاب مناسبی است.

در فروشگاه اینترنتی سرما مارکت کلیه ی مشخصات فنی فن کویل ایرانی درج گردیده است و می توانید آن ها را بررسی نمایید.

مطالب مرتبط