چیلر, مقالات

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک چیست؟

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک چیست

قرار است در این مقاله از تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک صحبت کنیم. با سرما مارکت همراه باشید و در آخر ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید!

امروزه با توجه به شرایطی که در کل اکو سیستم دنیا وجود دارد نشان دهنده این است که همه دولت ها با کم آبی مواجه هستند و تلاش می‌کنند با تدابیتر لازم با این مشکل مقابله کنند. یکی از این تدابیر تولید چیلر هوا خنک در ازای چیلر های |آب خنک می‌باشد. در این مقاله سرما مارکت قصد دارد که به بررسی تفاوت های سیستم چیلر هوا خنک و آب خنک بپردازد و ویژگی های متفاوت آن ها را نسبت به یکدیگر بیان کند. این تفاوت ها از نظر مصرف آب، عملکرد، ساختار و نگهداری است که در ادامه به آن می‌پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک

۱- تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک از لحاظ ساختار

ساختار چیلر هوا خنک (چیلر هوایی یا چیلر تراکمی هوا خنک) و آب خنک (چیلر آبی یا چیلر تراکمی آب خنک) بسیار مشابه یکدیگر است. هر دو دستگاه از قطعات اصلی کمپرسور، اواپراتور، شیر انبساط و کندانسور تشکیل شده اند. از مهم ترین تفاوت های چیلر آب خنک و چیلر هواخنک این است که کندانسور یا با بهره مندی از آب یا با هوا خنک می‌شود.

اگر کندانسور آب خنک شود به آن چیلر تراکمی آب خنک گفته می‌شود که به دستگاه برج خنک کننده (کولینگ تاور) و پمپ نیز نیازمند است. چنانچه کندانسور با بهره مندی از فن دمنده هوا، خنک شود به آن چیلر تراکمی هوا خنک گفته می‌شود که دیگر نیازی به برج خنک کننده و پمپ ندارد.

کندانسور چیلر آب خنک به طور معمول از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله است. کندانسور دستگاه هوا خنک از لوله های فین دار (شبیه رادیاتور) تشکیل شده است که فن هوا را از بین آن می‌دهد و دستگاه را خنک می‌کند.

۲- مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک از لحاظ مصرف آب

با نظر به اینکه مقداری از آب درون برج خنک کننده در اثر تبخیر کاسته می‌شود، نیاز به آب جبرانی بوده و چیلر آب خنک مصرف آب دارد، اما در مدار چیلر هوایی، آب وجود نداشته و دیگر به آن نیازی نیست. در مناطقی که دچار خشکسالی هستند یا آب به مقدار کافی وجود نداشته باشد یا قیمت آن بالاتر است توصیه می‌شود که از نوع هوا خنک استفاده گردد.

۳- تفاوت چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک از لحاظ عملکرد

از نظر عملکرد، دستگاه چیلر تراکمی هوا خنک تا حدودی وابسته به درجه حرارت هوای محیط بیرون است و کاهش یا افزایش درجه حرارت محیط بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد اما عملکرد چیلر تراکمی آب خنک به دمای محیط وابسته نیست. چون در نوع هوا خنک هر چه دمای هوای بیرون افزایش پیدا کند، قدرت دفع گرما در کندانسور کاهش می‌یابد و راندمان سیستم کم می‌شود. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که در مناطقی با آب و هوای مرطوب از چیلر آب خنک نیز استفاده می‌شود زیرا همانطور که گفته شد در نوع آبی، کندانسور به وسیله برج خنک کننده، خنک می‌شود و در مناطقی که هوای مرطوب دارند، راندمان برج خنک کننده کاسته می‌شود.

۴- مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک از لحاظ نگهداری

چیلر هوا خنک در مقایسه با نوع آب خنک نیاز به نگهداری کمتری دارد. تنها نیاز این دستگاه این است که کویل های کندانسور به صورت دوره ای پاکسازی شوند (به ویژه در فضا هایی که چیلر در آب و هوای کثیقی کار کند) تا از ایجاد هر گونه رسوب در سطح کویل و کاهش راندمان آن جلوگیری شود. در مدل آب خنک به علت بهره مندی از آب در مدار آن، به نگهداری بیشتری نیاز است. میزان نگهداری به کیفیت آب موجود وابسته است که با افزودن ترکیبات شیمیایی به آب از رسوب و خوردگی آن جلوگیری می‌گردد. به دلیل تبخیر مقداری از آب در مدل چیلر تراکمی آب خنک لازم است که آب جبرانی جایگزین آن شود که اضافه بر مصرف آب باید ترکیبات شیمیایی نیز به آن اضافه گردد که تمامی این نکات نشان دهنده نگهداری بیشتر این دستگاه است.

انتخاب دستگاه چیلر هوا خنک یا آب خنک؟

انتخاب هر یک از این دستگاه ها به شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، وجود یا عدم وجود آب کافی و تمیز، هزینه ها و … بستگی دارد که لازم است موقعیت پروژه و ساختمان توسط مهندسان بازدید و محاسبات لازم صورت گیرد و سپس نوع آن انتخاب شود. به صورت کلی می‌توان گفت در مناطقی که آب به مقدار کافی می‌باشد، هوای محیط عاری از هر گونه ذرات معلق است و رطوبت نسبی در فصل گرما کم است از چیلر آب خنک و در مناطقی که آب نا کافی است یا کیفیت آن مطلوب نیس و رطوبت در فصل تابستان به نسبت بالا است از چیلر هوا خنک استفاده می‌شود.

متاسفانه برخی از افراد اعتقاد دارند که چیلر های هوا خنک کارایی مطلوبی ندارند زیرا در گذشته کارایی خوبی نداشته اند و همین موضوع سبب ایجاد ذهنیت بد خیلی از افراد در این زمینه و انتخاب چیلر هوایی شده است. اما این موضوع را باید در نظر گرفت که در دو دهه گذشته دنیای چیلر هوا خنک بسیار رشد کرده است و کارایی این چیلر ها نیز بسیار افزایش پیدا کرده است.

نکته مهم

خیلی از افراد جهت انتخاب و خرید یک محصول تهویه مطبوع سعی می‌کنند هزینه اولیه را معیار اصلی خود قرار دهند و خیلی از افراد نیز هزینه نگهداری را، اما تعدادی  هم وجود دارند که هر دو معیار را فاکتور اصلی خود به شمار می‌آورند. اما نکته ای که قابل ذکر است این است که اگر هزینه اولیه معیار اصلی شما باشد، باید چیلر های هوا خنک را انتخاب کنید ولی اگر کارکرد دستگاه برای شما مهم تر است باید چیلر آب خنک را انتخاب نمایید. اما انتخاب چیلر های آب خنک یک مشکل دارد و آن این است که اگر آب خنک را انتخاب کنید باید بدانید که هزینه نگهداری بالا و مصرف زیاد آب را به دنبال دارد.

اگر باز هم با تمام توضیحات فوق نتوانستید انتخاب کنید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت دو دستگاه چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک، شناخت بیشتر و جامع تر ویژگی های هر یک از دستگاه ها، انتخاب مناسب ترین نوع جهت پروژه مد نظر و استعلام قیمت، می‌توانید با شماره های درج شده در فروشگاه اینترنتی تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

مطالب مرتبط