فن کویل, مقالات

شرایط استفاده از فن کویل زمینی

شرایط استفاده از فن کویل زمینی

در این مقاله قصد داریم درباره ی شرایط استفاده از فن کویل زمینی اطلاعات مفیدی را  ارائه دهیم تا از این طریق بتوانید انتخاب و خریدی مطمئن داشته باشید. با سرما مارکت، فروشگاه تاسیسات سرمایشی همراه باشید!

فن کویل زمینی  یکی از سیستم هایی است که دارای دو بخش اصلی فن و مبدل حرارتی (کویل) می باشد. مهم ترین نقش این دستگاه ها توزیع هوای مطبوع داخل ساختمان ها ، اماکن عمومی و مراکز تجاری، اداری است. آب سرد مورد نیاز فن کویل ها به وسیله چیلر تامین می شود و وارد کویل می گردد و هوایی که به وسیله فن اطراف آن در حال عبور است با برخورد به سطح کویل ها سرمای آب را جذب می کند و به این ترتیب هوای خنک برای فصول گرم برای محیط هایی که نیاز دارند تامین می شود. از سوی دیگر، آب گرمی که داخل کویل ها جریان می یابد به وسیله موتور خانه یا پکیج فراهم می‌شود، و با عبور هوا از روی کویل ها که توسط فن صورت می گیرد، هوای گرم و مطبوعی را برای فصل سرما فراهم می کند.

در اصل فن کویل زمینی، انرژی حرارتی موتور خانه را جهت گرم کردن هوا و خروجی چیلر را برای خنک کردن هوای محیط به کار می‌گیرد.

عملکرد فن کویل زمینی

فن کویل ها عملکرد خود را توسط یک کلید روشن_خاموش دستی یا توسط ترموستات شروع یا پایان می‌دهند و دور دستگاه توسط آن کنترل می‌گردد. اما در ساختمان های مدرنی که به سیستم BMS مجهز است، کنترل دستگاه با کنترلر دیجیتال که به سیستم اتصال دارد صورت می‌گیرد.

طراحی سیستم فن کویل به صورت مکنده و دمنده انجام می‌شود. در حالت دمنده، فن سیستم هوا را با پخش کردن در میان کویل و در نوع دمنده، با مکش هوا از بین کویل، سرد یا گرم می‌شود. نوع مکنده بازدهی بالاتری داشته و به همین دلیل قیمت بیشتری در مقایسه با نوع دمنده دارد.

استفاده از فن کویل زمینی

اجزای تشکیل دهنده فن کویل زمینی

  • فن

  • کویل های سرمایشی و گرمایشی

  • شیر های هواگیری

  • شیر های فلکه

  • فیلتر های هوا

موارد استفاده از فن کویل زمینی

موارد استفاده از فن کویل زمینی

سیستم های فن کویل، سیستم هایی مستقل خوانده می‌‌شوند. پس با توجه به این ویژگی بهترین کاربرد دستگاه فن کویل در مواردی است که به هر دلیل قصد داشته باشیم میزان درجه حرارت هر محیط را به طور جداگانه کنترل کنیم. همچنین با بهره مندی از انواع فن کویل ها، از انتقال آلودگی بین محیط ها جلوگیری خواهد شد. فن کویل اغلب در ساختمان های آپارتمانی، ساختمان های اداری و هتل ها کاربرد دارد. به علاوه فن کویل زمینی در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی به صورت کلی استفاده از فن کویل در بیمارستان مناسب نیست؛ زیرا بازدهی فیلتر هوای سیستم فن کویل کم است و نگهداری و تمیز کردن آن برای استفاده در چنین مکان هایی که نیاز به پاکسازی و ضد عفونی پیوسته دارند مشکل است.

تقسیم بندی های سیستم فن کویل

فن کویل زمینی و دیگر انواع فن کویل را می‌توان از لحاظ گرمایش و سرمایش دسته بندی کرد.

فن کویل زمینی در دو نوع چهار لوله و دو لوله موجود هستند. سیستم فن کویل دو لوله مجهز به یک لوله رفت و یک لوله برگشت است. سیستم های چهار لوله، مجهز به دو لوله جهت آمدن آب به کویل ها و دو لوله جهت برگشت آب می‌باشند. فن کویل زمینی چهار لوله قادرند همزمان آب گرم و آب سرد را وارد کویل های خود کنند. با این نوع سیستم ها می‌توان قسمتی از یک محیط را سرد و قسمتی دیگر را گرم کند. اما در مقایسه فن کویل های دو لوله در یک زمان تنها قادر است گرمایش یا سرمایش را مورد استفاده قرار دهد. به علاوه بر این، به این دلیل که سیستم لوله کشی آب گرم و آب سرد در یک ساختمان متفاوت است، تنها جهت سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فن کویل زمینی از لحاظ موقعیت نصب به عنوان نوع فن کویل روکار محسوب می‌شوند‌. ظرفیت این سیستم ها ۲۰۰ الی ۱۰۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه است و هوا را به صورت روبرو زن یا بالا زن در محیط انتشار می‌دهد. مدل های دیگر مثل فن کویل کاستی و فن کویل سقفی و کانالی از دسته سیستم های توکار هستند.

مزایای انتخاب فن کویل زمینی

مزایای انتخاب فن کویل زمینی

با بهره مندی از سیستم فن کویل، تجهیزات سرمایشی_گرمایشی کوچکتر می‌شوند. این دستگاه تنها نیاز به لوله کشی داشته و فضای کمتری را به نسبت سایر سیستم های تهویه مطبوع اشغال می‌کند. نصب لوله کشی و سیم کسی نیز راحت تر از کانال کشی است.

از دیگر ویژگی های مثبت سیستم فن کویل زمینی می‌توان به قابلیت کنترل جداگانه دمای هر اتاق یا سالن اشاره کرد. به این صورت قسمت های بدون سکنه ساختمان می‌تواند خاموش باشد تا در هزینه انرژی صرفه جویی شود و به دنبال آن برای کاربر هزینه مالی کمتری داشته باشد. همچنین نصب سیستم فن کویل در مقایسه با سیستم هایی مانند سیستم های کانالی یا حرارت مرکزی که با هواساز کار می‌کنند، مقرون به صرفه تر است. فن کویل زمینی دارای قابلیت ۱۰۰ درصدی از هووی بیرون را دارد. در ضمن سطح صدای آن نیز در مقایسه با داکت اسپلیت کمتر است.

 

sarmamarket

مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار

رایج ترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی

چه برند هواسازی بخریم

معایب سیستم فن کویل

همانطور که می‌دانید هیچ یک از تجهیزات سرمایشی گرمایشی بدون ایراد نیستند و با توجه به شرایط و موقعیت پروژه باید معایب و مزایای دستگاه را بررسی و سپس انتخاب نهایی را انجام داد. سیستم فن کویل نیز به همین صورت است. در کنار مزایایی که بالا گفته شد، فن کویل زمینی دارای معایبی است که اطلاع از آن ها سبب می‌شود بتوانید بهتر درباره خرید یا عدم انتخاب دستگاه تصمیم بگیرید.

نکته اول این است که سیستم فن کویل نیاز به نگهداری بیشتری در مقایسه با سایر سیستم های تمام هوا دارد. نکته دوم که لازم به ذکر است کندانسه دستگاه است که در هر واحد باید رفع گردد. و نکته سوم در فن کویل این است که امکان دارد فضا های داخلی نیاز با کانال های جداگانه جهت خروج هوا داشته باشند.

اما در انتها مهم ترین نکته ای که در استفاده و بهره مندی مفید از سیستم فن کویل باید به آن توجه داشته باشید، دقت در عملکرد دستگاه، فیلتر ها، سینی تخلیه است. لازم است که فیلتر ها حتما شسته یا تعویض شوند. در غیر این صورت حجم هوای خروجی کاسته می‌شود که علاوه بر کاهش بازدهی دستگاه، به فن نیز فشار وارد می‌شود.

در فروشگاه اینترنتی سرما مارکت تلاش شده است تمامی برند های با کیفیت تولید کننده فن کویل زمینی و دیگر انواع فن کویل درج گردد. شما می‌توانید به راحتی برند های مختلف را با هم بررسی نمایید و سپس اقدام به خرید سیستمی مناسب با شرایط خود کنید.

مطالب مرتبط