چیلر, مقالات

پارامترهای انتخاب و نگهداری چیلر تراکمی چیست؟

پارامترهای انتخاب و نگهداری چیلر تراکمی چیست ؟

در این مقاله (( پارامترهای انتخاب و نگهداری چیلر تراکمی )) قصد داریم اطلاعات شما را از اینگونه محصولات افزایش دهیم. با سرما مارکت همراه باشید!

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع که معمولا نیز آب می‌باشد بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی می‌گیرد. این مایع قادر است جهت خنک کاری هوا یا دیگر دستگاه ها استفاده شود که به صورت معمول به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده است یا باید به محیط خارجی دفع شود یا جهت کارایی بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده گردد. البته همانطور که می‌دانید هیچ نوع دستگاهی وجود ندارد که بدون نقص باشد از این رو نگرانی هایی نیز درباره نوع طراحی و انتخاب چیلر تراکمی نیز وجود دارد. این نگرانی ها شامل کارایی، بازده، آسیب پذیری محیطی، تعمیر و نگهداری دستگاه است.

قسمت های اصلی چیلر تراکمی

پارامترهای انتخاب و نگهداری چیلر تراکمی چیست؟

قسمت های اصلی چیلر تراکمی

چیلر تراکمی از چهار قسمت اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط تشکیل شده است. در یک سیستم چیلر تراکمی ابتدا گاز توسط کمپرسور، متراکم می‌شود. این گاز در مرحله بعد وارد کندانسور می‌شود و به وسیله آب یا هوای محیط خنک می‌شود و به مایع تبدیل می‌گردد. این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد اواپراتور (خنک کننده) می‌گردد که در فشار کمتری قرار دارد. این کاهش سبب تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک کننده، سبب ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباط می‌باشند می‌شود. سپس گاز ناشی از تبخیر به کمپرسور انتقال داده می‌شود.

کمپرسور هایی که در دستگاه چیلر تراکمی به کار رفته است به پنج گروه تقسیم می‌شوند:

  1. کمپرسور های سانترفیوژ
  2. کمپرسور های روتاری (چرخشی)
  3. کمپرسور های اسکرول (حلزونی)
  4. کمپرسور های اسکرو (پیچی)
  5. کمپرسور های رفت و برگشتی یا پیستونی

اصول کارکرد کمپرسور های ردیف ‍۱ الی ۴ با کمپرسور های سانتریفوژ تفاوت بسیاری دارند. در کمپرسور های جابجایی مثبت، حجم مشخصی از گاز توسط پیستون، مارپیچ، حلزون و یا چرخش به طور مداوم کم می‌شود. با کاهش میزان حجم گاز، فشار بخار افزایش پیدا می‌کند.

در صورتی که در کمپرسور های سانتریفیوژ، گاز به دلیل شتاب گرفتن به وسیله پروانه دوار متراکم می‌شود و با کاهش سرعت در یک دیفیوزر، فشار افزایش می‌یابد. کمپرسور های مدل سانتریفیوژ در ظرفیت های بسیار بالا کاربرد دارند.

تعداد کمپرسور در چیلر تراکمی

تعداد کمپرسور ها در چیلر تراکمی:

ازن ظر عملکرد و نیز نگهداری هر چه تعداد کمپرسور در دستگاه بیشتر باشد، چیلر بهتری در اختیار خواهیم داشت و محدودیتی در تعداد کمپرسور ها وجود ندارد. اما همواره محدودیت های دیگری نیز در پروژه ها وجود دارد. محدودیت هایی از جمله افزایش قیمت اولیه، کمبود فضا جهت نصب چیلر و … که امکان افزایش بی رویه کمپرسور ها را سلب می‌کند، در این شرایط باید حالت بینابین را انتخاب گردد.

مبرد چیلر تراکمی

مبرد های مرسوم در تهویه مطبوع به صورت کلی شامل دو دسته می‌باشند:

دسته اول: CFC ها (کلرو فلوئروکربن) همانند R22
دسته دوم: HFC ها (هیدروفلوئروکربن) همانند R410, R407C و R134a

مبرد های نوع اول به علت داشتن کلر، برای لایه اوزون مضر بوده و استفاده از آن ها در بسیاری از کشور ها ممنوع شده است. از لحاظ راندمان نیز گاز r22 دارای بالاترین راندمان و بعد از نوع R314 و R407 قرار گرفته است.

