فن کویل, مقالات

استانداردهای خرید فن کویل سقفی توکار

استانداردهای خرید فن کویل سقفی توکار

اگر از استانداردهای خرید فن کویل سقفی توکار با خبر باشید، قطعا خرید خوبی خواهید داشت. فن کویل سقفی توکار یکی از بهترین انواع فن کویل است زیرا هم سر و صدای زیادی ندارد و هم هوا را به خوبی در فضای درون ساختمان پخش می کند. البته این فن کویل ها تنها در ساختمان هایی قابل نصب هستند که دارای سقف کاذب بوده یا در هنگام ساخت سقف حقیقی، فضایی برای نصب فن کویل در نظر گرفته شده است.

معمولا فن کویل های سقفی از فن کویل های زمینی کوچکتر و در نتیجه ضعیف تر هستند. در هنگام خرید فن کویل سقفی باید مواردی را مد نظر قرارد دهید. در این مقاله از سری مقالات سرمامارکت می خواهیم در رابطه با استانداردهایی که باید در هنگام خرید فن کویل سقفی به آن ها توجه کنید صحبت کنیم ولی پیش از آن، مروری خواهیم داشت بر نحوه عملکرد و انواع فن کویل ها. با سرما مارکت همراه باشید.

فن کویل ها چگونه کار می کنند؟

فن کویل ها برای سرد کردن یا گرم کردن محیط باید به لوله کشی های آب گرم و آب سرد ساختمان که به ترتیب توسط بویلر و چیلر تأمین می شوند، متصل باشند. البته فن کویل هایی نیز وجود دارند که برای گرم کردن هوا ساختمان از المنت های الکتریکی کمک می گیرند و نیازی به اتصال آب گرم ندارند.

فن کویل ها دارای یک بدنه هستند که تمامی قطعات دیگرشان داخل آن قرار می گیرد. معمولا روی بدنه در فن کویل های روکار یک کابینت دکوراتیو یا معمولی نصب می شود تا کمی نما به فن کویل بدهد. بدنه فن کویل دارای دریچه های ورود و خروج هوا است و دریچه ورودی می تواند دارای فیلتر نیز باشد. داخل بدنه یک کویل یا مبدل حرارتی از نوع پره-لوله (fin-tube) قرار دارد که به اتصالات آب ورودی و خروجی فن کویل نصب می شود.

آب از یک سو وارد کویل شده و از سوی دیگر از آن خارج می شود و در طول این مسیر با هوایی که در تماس مستقیم با کویل است، تبادل حرارتی انجام می دهد. کار فن این است که یک جریان هوا از درون اتاق به درون فن کویل و از میان پره های کویل و مجددا به درون اتاق ایجاد کند تا راندمان تبدل حرارتی به میزان کافی برای عملکرد مناسب فن کویل برسد.

فن کویل سقفی توکار

ترموستات

فن کویل ها دارای یک قطعه الکتریکی دیگر به نام ترموستات هستند که شما می توانید با استفاده از آن، دمای هوای درون ساختمان را روی میزان مورد نظر خود قرار دهید و ترموستات با کم و زیاد کردن سرعت فن یا کنترل جریان آب به درون کویل، دمای داخل ساختمان را روی میزان مطلوب شما قرار می دهد.

فن کویل ها می توانند تنها یک کویل داشته باشند. این فن کویل ها دو لوله ای نامیده می شوند و عمل گرمایش در آن ها یا به وسیله هیتر الکتریکی یا از طریق باز و بسته کردن دریچه های ورود آب گرم و سرد به درون کویل انجام می شود. نوع دیگر فن کویل ها چهار لوله ای نامیده می شوند و کویل های سرمایشی و گرمایشی آن ها از هم دیگر مجزا هستند. این فن کویل ها قیمت بالاتری دارند.

انواع فن کویل ها و شناخت استانداردهای خرید فن کویل سقفی توکار

یکی از مزیت های سیستم های گرمایشی و سرمایشی فن کویل، تنوع در نصب آن ها است. تقریبا برای هر فضایی در ساختمان می توان نوعی فن کویل توکار یا روکار پیدا کرد. در ساختمان هایی که دارای سقف کاذب هستند، فن کویل ها سقفی، کاستی یا کانالی انتخاب های بسیار خوبی می باشند زیرا هم ساکت هستند و هم هوا را به خوبی درون ساختمان توزیع می کنند. به علاوه، هیچ فضایی از درون ساختمان اشغال نمی کنند و دکوراسیون داخلی را به هم نمی ریزند.

