چیلر, مقالات

چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی چیست؟

چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی چیست

در این مقاله میخواهیم ببینیم که چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی چیست؟ با سرما مارکت، فروشگاه تاسیسات سرمایشی همراه باشید!

یکی از نیاز های هر ساختمان  تامین سرمایش در فصل تابستان است، این مهم در ساختمان های بزرگ با بهره مندی از سیستم چیلر صورت می‌گیرد. چیلر ها به طور معمول در دو نوع تراکمی و جذبی ساخته می‌شوند. در این نوشته سرما مارکت به معرفی چیلر هوا خنک که یکی از انواع چیلر به شمار می‌رود پرداخته است.

چیلر ها از جمله سیستم های بسیار مهمی هستند که بر اساس برودت و عمل تراکمی و یا جذبی یک مایع عمل می‌کنند و در دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم بندی می‌شوند.

چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی چیست؟

انواع چیلر تراکمی در عملیات تصفیه هوا و فرآیند های سرد سازی پر کاربرد است. این سیستم را می‌توان به عنوان واحدی یکپارچه حتی در ابعاد و اندازه ی یک دستگاه چیلر در موقعیت های مختلف به کار برد. انعطاف پذیری بالای دستگاه در مقایسه با نوع چیلر آب خنک، کمک به استقبال زیاد این گروه از سیستم در میان طراحان کرده است.

چیلر هوا خنک از نظر سایز، دامنه گسترده ای (از مدل های با ظرفیت پایین تا مدل های با ظرفیت بیشتر از صد تن) را در برمی‌گیرد. در نتیجه، جهت خنک کردن بسیاری از پروژه های ساختمانی کوچک و بزرگ مناسب است. دستگاه چیلر تراکمی هوا خنک در چرخه تبرید مکانیکی جهت تولید آب سرد شده یا آب سرد مخلوط ضد یخ به کار می‌رود.

سیستم چیلر هوا خنک، با بهره مندی از یک کویل در کندانسور هوا خنک، حرارت را از ساختمان می‌گیرد و به هوای بیرون انتقال می‌دهد. سیال سرد شده به وسیله پمپ ها و لوله ها انتقال پیدا می‌کند، که قادر است به صورت دقیق صد ها محفظه سیستم فن کویل و ترمینال ها در ارتباط باشد. در نتیجه، این ویژگی در چیلر هوا خنک باعث شده است هوای مورد نیاز چندین ناحیه کنترلی در تجهیزات را تامی نماید.

چیلر هوایی در سیستم های پیشرفته، رایج و معمول است و از سال ۱۹۸۰ نزدیک به بیش از سی سال، استفاده از آن افزایش یافته است. امروزه، سیستم چیلر در فعالیت های تجاری کوچک و بزرگ بسیار پر کاربرد است.

 

sarmamarket

مزایای غیر قابل انکار اسپلیت سامسونگ

مصرف آب معدنی یا استفاده از دستگاه تصفیه آب

بررسی سیستم چیلر هواخنک

علت محبوبیت چیلر

عمومیت و محبوبیت اولیه چیلر، در نتیجه استفاده از هوای محیط در چیلر هوا خنک است. در ضمن، یکی دیگر از مزیت های چیلر کاهش هزینه عملیاتی به علت حذف برج خنک می‌باشد. اکثر مدل های این سیستم، مجهز به تجهیزات جانبی هیدرولیک مانند پمپ و محفظه انبساط و … است که در کارخانه سازنده مونتاژ شده و بعد از آزمایش های لازم، جهت راه اندازی و استفاده آماده می‌گردد.

چیلر هوا خنک به طور معمول در بیمارستان ها، ادارات و مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این ها، چیلر هوا خنک در فرایند سرد سازی یا دیگر عملیات ساخت نیز کاربرد دارد.