نقش روغن چیلر تراکمی

نقش روغن در کمپرسور اسکرو چیلر تراکمی:

روغن در کمپرسور در مرحله اول سبب خنک شدن کمپرسور می‌شود. ثانیا روغن بین صفحات اسکرو و گاز مکش شده را پر می‌کند تا قادر به فشرده سازی گاز باشد، در نتیجه اگر روغن نباشد کار کمپرسور صفر می‌شود.

Oil Separator قطعه ای است که در کمپرسور ها نقش جداسازی روغن از مبرد و جلوگیری از خروج روغن را از کمپرسور بر عهده دارد.

مزایا معایب و پارامتر های انتخاب چیلر تراکمی:

از چیلر تراکمی جهت تامین برودت مورد نیاز در پروژه های بزرگ به عنوان یک گزینه ارزشمند و اقتصادی استفاده می‌شود و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. چیلر تراکمی با بهره مندی از انرژی الکتریکی تولید سرما می‌کند. از این رو بسته به نوع شرایط آب و هوایی، مناطق جغرافیایی، هزینه انرژی مصرفی، هزینه تامین آب و سایر موارد می‌توان از چیلر تراکمی استفاده کرد.

چیلر تراکمی راهبری بسیار ساده تری دارد. به دلیل اینکه سیستم فشرده سازی گاز، الکتریکی است. به همین علت کنترل بیشتری می‌توان روی فرایند داشت و می‌تواند در حالت پاره بار با تمهیداتی، راندمان را افزایش دهد.

چیلر تراکمی و نگهداری آن

چیلر تراکمی و نگهداری آن

نگهداری از چیلر بر عهده مهندس اجرایی یا تکنسین تاسیسات است. اما یک اپراتور ناوارد حداقل زیانی که می‌تواند به دستگاه وارد کند، کاهش عمر مفید چیلر، یا خراب و بلا استفاده کردن سیستم چیلر زود تر از زمان است. از این سرو مجموعه سرما مارکت در ادامه اصول راهبردی و نگهداری چیلر ها را توضیح می‌دهد:

نصب ناصحیح دستگاه:

گاهی دستگاه چیلر از همان اول باعث زحمت می‌شود، که این می‌تواند ناشی از نصب ناصحیح دستگاه باشد. چیلر تراکمی و مدل های دیگر را نباید نزدیک دیگ شوفاژ نصب کرد، زیرا گرمای دیگ زمانی که چیلر خاموش باشد، می‌تواند فشار را در چیلر بالا ببرد و سبب پارگی دیسک ایمنی و فوران مبرد گردد. البته در چیلر های جدید لازم است دیسک ایمنی را توسط یک لوله تخلیه، به بیرون ساختمان مرتبط کرد.

سرد کردن بیش از حد آب در برج خنک کن:

برخی تصور می‌کنند که هر چه بیشتر آب در برج خنک کن باشد سبب بالا رفتن بازدهی کندانسور چیلر تراکمی می‌شود. البته این تفکر ممکن است تا مقداری درست باشد، اما اگر چنانچه از حد آن بیشتر شود سبب اتلاف روغن، تراکم مبرد در کندانسور و کاهش مبرد در اواپراتور دستگاه می‌شود.

چنانچه مهندس نگهداره سیستم،‌ کاهش فشار و مکشی را مشاهده کرد، اولین فکر کاهش مقدار مبرد است. در صورتی که ممکن است اشکال از سرد شدن بیش از حد آب در برج خنک باشد.

به جریان در آوردن آب خیلی گرم در چیلر تراکمی‌:

اگر آبی که نیاز است به وسیله چیلر خنک شود، خیلی گرم باشد؛ می‌تواند سبب بروز شوک حرارتی شود. این اشکال زمانی رخ می‌دهد که شخص اپراتور، در اثر ندانم کاری و پیچاندن یک شیر، آب گرم را از دیگ شوفاژ راهی چیلر کند. شوک حرارتی برای لوله های دستگاه چیلر زیان بخش است و می‌تواند سبب تغییر شکل آن ها شود.

مطالب مرتبط