فن کویل

اگر روی زمین فضای کافی برای نصب فن کویل وجود داشته باشد، می توان از فن کویل های زمینی قدرتمند استفاده کرد. فن کویل های زمینی نیز انواع توکار و روکار دارند و به سه نوع ایستاده عمودی، ایستاده افقی و خوابیده تقسیم بندی می شوند.

نوع آخر فن کویل ها، فن کویل های دیواری هستند که معمولا روکار می باشند و بنابراین اکثر آن ها دارای کابینت های دکوراتیو بسیار زیبایی می باشند. این فن کویل ها معمولا به صورت افقی در ارتفاع دو متر از کف ساختمان نصب می شوند و البته انواع عمودی نیز دارند.

برای خرید فن کویل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید فن کویل کار بسیار حساسی است و نباید آن را بدون تحقیق انجام دهید زیرا می تواند هزینه زیادی روی دست شما بگذارد و نتیجه کار آنگونه که می خواهید نشود. برای خرید فن کویل باید به نکاتی مثل مساحت فضایی که می خواهید فن کویل را در آن نصب کنید، تعداد، جهت جغرافیایی و اندازه پنجره ها، وجود یا عدم وجود سقف کاذب یا دیگر فضاهایی که بتوان فن کویل های توکار را در آن ها نصب کرد، کاربری فضا و … توجه داشت.

استانداردهای خرید فن کویل سقفی توکار

همانطور که گفتیم یکی از بهترین انواع فن کویل ها برای ساختمان هایی که دارای سقف کاذب یا محل از پیش در نظر گرفته شده برای نصب فن کویل در سقف ساختمان هستند، فن کویل های سقفی توکار می باشند. این فن کویل ها معمولا ساکت تر از فن کویل های سقفی، زمینی و دیواری روکار هستند و به دلیل اندازه کوچکتر و نازک تر بودن، قدرت هوادهی پایین تری دارند ولی به دلیل محل نصبشان می توانند هوا را به یکنواخت ترین شکل ممکن درون ساختمان توزیع نمایند.

اگر می خواهید فن کویل سقفی توکار را درون سقف کاذب نسب کنید، حتما فاصله سقف کاذب تا سقف حقیقی را اندازه بگیرد و ارتفاع فن کویل سقفی توکاری که می خواهید بخرید باید کمتر از این فاصله باشد. فن کویل های سقفی توکار نازک (slim) یا مخفی (bulkhead) با ارتفاع کمتر از ۳۰ سانتی متر، مثل فن کویل های سقفی توکار برند استرالیایی دایکین برای سقف هایی که فاصله سقف کاذب تا سقف حقیقی در آن ها بسیار کم است، مناسب می باشند.

فن کویل سقفی

مزیت فن کویل های توکار

مهم ترین مزیت فن کویل های توکار این است که سر و صدای زیادی ندارند و معمولا کسی که این فن کویل ها را انتخاب می کند، آن را برای محیطی می خرد که نیاز به سکوت دارد. بنابراین حتما در هنگام خرید این فن کویل ها به میزان سر و صدای آن ها که بر حسب دسیبل در کاتالوگ آن ها نوشته شده است دقت کنید. سر و صدای بین ۳۰ تا ۴۰ دسیبل برای یک فن کویل سقفی توکار، متوسط است. بیشتر از این میزان برای فن کویل سقفی توکار مناسب نیست و کمتر از این میزان نیز بسیار ساکت و عالی است.

استانداردهای خرید فن کویل سقفی توکار-1

معمولا ظرفیت هوادهی فن کویل های سقفی توکار بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب بر ساعت است که همین میزان با توجه به محل نصب فن کویل های سقفی توکار و عدم وجود سد های فیزیکی در مسیر جریان هوای آن ها، برای فضاهای دارای ابعاد تا ۶۰ و حتی ۸۰ متر، مناسب است. البته فن کویل های سقفی توکاری نیز وجود دارند که قدرت آن ها حتی تا ۱۶۰۰ CFM نیز می رسد. این فن کویل ها برای سالن های بزرگی که نیاز به سکوت دارند، مثل کتاب خانه ها مناسب هستند.

sarmamarket

یا درباره انواع فن کویل یکتا تهویه اروند می‌دانید؟

آیا ویژگی های فن کویل دیواری را می‌دانید؟

۵ مزیت استفاده از فن کویل سقفی تو کار

 

از آن جایی که دسترسی به فن کویل های سقفی توکار کمی دشوار است، بهتر است فن کویلی که می خرید دارای پمپ درین آب تقطیر با قابلیت پمپ کردن آب تا ارتفاع حداقل ۷۰ سانتی متر باشد.

مطالب مرتبط