فن کویل, مقالات

معرفی کلی قطعات به کار رفته در ساخت فن کویل کاستی

فن کویل کاستی و قطعات آن

اگر از قطعات فن کویل کاستی اطلاعی ندارید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. فن کویل ها از جمله پر طرفدارترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند. فن کویل کاستی نوعی فن کویل است که معمولا بسیار ساکت است اما ظرفیت سرمایشی، گرمایشی و هوادهی آن، پایین تر از انواع دیگر فن کویل ها می باشد.

فن کویل های کاستی نیز همانند فن کویل های سقفی، درون یا زیر سقف نصب می شود. ساختمان های دارای سقف کاذب، بهترین مکان برای نصب فن کویل های کاستی توکار هستند.

فن کویل های کاستی را از نظر توزیع هوا می توان به انواع فن کویل های کاستی یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه تقسیم کرد.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با تمامی قطعات فن کویل کاستی صحبت کنیم. با سرمامارکت همراه باشید.

مقدمه ای بر فن کویل کاستی

معرفی گلی قطعات به کار رفته در ساخت فن کویل کاستی

فن کویل های کاستی نوعی فن کویل هستند که شباهت زیادی به فن کویل سقفی دارند ولی خروجی هوای این فن کویل ها در زیر آن ها قرار دارد و می توانند هوای سرد یا گرم شده را برحسب نوع دیفیوزر خود در یک، دو یا چهار جهت توزیع کنند. البته فن کویل های کاستی ۳۶۰ درجه، مثل فن کویل کاستی ۳۶۰ درجه‌ی مانلی ساخت ایران نیز موجود هستند که هوا را در تمامی جهات، پرتاب می کنند.

فن کویل کاستی همانند سایر انواع فن کویل ها با استفاده از یک یا دو مبدل حرارتی که جریان آب گرم یا سرد از درون آن عبور می کند، هوای درون اتاق را گرم یا سرد می کند. فن کویل کاستی می تواند دو لوله ای یا چهار لوله ای باشد. فن کویل های دو لوله ای، یک مبدل حرارتی و فن کویل های چهار لوله ای، دو مبدل حرارتی، یکی مخصوص عمل سرمایش و یکی مخصوص عمل گرمایش دارند.

فن کویل های کاستی معمولا ابعاد کوچکی دارند و اکثر آن ها، دو لوله ای هستند. خیلی از فن کویل های کاستی، برای عملکرد گرمایشی از المنت الکتریکی استفاده می کنند و نیازی به آب گرم ندارند.

عملکرد کلی فن کویل به این شکل است که آب سرد یا گرم از درون کویل عبور می کند و هوای درون اتاق یا هوای تازه خارج از ساختمان، به کمک یک یا چند فن، از لا به لای پره های کویل عبور می کند و سرد یا گرم می شود یا اینکه هوا از روی المنت الکتریکی رد می شود و دمای آن بالا می رود. آبی که دمای آن تغییر کرده است، به درون سیستم لوله کشی باز می گردد و به سمت چیلر می رود تا سرد شود یا اینکه با رفتن به بویلر در موتورخانه، گرم می شود. هوایی که دمای آن تغییر کرده است، از طریق دیفیوزر یک طرفه، دو طرفه، چهار طرفه یا ۳۶۰ درجه به درون اتاق دمیده می شود.

معرفی کلی قطعات فن کویل کاستی

قطعات اصلی به کار رفته در فن کویل های کاستی، تفاوت چندانی با فن کویل های دیگر ندارند. قطعات اصلی این فن کویل ها به طور کلی، عبارتند از بدنه، فیلتر، کویل، ترموستات، فن و موتور آن، سینی جمع آوری آب تقطیر و تعدادی قطعات جانبی دیگر. در این بخش از این مقاله سرمامارکت، قطعات اصلی فن کویل کاستی را به شما معرفی می کنیم.

بدنه فن کویل کاستی

فن کویل کاستی دارای یک بدنه نسبتا کوچک است که معمولا از جنس ورق گالوانیزه می باشد. فن کویل های کاستی روکار دارای بدنه ای هستند که سطح خارجی آن، دارای رنگ است. سطح خارجی فن کویل های کاستی روکار، فاقد رنگ است.

معمولا در قسمت داخلی بدنه فن کویل های کاستی، ساختاری به نام بوش وجود دارد که نقش آن، کاهش سر و صدایی است که از درون فن کویل به بیرون درز می کند.

به غیر از فن کویل های کاستی دارای ورودی هوای تازه، خروجی و وردی هوا در بدنه فن کویل های کاستی قرار ندارد و ورود و خروج هوا از طریق دیفیوزر انجام می شود.

دیفیوزر فن کویل کاستی

معرفی کلی قطعات به کار رفته در ساخت فن کویل کاستی

همانطور که پیش از این گفتیم، دیفیوزر فن کویل کاستی می تواند یک طرفه، دو طرفه، چهار طرفه یا ۳۶۰ درجه ای باشد. فن کویل های کاستی چهار طرفه معمولا دیفیوزری به شکل مربع دارند که دارای دو نوع استاندارد بزرگ و کوچک هستند. دیفیوزرهای یک طرفه و دو طرفه، ظاهری مستطیلی شکل دارند. فن کویل های کاستی ۳۶۰ درجه نیز دارای دیفیوزری دایروی هستند.

معمولا ورودی هوا در فن کویل های کاستی در حاشیه دیفیوزر و خروجی آن در زیر دیفیوزر قرار دارد.

کویل یا مبدل حرارتی فن کویل کاستی

کویل یا مبدل حرارتی ساختار اصلی فن کویل کاستی است که تبادل حرارتی بین هوای درون اتاق و آب درون سیستم فن کویل، از طریق آن صورت می گیرد. کویل در فن کویل کاستی، همانند دیگر انواع فن کویل ها از نوع لوله-پره (fin-tube) است.

این نوع کویل از تعدادی پره تشکیل می شود که از طریق لوله هایی به هم دیگر متصل می شوند. کویل به سیستم لوله کشی آب متصل می شود و آب سرد یا گرم با عبور از درون این ساختار، با هوایی که به کمک یک یا چند فن از لا به لای پره های کویل عبور می کند، تبادل حرارتی انجام می دهد و سپس به سیستم لوله کشی، باز می گردد.

فن و موتور فن در فن کویل کاستی

معرفی کلی قطعات به کار رفته در ساخت فن کویل کاستی

هر فن کویل کاستی می تواند یک یا چند فن داشته باشد. این فن ها توسط یک یا چند الکتروموتور کار می کنند. فن هایی که در سیستم های فن کویل کاستی استفاده می شوند از چهار نوع هستند:

  • فن محوری (آکسیال) شفتی: این نوع فن کویل دارای یک شفت است که مستقیما به موتور وصل می شود. در انتهای این شفت یا میله، چندین پره قرار دارد. هر دور موتور برابر با یک دور فن است.
  • فن سانتریفیوژی شفتی: این نوع فن دارای چندین پره‌ی متحدالمرکز است و از طریق یک شفت، مستقیما به موتور وصل می شود. هر دور موتور برابر با یک دور فن است.
  • فن کویل محوری تسمه ای: این نوع فن دارای یک شفت است که از طریق یک سیستم تسمه و فولی به موتور وصل می شود. هر دور موتور برابر با بیش از یک دور فن است.
  • فن کویل سانتریفیوژی تسمه ای: این نوع فن دارای چندین پره متحدالمرکز است که با یک سیستم فولی و تسمه و یک شفت مرکزی، به موتور متصل است. هر دور موتور برابر با بیش از یک دور فن است.

ترموستات قطعات فن کویل کاستی

فن کویل کاستی دارای یک قطعه‌ی الکترونیکی به نام ترموستات است که با تنظیم ورود و خروج آب به درون کویل و یا تنظیم دور موتور فن، دمای هوای اتاق را تنظیم می کند.

مطالب مرتبط