سیکل تبرید چیلر هوا خنک

سیکل تبرید این دستگاه شامل دو فرایند بسیار مهم است:

  1. فرآیند تبخیر سیال مبرد در اواپراتور، که با جذب کردن حرارت، میزان درجه حرارت در سیستم آب سرد در گردش را کاهش می‌دهد.
  2. فرآیند میعان بخار مبرد در کندانسور هوایی و دفع حرارت به محیط

در چرخه تبرید این سیستم، آب وارد اواپراتور چیلر شده و به وسیله مبرد سردی که در سمت دیگری در جریان است، خنک می‌شود. آب خنک از دستگاه چیلر به فن کویل های ساختمان به علت خنک کردن ساختمان پمپاژ می‌شود. آب سرد خروجی از اواپراتور چیلر هوا خنک، ساختمان یا فرآیند را خنک می‌کند. هرگاه، جریان آب گرم شده برگشتی از ساختمان یا فرآیند به سمت اواپراتور باز گردد، چرخه تبرید فرآیند یا ساختمان کامل می‌گردد.

مبرد

در بعضی از اواپراتور ها، مبرد در پوسته و در مدل های دیگر در قسمت داخلی لوله جریان دارد. هر زمانی که مبرد در قسمت لوله جریان داشته باشد اواپراتور به اسم اواپراتور انبساط مستقیم شناخته می‌شود و در مواردی که مبرد در قسمت پوسته جریان پیدا کند، اواپراتور به عنوان سرد کننده سیلابی نام گذاری می‌شود.

مبردی که در اواپراتور چیلر هوا خنک قرار دارد، حرارت را از گرمای آب برگشتی از ساختمان جذب می‌کند، در نتیجه مبرد به بخار تبدیل شده و در نهایت به صورت بخار فوق گرم از اواپراتور خارج می‌شود. بعد از آن، بخار فوق گرم مبرد وارد ورودی مکش کمپرسور شده، در کمپرسور مبرد متراکم می‌شود؛ در نتیجه فشار و درجه حرارت آن افزایش پیدا می‌کند. گاز مبرد در فشار و دمای بالا، از کمپرسور خارج می‌شود.

بعد از آن مسیر خروجی کمپرسور عبور کرده و وارد کندانسور می‌شود. در کویل کندانسور چیلر هوا خنک، گاز داغ تحت فرآیند میعان در داخل لوله ها به مایع تبدیل می‌شود، در شرایطی که بخار مبرد حرارت خود را به هوای سرد محیط بیرون که به وسیله فن کندانسور روی کویل های کندانسسور جهت مخالف وزیده می‌شود ، انتقال می‌نماید.

کندانسور چیلر هوا خنک

تمامی چیلر های هوا خنک از اجزای زیر تشکیل شده است

  1. اواپراتور چیلر

  2. کمپرسور

  3. کندانسور هوایی

  4. شیر انبساط

یکی از اصلی ترین اجزای چیلر، کندانسور ها هستند که تفاوت اصلی انواع چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک در این قسمت است. در چیلر های هوایی، از کندانسور هوایی استفاده می‌گردد. کندانسور هوایی، نوعی مبدل حرارتی به شمار می‌رود که گاز مبرد گرم را با کمک سرد سازی هوای بیرونی عبوری از روی کویل ها به مایع تبدیل می‌کند. در مدل های چیلر هوا خنک، فن های پروانه ای جهت وزش هوای برونی روی کویل ها استفاده می‌شود.

بخار مبرد گرم در فشار بالا، در سرتاسر لوله های کویل جریان می‌یابد و مایع چگالش پیدا می‌کند. در قسمت انتهایی لوله چگالنده، مبرد مایع پیش سرمایش می‌شود. قسمت پایانی کندانسور جهت کاهش درجه حرارت مبرد تا زیر درجه حرارت چگالش اشباع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این عملکرد پیش سرمایش خوانده می‌شود. پیش سرمایش، تاثیر تبرید را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر ظرفیت سیستم در حدود ۱ درصد جهت هر درجه پیش سرمایش اعمال شده، افزایش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط