فن کویل, مقالات

نکات لازم جهت انتخاب فن کویل کاستی

نکات لازم جهت انتخاب فن کویل کاستی

در انتخاب فن کویل کاستی باید به عواملی توجه کنید که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم. هر فردی نیاز دارد دمای محیطی که در آن قرار می گیرد دارای شرایط مطلوبی باشد تا بتواند احساس آرامش داشته باشد و احساس گرما و یا سرما نکند. امروزه با توجه به تکنولوژی دنیا و پیشرفت هایی که حاصل شده است هستند افرادی که از وسایل قدیمی مانند بخاری و یا کولر های آبی برای تأمین گرمایش و یا سرمایش استفاده می کنند.

اما افراد زیادی هم هستند که از جدید ترین و به روز ترین سیستم ها برای تهویه مطبوع محیط خود استفاده می کنند. دستگاه های بی شماری برای این امر تولید گشته اند و هر کدام دارای کارایی خاصی هستند. یکی از پر مصرف ترین این سیستم ها فن کویل ها می باشند که خود دارای مدل های مختلفی هستند اما یکی از بهترین مدل های این سیستم ها فن کویل کاستی است که در این مقاله از سرما مارکت به توضیح آن و نکاتی که برای انتخاب دستگاه مهم است می پردازیم:

فن کویل کاستی

انتخاب فن کویل کاستی – فن کویل کاستی چیست؟

فن کویل های کاستی سیستم هایی هستند که برای تأمین سرمایش و گرمایش ساختمان هایی مانند اداره جات، منازل، هتل ها، مراکز و مجموعه های آموزشی تفریحی و . . .  از آن استفاده می شود. تمامی فن کویل ها برای نصب و راه اندازی نیاز به سیستم های مرکزی دارند که سرمایش و گرمایش را فراهم کند.

این دستگاه ها برای ایجاد گرمایشی مطلوب به پکیج و یا موتور خانه ها نیاز دارد تا آب گرم را فراهم کنند و آب سردی که برای سرمایش نیاز دارند به وسیله چیلر ها فراهم می شود. فن کویل کاستی ها می توانند دمای بسیار مطلوب و یک نواختی را در محیط ایجاد کنند. برای توضیح کامل فن کویل کاستی می توانیم این طور شروع کنیم که این سیستم ها همانند دیگر مدل ها دارای دو قسمت اصلی می باشد.

یکی از این قسمت های اصلی فن می باشد که هوا به وسیله آن دمیده می شود و قسمت دیگر این دستگاه ها کویل های سرمایش و گرمایشی می باشند. هوا به وسیله فن دمیده می شود و در بین کویل هایی که حاوی آب سرد و آب گرم می باشد عبور می کند و با برخورد به سطح این کویل ها سرما و یا گرمای آب را دریافت می کند و دمای آن کاهش و یا افزایش می یابد و به این صورت برای فضاهایی که در آن نصب می شوند گرما و یا سرما را ایجاد می کنند. کویل هایی که در این دستگاه ها به کار رفته اند از مجموعه لوله هایی مسی تشکیل شده اند و این لوله ها به وسیله فین های آلومینیومی احاطه شده اند.

فن کویل کاستی چیست

علاوه بر این دو جزء اصلی فن کویل کاستی دارای اجزای دیگری هم می باشند که در این بخش از مقاله سرما مارکت به توضیح آن ها می پردازیم:

اجزای تشکیل دهنده فن کویل کاستی:

فن سانتریفیوژ:

همان طور که در بخش بالا توضیح دادیم یکی از اجزای اصلی فن کویل کاستی فن می باشد که باید قدرتی بالا برای انتقال و به جریان انداختن هوا داشته باشد. فن سانتریفیوژ بهترین نوع فنی می باشد که در این دستگاه به کار می رود. این فن ها به صورت دینامیکی و استاتیکی بالانس می شوند و میزان صدای تولیدی آن ها بسیار کم می باشد.

کویل گرمایشی و سرمایشی:

کویل هادر فن کویل کاستی نقش مبدل حرارتی را دارا هستند حال ممکن است فن کویل ها به صورت دو لوله و یا چهار لوله باشند. فن کویل های دو لوله دارای یک لوله برای ورود و یک لوله برای خروج آب هستند و می توانند فقط سرمایش و یا گرمایش را ایجاد کنند در صورتی که فن کویل های چهار لوله سیستم هایی هستند که دارای دو لوله برای رفت و دو لوله برای برگشت آب هستند و قادر به تأمین سرمایش و گرمایش برای محیط هایی که در آن نصب می شوند به صورت هم زمان هستند.

موتور:

با توجه به کاربردی که فن کویل کاستی دارا می باشد ممکن است موتور به کار رفته در این سیستم ها به صورت تک فاز و یا سه فاز باشد.

فیلتر قابل شست و شو:

فن کویل کاستی ها دارای فیلتر هایی هستند که مانند دستگاه های تصفیه هوا آلودگی ها و ذرات گرد و غبار را جذب می کنند و این فیلتر ها دارای قابلیت شست و شویی هستند و در صورتی که لازم باشد می توان این فیلتر ها را تعویض نمود.

شیر هواگیری:

در داخل فن کویل ها برای انتقال هوایی که در مسیر حرکت سیالات ایجاد می شود و ممکن است در گردش آن مشکل ایجاد کند شیر های هواگیری به کار رفته است که باعث تخلیه این هوا می شود.

ترموستات:

ترموستات ها میزان دمای دستگاه را کنترل می کنند.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل کاستی

برای انتخاب فن کویل کاستی در نظر گرفتن نکاتی بسیار مهم می باشد که به آن ها اشاره می کنیم:

نکات مهم در انتخاب فن کویل کاستی:

  • فن کویل کاستی با توجه به طراحی خاصی که دارد قابل نصب در سقف های کاذب می باشد و تنها دریچه خروجی هوای این سیستم ها در معرض دید است و فضایی را اشغال نمی کند و نصب این دستگاه ها بسیار راحت صورت می گیرد.
  • در این سیستم ها حجم کانال کشی ها کاهش پیدا می کند و تنها با لوله کشی های ساده ای که صورت می گیرد قابل استفاده و نصب هستند و حذف کانال کشی ها به مقدار قابل توجه ای از میزان هزینه هایی که برای نصب می باشد می کاهد.
  • برای انتخاب فن کویل کاستی مورد نظر حتما ظرفیت مناسب این دستگاه با توجه به متراژی که در آن محیط نصب می شود در نظر گرفته شود تا تهویه مطبوعی برای محیط صورت گیرد.
  • در نظر گرفتن طول سینی درین در فن کویل کاستی بسیار مهم می باشد. سینی درین قسمتی از این دستگاه ها می باشد که وظیفه آن جمع آوری قطرات آبی می باشد که در اثر تقطیر به وجود آمده است.
  • یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه نمود میزان صدای تولیدی این سیستم ها می باشد که دارای سطح صدای کمی باشند و برای کاربران صداهای مزاحمی را ایجاد نکند.

نکات مهم در انتخاب فن کویل کاستی

مطالب مرتبط