فن کویل, مقالات

آیا مزایا و معایب فن کویل ایرانی را می‌دانید؟

آیا مزایا و معایب فن کویل ایرانی را میدانید ؟

در این مقاله (( مزایا و معایب فن کویل ایرانی )) قصد داریم اطلاعات شما را از اینگونه محصولات افزایش دهیم. با سرما مارکت همراه باشید!

در این مطلب همه چیز درباره مشخصات و چگونگی خرید فن کویل ایرانی بررسی شده است و مزایا و معایب آن را نیز نام برده ایم. از آنجایی که برند های ایرانی در مقایسه با برند های مختلف دیگر، کیفیت مطلوبی دارند و مورد استقبال قرار گرفته اند، سرما مارکت وظیفه ی خود می‌داند اطلاعاتی در این زمینه در اختیار شما بگذارد. با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

فن کویل ایرانی

مزایا و معایب فن کویل ایرانی – یک دستگاه فن کویل ایرانی تشکیل شده از:

کویل سرمایش و کویل گرمایش، باد زن و فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو، تشتک تخلیه تقطیر و … . در این واحد ها درجه حرارت گرمایش و سرمایش به وسیله ترموستات و مقدار رطوبت هوا توسط هیومیدستات و میزان هوا توسط بادزن کنترل می‌گردد.

پارامتر های مهم در انتخاب فن کویل ایرانی عبارتند از:

نوع:

فن کویل ها دستگاه هایی هستند که در مدل های مختلفی مانند فن کویل زمینی، شیبدار، روبرو زن، توکار، کاستی چهار طرفه، کاستی یک طرفه، فن کویل دیواری، کانالی و …. تولید می شوند که با توجه به نوع موقعیت و نوع کاربری محیط توسط کارشناسان انتخاب می‌شوند.

ظرفیت:

یکی از مهم ترین عامل در انتخاب فن کویل ایرانی مناسب بودن ظرفیت گرمایش و سرمایش آن می‌باشد. در زمان محاسبه ظرفیت فن کویل که بر مبنای میزان بار برودتی کل هر محیط تعیین می‌شود همواره سعی کنید که ظرفیت دستگاه را در دور متوسط مبنای محاسبه قرار دهید.

ابعاد:

فن کویل منتخب لازم است از نظر ابعاد نیز در محل مورد نظر قابلیت نصب داشته باشد. موضوع ابعاد به ویژه در مورد فن کویل های سقفی و کاستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کویل:

به صورت معمول در قسمت کویل فن کویل ها از لوله مسی سایز ۳٫۸ اینچ سه ردیفه استفاده می‌شود ولی اگر از کویل دو ردیفه با قطر ۱٫۲ اینچ استفاده شود، علاوه بر افزایش راندمان حرارت دهی دستگاه، کاهش افت فشار جریان سیال ناقل را نیز به همراه خود دارد.

پارامتر های فن کویل ایرانی

بدنه:

توصیه می‌شود بدنه فن کویل ایرانی که خریداری می‌کنید به صورت یکپارچه باشد تا در طول زمان سبب ایجاد لرزش و هوا میان بخش های مختلف بدنه نشود.

موتور:

لازم است موتور به کار رفته در دستگاه از نوع چند دور و کم صدا همرا هبا بلبرینگ های بسیار مطمئن باشد تا صدای کارکرد مجموعه الکتروموتور و فن نصب شده روی آن کمتر از ۳۵ دسی بل باشد.

فن:

بهتر است فن سانتریفیوژی که در فن کویل به کار رفته است جهت حفظ بالانس دینامیکی در طول دوره طولانی بهره برداری از جنس فلزی باشد که در این صورت حجم هوادهی مورد نیاز فن کویل را به صورت کامل تری تامین می‌کند.

زیبایی:

زیبایی سیستم فن کویل زمینی و دیواری که عملا یکی از اجزای داخلی ساختمان ها محسوب می‌شوند نیز در انتخاب فن کویل ایرانی و غیر ایرانی موثر است.

کنترل:

زمان استارت، تغییر دور یا قطع عملکرد الکتروموتور فن هوادهی در این سیستم هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک قابل انجام است ولی بهترین، خصوصا برای فن کویل های سقفی، کاستی و دیواری، استفاده از ترموستات اتوماتیک دو فصل سه دور و استفاده از شیر سه راهه برقی می‌باشد.

