فن کویل, مقالات

کارایی فن کویل زمینی چیست؟

کارایی فن کویل زمینی چیست

در این مقاله (( کارایی فن کویل زمینی )) قصد داریم اطلاعات شما را از اینگونه محصولات افزایش دهیم. با سرما مارکت همراه باشید!

فن کویل زمینی

فن کویل ها دستگاه هایی هستند که از فن، کویل سرمایش و گرمایش، بادزن، تشتک تخلیه تقطیر اتو و فیلتر هوای قابل شستشو و یا قابل تعویضتشگیل شده اند. در این دستگاه ها به وسیله ترموستات میزان درجه حرارت سرمایش و گرمایش و هم چنین مقدار رطوبت به وسیله هیومیدستات و مقدار هوا توسط بادزن کنترل می شود.

کاربرد فن کویل زمینی

انواع دستگاه های زمینی یا ایستاده چهت تامین گرمایش و سرمایش ساختمان تولید شده اند و با نظر به فضا کاربرد بیشتری دارند. در مواردی که فضای کافی جهت نصب دستگاه فن کویل در گوشه ای از اتاق وجود داشته باشد می‌توان از فن کویل زمینی استفاده کرد. هوادهی این محصول به سمت بالا است و تنظیمات هوادهی آن با نوع سقفی متفاوت است.

این سیستم ها در مراکز تجاری، مسکونی، تفریحی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته ممکن است فن کویل زمینی را در بیمارستان ها هم مشاهده کرده باشید اما به علت فیلتراسیون ضعیف دستگاه فن کویل این مورد چندان توصیه نمی‌شود.

ظرفیت فن کویل زمینی ها از ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را به صورت روبرو زن یا بالا زن منتشر می‌سازد. در مکان هایی که فاصله کف اتاق تا زیر پنجره کم باشد می‌توان از نوع کوتاه فن کویل زمینی استفاده کرد. به این صورت ترتیب هوادهی یا به سمت بالا و یا به سمت جلو خواهد بود.

سطح صدای فن کویل زمینی به علت این که در اتاق یا سالن قرار دارند ناراحت کننده است. اما این ویژگی جهت استفاده در ادارات و راهروی خوابگاه ها که میزان رفت و آمد بالا است، مشکل تلقی نمی‌شود.

نحوه عملکرد فن کویل زمینی

کارایی فن کویل زمینی چیست؟

  • کویل ها، آب سرد یا آب گرم را از واحد مرکزی دریافت کرده و در تهویه مطبوع استفاده می‌کنند. به صورت کلی فن کویل زمینی و دیگر مدل های فن کویل می‌تواند ترموستات سرخود داشته باشد یا توسط سیمی به ترموستات کنترلی وصل شود. امروزه در ساختمان های مدرن با استفاده از سیستم مدیریت انرژی ساختمان به وسیله سیستم دیجیتالی کنترل می‌گردد.
  • در فن کویل ها آب گرم یا آب سرد درون کویل ها جهت تغییر وضعیت فضا انتقال داده می‌شوند. تجهیزات استفاده شده در تهویه مطبوع انواع پروژه ها جهت حذف گرما چیلر یا برج خنک کننده و جهت گرم کردن  هیتر و بویلر می‌باشد.
  • سیستم فن کویل از لحاظ لوله کشی به دو دسته دو لوله و چهار لوله تقسیم می‌شود. در فن کویل های دو لوله، یک لوله جهت تغذیه و یک لوله برگشت داریم. لوله تغذیه فن کویل زمینی آب گرم یا سرد را با توجه به فصل سال تهیه می‌کند. در مدل های چهار لوله، دو لوله جهت تغذیه و دو لوله برگشت وجود دارد. با بهره مندی از این نوع می‌توانیم آب سرد یا آب گرم را به صورت هم زمان برای مکان هایی که نیاز به سرما و گرما در قسمت های مختلف یک ساختمان دارند فراهم سازیم.
  • کویل های سرمایی و گرمایی از لوله های پره دار یا لوله های ساده ساخته می‌شوند و در هر دو مورد کویل ها محتاج نگهداری هستند و لازم است بدون منفذ و تمیز باشد.
  • درصورتی که در سیستم فن کویل زمینی جهت سرمایش مستقیم مبرد درون کویل ها جریان داشته باشد لازم است تمامی لوله ها و اتصالات و خم ها از نظر نداشتن هیچ گونه نشت در هر فصل مورد بررسی قرار گیرد.

