فن کویل, مقالات

کیفیت فن کویل ایرانی، فراتر از تصور!

کیفیت فن کویل ایرانی، فراتر از تصور

با سرما مارکت همراه باشید و مقاله کیفیت فن کویل ایرانی، فراتر از تصور! را از دست ندهید!

به طور مطمئن شما نیز در اطراف خود به انواع فن کویل ایرانی های نصب شده در محیط های مختلف برخورده اید. این نوع سیستم ها به دلیل کیفیت بالا در مقایسه با مدل های خارجی مشابه، امروزه با استقبال بسیار وسیعی مواجه شده اند، از این رو در این مقاله از سرما مارکت سعی بر آن داریم شما را با تعریف و انواع فن کویل آشنا کنیم.

فن کویل ایرانی چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

یک سیستم فن کویل FCU دستگاهی است که دارای مبدل حرارتی و فن می‌باشد. این سیستم بخشی از سیستم کلی تهویه مطبوع موجود در پروژه های تجاری، مسکونی. صنعتی، تفریحی و … است. یک دستگاه فن کویل، دستگاهی با قابلیت های گوناگون است که برخی اوقات همراه با مکش هوای موجود، میزان درجه حرارت فضای مورد نظر را تنظیم می‌نماید. کنترل این عملکرد به وسیله یک سوئیچ دستی خاموش/ روشن یا یک ترموستات انجام می‌گردد. ترموستات به شیر کنترل یا فن دستور می‌دهد که با تغییر دور فن یا تغییر میزان دبی آب ورودی به کویل ها می‌توان به دمای دلخواه در هر فضا دست پیدا کرد.

فن کویل ایرانی

اساسا دستگاه های فن کویل ایرانی با آب سرد و گرم از دیگ های مرکزی و چیلر تغذیه می‌شوند. این دستگاه ها جهت اینکه انرژی تولید شده به وسیله مولد انرژی (خنک کننده یا گرم کننده) را به محیط اطراف ارائه دهند، به طور معمول از دو لوله سرد یا گرم و چهار لوله که دو لوله جهت سرمایش و دو لوله جهت گرمایش در یک زمان واحد بهره می‌برند.

سیستم های فن کویل در مقایسه با سایر سیستم های بزرگ تهویه مطبوع نصب نسبتا ساده ای دارند، با این حال، جهت اطمینان از عملکرد کارآمد نیاز به نگهداری و تعمیر دارند. زمانی که یک دستگاه فن کویل هوا را خنک می‌کند، آب کندانس شده ی روی کویل ها وارد سینی زیر آن شده و از آن جا به وسیله لوله درین، نیاز به تخلیه آب می‌باشد.

کیفیت فن کویل ایرانی، فراتر از تصور!

فن کویل ایرانی مدل کاستی

فن کویل ایرانی مدل کاستی

فن کویل ایرانی مدل کاستی

فن کویل کاستی:

این مدل از فن کویل ها به دلیل آنکه قابلیت نصب در سقف کاذب را دارند، هیچ فضایی از کف را اشغال نمی‌کنند. پنل داخلی این نوع نیز دارای طراحی زیبا و منحصر به فرد است. از این رو کاربران محترمی که به دنبال انتخاب فن کویلی هستند که نه فضای زیادی را اشغال کند و نه به زیبایی محیط لطمه وارد کند، فن کویل کاستی توصیه می‌شود. امروزه به طور عمده ادارات و مراکز لوکس از این نوع استفاده می‌کنند. هنگام خرید نهایی فن کویل کاستی از هر نوع برند ایرانی یا غیر ایرانی به نکاتی اعم از قابلیت نصب روی سقف های نازک و پمپاژ مناسب آب درین به خارج دقت داشته باشید. حال فن کویل ها کاستی به دو گروه کاستی یک طرفه و کاستی چهار طرفه تقسیم می‌شود.

فن کویل ایرانی مدل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار:

فن کویل سقفی توکار، کیفیت فن کویل ایرانی، فراتر از تصور! نیز درون سقف کاذب قرار داده می‌شوند، از مزایای این نوع فن کویل سادگی نصب و انتخاب موقعیت دریچه هوادهی برای مصرف کنندگان است. در اکثر پروژه های ساختمانی، این دستگاه در بالای ورودی هر فضا و زیر سقف نصب می‌شود.

فن کویل ایرانی مدل داکتی

فن کویل کانالی:

فن کویل ایرانی در دسته بندی کانالی به دلیل سطح صدای بالا در پروژه های مسکونی کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. این سیستم ها دارای فشار استاتیک خارجی بالایی هستند. از نظر طراحی پنل همانند فن کویل های سقفی توکار بوده و درون سقف کاذب نصب می‌شوند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید، فن کویل های کانالی به دلیل سطح صدای بالا و حجم هوادهی زیاد به طور معمول در راهرو های لابی ها، ساختمان های تجاری و دیگر مکان های با ارتفاع سقف زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن کویل ایرانی مدل زمینی

فن کویل زمینی:

فن کویل زمینی از جمله پرکاربرد ترین نوع فن کویل می‌باشد که به صورت عمودی روی زمین نصب می‌شود. این دستگاه معمولا در مراکز مسکونی و اداری یا به صورت کلی در محیط هایی که قابلیت ایجاد سقف کاذب وجود ندارد استفاده می‌شود. فن کویل های زمینی به دلیل قرار گرفتن بر زمین فضا اشغال می‌کنند اما هزینه نصب آن در مقایسه با سایر توکار و سقفی کم تر است. چگونگی کارکرد این دستگاه به صورت مکش از رو به رو یا پشت و دهش هوا از قسمت بالایی فن کویل است.

کاربرد فن کویل ایرانی چیست؟

کاربرد این سیستم ها در مواردی است که قصد داشته باشیم درجه حرارت هر محیط را به صورت جداگانه کنترل نماییم. همینطور با استفاده از سیستم فن کویل از انتقال آلودگی ها بین اتاق و سالن ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

بررسی مزایای استفاده از انواع فن کویل

مزیت اصلی فن کویل ها  این است که سیستم لوله کشی دستگاه نیاز به فضای زیادی ندارد. این سیستم قابلیت فعالیت با یک سیستم حرارت مرکزی و چیلر را نیز بر عهده دارد. کاربر محترم می‌تواند به منظور کاهش هزینه های انرژی، فضا های مجزا را به صورت جداگانه کنترل نماید. سیستم فن کویل قابلیت گرم شدن با دمای پایین آب را نیز دارد، از این رو جهت استفاده در مناطقی که تولید گرما صرفا به وسیله صفحات خورشیدی صورت می‌گیرد بسیار مناسب است. جهت طراحی تاسیسات یک ساختمان، سیم کشی و لوله کشی فن کویل ها از کانال های بزرگ مورد نیاز جهت یک سیستم تماما هوا آسان تر و ساده تر است.

بررسی مزایا فن کویل ایرانی

سیستم لوله کشی فن کویل ایرانی به دو دسته دو لوله و چهار لوله تقسیم می‌شود:

فن کویل های دو لوله مجهز به یک لوله ورودی و یک لوله بازگشتی است. لوله تغذیه آب گرم یا سرد متناسب با هرفصل سال به دستگاه، نقش انتقال آب را بر عهده دارد. فن کویل های چهار لوله دارای دو لوله تامین و دو لوله بازگشت هستند. این قابلیت باعث می‌شود که آب سرد و گرم به صورت همزمان بر حسب نیاز و فرمان وارد فن کویل شود.

از آنجایی که اغلب نیاز است قسمتی از ساختمان را گرم و قسمتی را سرد کنند، سیستم های فن کویل چهار لوله به دلیل توان تامین حرارت و برودت مورد نظر در یک زمان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. فن کویل ها ممکن است به شبکه های لوله کشی با استفاده از طرح های توپولوژی متنوع مانند “بازگشت مستقیم”، به شیر های بالانس مستقل از فشار مجهز، “بازگشت معکوس” متصل شوند.

مطالب مرتبط