قیمت:

قیمت دستگاه قطعا در انتخاب و خرید هر کالایی می‌تواند تعیین کننده باشد و در زمان خرید کالایی همانند فن کویل که در کنار نقش تامین شرایط آسایش دمایی برای کاربران، مواردی همچون طول عمر، صدا، راندمان، ظرفیت و زیبایی آن نیز دارای اهمیت است، شاید بتوان گفت که قیمت آن با توجه به اهمیت و نوع کاربرد دستگاه چندان مهم نیست.

مزایا فن کویل ایرانی

مزایا و معایب فن کویل ایرانی

مزایای فن کویل ایرانی:

تفکیک مستقل بخش ها:

یکی از مهم ترین مزایای این دستگاه در مقایسه با سیستم های ایرواشر، هواساز و کولر های آبی قابلیت کنترل آن در زون یا بخش است. با نظر به بخش بندی ساختمان، جهت هر بخش می‌توان دما را به صورت جداگانه کنترل کرد. فن کویل ها مجهز به سیستم کنترلی می‌باشند که به کمک آن می‌توان دمای هوا را تنظیم کرد. دمای اتاق توسط ترموستات اندازه اگیری می‌شود و به دستگاه دستور قطع و وصل می‌دهد.

توزیع دمای مناسب:

از دیگر مزایای فن کویل ایرانی می‌توان به توزیع دمای مناسب آن اشاره کرد. با نظر به اینکه فن کویل ها از نوع جریان اجباری می‌باشند و جهت توزیع دما از فن استفاده می‌گردد به کمک ایجاد جریان باد، هوا را به تمامی نقاط محیط انتقال داده و به سرعت دما را در قسمت های مختلف اتاق کنترل می‌گردد. همینطور در زمان طراحی می‌توان با توجه به کاربری ساختمان، موقعیت در ها و پنجره ها و نقشه ساختمان محل فن کویل را به گونه ای انتخاب کنید که بهترین توزیع دما را تجربه کنید.

سرمایشی و گرمایشی بودن فن کویل ایرانی:

از ویژگی های بسیار مهم سیستم فن کویل ایرانی این است که این تجهیز هم در فصل تابستان و هم زمستان کاربرد دارد. در زمستان آب گرم از بویلر موتور خانه وارد کویل ها شده و سپس از کویل عبور می‌کند و دمای محیط را افزایش می‌دهد. در فصل گرما نیز آب سرد از چیلر وارد کویل شده و به همان صورت قبل فن کویل باد خنک می‌زند. جهت تغییر سیستم در زمان تغییر فصل، تنها نیاز است سیستم را در موتور خانه به صورت کلی تغییر دهید.

اجرای ساده تر و اشغال فضای کمتر:

این نکته از دیگر ویژگی های مثبت فن کویل ها می‌باشد. در این سیستم بر خلاف سیستم داکت اسپلیت دیگر نیاز به کانال کشی نیست. از این رو جهت اجرا فضای کمتری را اشغال می کند و به این صورت مجریان سیستم های تاسیسات کار راحت تری در پیش دارند.

معایب فن کویل ایرانی:

تعمیرات و نگهداری

تعمیرات و نگهداری زیاد:

هنگامی که تعداد فن کویل ها در یک ساختمان بالا باشد، در نتیجه تعداد تجهیزات مکانیکی، تعداد خرابی ها را در ساختمان بالا می‌برد. سیستم فن کویل ایرانی بهتر است سالانه سرویس شود که این خود نیاز به نیروی فنی و هزینه دارد.

کندانس در فصل تابستان:

فن کویل هایی که در فصل تابستان کار می‌کنند، کویل های آن کندانس آب را به همراه دارند. هنگامی که آب سرد از داخل کویل ها عبور می‌کند روی لوله های کویل، قطرات آب ایجاد می‌گردد که لازم است این قطرات از داخل فن کویل به محیط بیرون انتقال داده می‌شود که در سیستم تاسیسات از لوله های درین جهت خروج آب استفاده می‌شود.

عدم تامین هوای تازه – مزایا و معایب فن کویل ایرانی

فن کویل ها هوای داخل محیط را مطبوع کرده و مجدد همان هوا را به اتاق پرتاب می‌کنند. طبق استاندارد مقررات ملی طراحان لازم است هوای تازه ساختمان ها را نیز برای ساکنین تامین کند. هوای تازه اضافه بر اینکه اکسیژن داخل محیط را تامین می‌کند، سبب خارج کردن آلودگی نیز می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی فن کویل ایرانی می‌توانید با شماره های درج شده در سایت سرما مارکت تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

مطالب مرتبط