فن کویل, مقالات

مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار

استفاده از فن کویل سقفی توکار

امروز می خواهیم درباره مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار با شما صحبت کنیم. پس با سرما مارکت همراه باشید!

اگر می خواهید سرمایش و گرمایش یک یا چند ساختمان بزرگ دارای واحدهای متعدد، مثل یک هتل یا متجمع اداری یا مسکونی را تأمین کنید، یکی از بهترین گزینه ها برای شما، نصب سیستم فن کویل است. با نصب سیستم فن کویل، نیازی به نصب سیستم های جداگانه حرارتی و برودتی ندارید و فن کویل ها هر دو کار را برای شما انجام می دهند.

سیستم های فن کویل شامل تعدادی یونیت مجزای فن کویل در بخش های مجزای ساختمان، سیستم های چیلر و بولیر، و لوله کشی های متصل کننده آن ها می باشند. هر یونیت فن کویل دارای یک یا دو کویل است. کویل یا مبدل حرارتی، قطعه ای شبیه به رادیاتور و دارای پره های متعدد است که آب از درون آن عبور می کند. وظیفه چیلر این است که آب سرد را تأمین کند و بویلر نیز آب را گرم می کند. البته در بعضی از یونیت های فن کویل، به جای آب گرم، از یک المنت الکتریکی برای گرم کردن فضای درون ساختمان استفاده می شود.

عبور آب سرد یا گرم از درون کویل، سبب سرد شدن یا گرم شدن هوای درون ساختمان می شود ولی برای اینکه این کار با سرعت مناسب انجام شود، هر یونیت فن کویل باید دارای یک یا چند فن باشد تا هوای درون ساختمان را با فشار زیاد از لا به لای پره های کویل عبور دهد تا تبادل حرارتی با راندمان بالا انجام شود.

روش های دسته بندی کردن فن کویل ها

فن کویل ها تنوع بسیار زیادی دارند می توان آن ها را به چند روش دسته بندی کرد. در یک روش دسته بندی، فن کویل ها را در دو گروه دو لوله ای و چهار لوله ای جای می دهند. فن کویل های دو لوله ای تنها یک عدد کویل دارند و نمی توانند همزمان اعمال سرمایشی و گرمایشی را انجام دهند. این در حالی است که کویل های سرمایشی و گرمایشی در فن کویل های چهار لوله ای از هم دیگر جدا هستند و می این فن کویل ها می توانند اعمال حرارتی و برودتی را به طور همزمان انجام دهند تا دمای هوای درون ساختمان را به طور دقیق تری تنظیم کنند.

یکی دیگر از روش های دسته بندی فن کویل ها، دسته بندی آن ها از نظر محل قرار گیری و نصب آن ها است. بر این اساس می توان یونیت های فن کویل را به انواع سقفی، کاستی، کانالی، دیواری و زمینی تقسیم بندی کرد. هر یک از این انواع نیز دسته بندی های خاص خودشان را دارند. تمامی این فن کویل ها را می توان در دو گروه روکار یا توکار جای داد. فن کویل های روکار به فن کویل هایی گفته می شود که کابینت آن ها در معرض دید است ولی فن کویل های توکار، درون سقف حقیقی یا کاذب، دیوار یا کف قرار دارند و بنابراین، در معرض دید نمی باشند و فضایی از اتاق را اشغال نمی کنند. به همین دلیل این فن کویل ها نسبت به فن کویل های روکار برتری دارند.

معرفی فن کویل های سقفی توکار

دسته ای از فن کویل ها در سقف نصب می شوند. این فن کویل ها می توانند زیر سقف و در معرض دید نصب شوند یا اینکه درون سقف نصب شده و پنهان باشند. فن کویل های سقفی روکار بخشی از فضای غیرمفید درون ساختمان را اشغال می کنند و تا حدودی دکوراسیون داخلی ساختمان را به هم می ریزند. در مقابل، فن کویل های سقفی توکار، کاملا از دید پنهان هستند و تنها بخشی که از آن ها در معرض دید قرار دارد، دیفیوزر آن ها می باشد. این فن کویل ها فضایی از درون ساختمان را اشغال نمی کنند و از نظر زیبایی شناسی بهتر از فن کویل های سقفی روکار می باشند.

فن کویل سقفی توکار را به دو شکل می توان نصب کرد. گاهی اوقات در هنگام بعضی از ساختمان ها، فضایی درون سقف حقیقی برای نصب فن کویل در نظر گرفته می شود. در بعضی ساختمان های دیگر، زیر سقف حقیقی، یک سقف کاذب نصب می شود که این سقف کاذب تا سقف حقیقی کمی فاصله دارد و در این حد فاصل می توان فن کویل های سقفی توکار مثل انواع slim یا bulkhead را نصب کرد. اگر ساختمانی که می خواهید فن کویل سقفی در آن نصب کنید، هیچ کدام از این دو گزینه را نداشته باشد، تنها کاری که می توانید بکنید، استفاده از فن کویل سقفی روکار است.

فن کویل کاستی

نوعی از فن کویل های سقفی فن کویل کاستی نام دارند. این فن کویل ها برخلاف فن کویل های سقفی معمولی که در بخش های خاصی از سقف کاذب که ارتفاع سقف تغییر می کند یا در بالای چهار چوب درب ها نصب می شوند، در مرکز سقف کاذب نصب می گردد و دیفیوزر آن ها به سمت پایین است.

این فن کویل ها در انواع یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه موجود هستند و نصب به فن کویل های سقفی معمولی از فناوری های پیشرفته تری برخوردارند، ساکت تر هستند و دیفیوزر زیباتری دارند که به ویژه اگر از نوع چهار طرفه باشد، هوا را به بهرین شکل ممکن درون اتاق توزیع می کند.

فن کویل های کانالی را نیز شاید بتوان به نوعی فن کویل سقفی در نظر گرفت زیرا این فن کویل ها به صورت توکار یا روکار در بخشی از سقف ساختمان نصب می شوند و هوای گرم یا سرد را از طریق کانال هایی به بخش های مختلف ساختمان هدایت می کنند.

مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار

همانطور که گفته شد، فن کویل های سقفی توکار، درون سقف کاذب یا حقیقی قرار می گیرند و بنابراین هیچ فضایی از درون ساختمان را اشغال نکرده و به تبع، اختلالی در دکوراسیون داخلی ساختمان ایجاد نمی کنند. بنابراین، اگر می خواهید یونیت فن کویل را برای فضایی مثل یک آپارتمان کوچک بخرید که مبلمان زیادی روی زمین و کنار دیوارها دارد و امکان نصب فن کویل های دیواری و فن کویل زمینی وجود ندارد، بهتر است که از فن کویل سقفی و در صورت امکان، از سف کویل های سقفی توکار استفاده کنید.

یکی از مزیت های مهم فن کویل های سقفی توکار، همانند دیگر انواع فن کویل توکار این است که این فن کویل ها سر و صدای زیادی ندارند زیرا درون سقف قرار می گیرند. صدای های زمینه ای محیط مثل صدای صدای فن کویل می تواند آسیب هایی روی سلامت روانی انسان داشته باشد و از آن جایی که اکثر فن کویل های سقفی توکار در فضاهایی مثل آپارتمان های کوچک و اتاق خواب ها نصب می شوند، این مزیت، اهمیت زیادی دارد. همچنین، اگر به دنبال خرید فن کویل برای مکانی مثل کتابخانه هستید که سکوت اهمیت زیادی دارد، فن کویل های سقفی توکار و فن کویل های کاستی انتخاب های خیلی خوی برای شما هستند.

از آن جایی که فن کویل های سقفی توکار تقریبا با هیچ مانعی برای پرتاب هوا پیش رویشان مواجه نیستند، راندمان بالایی دارند و هوای درون ساختمان را به خوبی و به طور یکنواخت خنک یا گرم می کنند. در نتیجه، مصرف انرژی این فن کویل ها نیز بالا نیست.

جمع بندی مقاله مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار

فن کویل ها از بهترین سیستم ها برای تأمین سرمایش و گرمایش ساختمان ها می باشند و فن کویل های سقفی توکار به دلیل عدم اشغال فضا، سکوت و راندمان بالا برای نصب در آپارتمان های مسکونی کوچک گزینه های خیلی خوبی هستند.

مطالب مرتبط