موتور فن کویل زمینی:

کنترل سرعت موتور فن در داخل یک دستگاه فن کویل زمینی جهت تنظیم گرمایش و سرمایش محیط مورد نظر الزامی است. بعضی از تولید کنندگان کنترل این سرعت را با تنظیم شیر آب در ترانسفورماتور AC جهت تامین قدرت موتور فن ایجاد می‌نمایند که معمولا این تنظیمات در مرحله ساخت و راه اندازی ساختمان صورت می‌گیرد. سوییچ ساده کنترل سرعت فن جهت افراد ساکن در محل دارای درجات متفاوتی است.

سیستم های مدیریت انرژی ساختمان به صورت اتوماتیک سرعت فن و دمای اتاق ها را کنترل می‌نماید. موتور فن ها در فن کویل ها اکثرا AC یا با خازن دائمی اسپلیت می‌باشد. اما امروزه موتور های DC با تبدیل های الکترونیکی طراحی و تولید شده اند که قابلیت زیادی در صرفه جویی انرژی، هزینه های اولیه و بازگشت سرمایه دارند.

مزایا و معایب فن کویل زمینی

مزایا و معایب استفاده از فن کویل زمینی – کارایی فن کویل زمینی چیست؟

  • با بهره مندی از فن کویل، تجهیزات مرکزی سرمایش و گرمایش کوچکتر می‌شود.
  • فن کویل زمینی ها دیگر نیازی به کانال کشی ندارند و تنها نیاز به لوله کشی می‌باشد که فضای کمتری را اشغال می‌کند
  • نصب سیم کشی و لوله کشی راحت تر از کانال کشی است.
  • قابلیت خاموش کردن دستگاه های موجود در قسمت های بدون سکنه ساختمان وجود دارد.
  • این سیستم ها در مقایسه با سایر تجهیزات تهویه مطبوع نیاز به نگه داری بیشتری دارند.
  • نیاز است کندانسه ها در هر واحد رفع گردد.
  • فضا های داخلی امکان دارد نیاز به کانال های جداگانه جهت خروج هوا را داشته باشند.
  • نگهداری از سیستم های فن کویل در مقایسه با دیگر سیستم های تمام هوا اندکی تخصصی تر است
  • در برخی مواقع نیاز است تا جهت خروج هوا در مناطق داخلی، کانال جداگانه تعبیه شود.
انتخاب فن کویل زمینی

صحبت اخر درباره انتخاب و خرید فن کویل زمینی

در این مطلب به تعریف فن کویل زمینی، کارکرد و مزایا و معایب دستگاه پرداخته شد. اگر تصمیم به نصب و راه اندازی سیستم دارید، نیاز است که سیستم برق و لوله کشی ساختمان را بررسی نماید.

می‌توانید جهت اطمینان بیشتر و جلوگیری از هر گونه خطا از مرحله اول انتخاب مدل و ظرفیت دستگاه تا مرحله اجرا و نصب را به کارشناسان مجموعه سرما مارکت واگذار کنید. همانطور که می‌دانید انتخاب اشتباه یک دستگاه با کیفیت از معتبر ترین برند ها هم سبب نارضایتی کاربر می‌شود، در نتیجه باید دستگاهی مناسب با شرایط پروژه خود انتخاب کنید که نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در وب سایت ما تماس حاصل فرمایید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط