تصفیه آب, مقالات

بررسی دستگاه تصفیه آب

آشنایی با دستگاه تصفیه آب

در این مقاله می خواهیم به بررسی دستگاه تصفیه آب بپردازیم. امروزه با توجه به تکنولوژی های روز دنیا  نوعی از دستگاه های تصفیه آب تولید شده است که می تواند آلودگی های موجود در آب را ازبین ببرد و در نهایت آبی گوارا را برای کاربران فراهم کند.

بررسی دستگاه تصفیه آب توسط گروه تخصصی سرما مارکت

استفاده از دستگاه های تصفیه آب در مصارف صنعتی، خانگی و مخصوصا کشاورزی دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

تصفیه آب دستگاهی می باشد که  آلودگی های موجود در آب را جدا می کند و در نتیجه آبی زلال و گوارا را برای مصرف فراهم می کند. با توجه به مدل های مختلفی که دستگاه های تصفیه آب دارند فرایند جداسازی املاح از آب بسیار متفاوت می باشد.

در بعضی از مدل ها دستگاه املاح را از آب جدا کرده و جذب فیلتر های خود می کند و در برخی از مدل های دیگر املاح را از آب جدا و خارج می کند. در فروشگاه اینترنتی سرما مارکت اطلاعات کاملی از ازاین سیستم ها درج گردیده است و می توانید با مراجعه به این سایت مشخصات فنی مربوط به هر دستگاه را بررسی نمایید و حال در زیر به بررسی بعضی از مدل های دستگاه تصفیه آب می پردازیم:

دستگاه تصفیه آب

انواع دستگاه تصفیه آب:

  • دستگاه تصفیه آب خانگی:

در این دستگاه ها تصفیه آب به صورتی انجام می شود که مناسب برای آشامیدن است. کارایی این مدل بسیار زیاد است و از آن استقبال بسیار زیادی شده است.

  • دستگاه تصفیه آب اداری:

این دستگاه ها قادر به تصفیه آب برای ادارجات است.

  • دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی:

این سیستم ها در شیلات کارایی زیادی دارد و با توجه به شرایطی که استخر های پرورش ماهی دارند دستگاه تصفیه آب مناسبی انتخاب می شود. روش کار این دستگاه ها به گونه است که املاح آب را ازبین می برد و همین طور عمل گند زدایی را هم انجام می دهد.

  • دستگاه تصفیه آب استخر:

این مدل مانند دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی کار می کند. عمل گند زدایی در این سیستم ها به وسیله ازن صورت می گیرد.

دستگاه تصفیه آب

  • دستگاه تصفیه آب آکواریوم:

با توجه به نوع مصرف، آکواریوم ها به دستگاه تصفیه آب نیاز دارند. در بعضی از آکواریوم ها از یک فیلتر استفاده می شود و در بعضی دیگر از مدل ها از دستگاه های تصفیه ی ویژه ای استفاده می شود.

  • دستگاه تصفیه آب رستوران ها:

در رستوران ها از دستگاه هایی استفاده می شود که مناسب برای تصفیه آب آشامیدنی هستند و آبی که تصفیه می شود مناسب برای آشامیدن و آشپزی است. با در نظر گرفتن میزان مصرف رستوران ها می توان از دستگاه تصفیه آب خانگی و هم دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده نمود.

  • دستگاه آب شیرین کن:

یک سری از دستگاه های تصفیه آب صنعتی معروف به دستگاه آب شیرین کن هستند که آب های شور دریا و دریاچه های شور را به آب شیرین تبدیل می کند. این دستگاه ها معمولا به روش اسمز معکوس عمل تصفیه را انجام می دهد.

  • دستگاه تصفیه آب کشاورزی:

با توجه به کمبود آبی که برای کشاورزی وجود دارد در روش های مدرن کشاورزی از دستگاه های تصفیه آب در امر کشت و کار استفاده می شود.

  • دستگاه تصفیه آب آبسرد کن:

از دستگاه های نیمه صنعتی  بیشتر در مدارس و ادارجات استفاده می شود. آبسرد کن هایی که در سایز کوچکتری هستند  دارای تصفیه آب هستند و آبی که تصفیه می شود وارد مخزن آن می شود.

  • دستگاه تصفیه آب یا آب معدنی:

از دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای تولید آب معدنی استفاده می شود و املاح آب را به حد مناسبی می رساند که قابل آشامیدن باشد.

روش تصفیه آب اسمز معکوس:

این روش یک روش تصفیه آب است و در کل در تمامی صنایعی که در آن نیاز به جداسازی مواد حل شده از حلال است از این روش استفاده می شود. بیشترین استفاده از این روش در تهیه ی آب خالص و تصفیه آب است. در این فرآیند نمک موجود در آب دریا و حتی آلودگی های موجود در آب  حذف می شود و آبی که در اختیار کاربران قرار می گیرد آبی گوارا و زلالاست.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

 

بررسی دستگاه تصفیه آب و اجزای آن

از آن جایی که حیات بشریت به آب بستگی دارد دستگاه هایی برای تصفیه آب ساخته شده اند و پر مصرف ترین این دستگاه ها، دستگاه های تصفیه آب خانگی هستند که دارای مدل های مختلفی مانند پارچ تصفیه آب، دستگاه تصفیه آب خانگی کیسی و دستگاه های زیر سینکی و. . . است. از بین این دستگاه ها تصفیه آب زیر سینکی از فروش بیشتری بر خوردار است.  اجزای تشکیل دهنده این سیستم ها به شرح زیر می باشد:

اجزای دستگاه تصفیه آب

مخزن:

برای ذخیره آبی که مصرف می شود در این سیستم ها از مخزن استفاده می شود.

هوزینگ:

به منظور عملیات پیش فیلتراسیون قبل از تصفیه اسمزی از هوزینگ های فیلتر تصفیه می شود.

پمپ:

در دستگاه هایی که از فرآیند اسمز معکوس به منظور تصفیه آب استفاده می شود از یک پمپ برای فراهم کردن فشار آب برای فیلتر ممبران استفاده می شود. از آن جایی که این فیلتر بسیار ریز می باشد وجود پمپ لازم می باشد.

فیلتر پست کربن و مینرال:

بعد از این که آب از فیلتر ممبران عبور کرد وارد فیلتر کربن نهایی می شود. این فیلتر بر اساس ذائقه کاربران طعم و بوی آب را تغییر می دهد. (چون که آب در داخل مخزن تصفیه آب می ماند ممکن است که بوی آنتغییر کند)

فیلتر قلیایی:

این فیلتر آخرین بخش از فیلتردستگاه تصفیه آب مصرفی است و در این بخش ph آب افزایش می یابد و از آب موادی را که برای بدن مضر است را دور می کند. آب قلیایی برای بدن فایده های بسیار زیادی دارد.

شیر سه راهه برقی: بررسی دستگاه تصفیه آب

این قسمت از دستگاه تصفیه آب اجازه ورود آب به پمپ را می دهد و جریان آب را کنترل می کند. اتصالات در دستگاه تصفیه آب به دو صورت مهره ای و سریع یا QC است.

شیر برداشت روی سینک:

بعد از این که آب از قسمت های مختلف فیلتر عبور کرد آبی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد و با باز کردن شیر برداشتی که بر روی سینک نصب می گردد قابل استفاده است.

 

 

مطالب مرتبط