چیلر, مقالات

بررسی انواع چیلر تراکمی

بررسی انواع چیلر تراکمی

بررسی انواع چیلر تراکمی – چیلر ها از جمله مهم ترین سیستم های سرمایشی می‌باشند که در سراسر دنیا در ابعاد مختلف جهت تامین سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سرما مارکت قصد دارد به معرفی و بررسی مدل ها و مشخصات چیلر تراکمی بپردازد.

تعریف چیلر تراکمی

بررسی انواع چیلر تراکمی

چیلر در لغت به معنی آب سرد کن است که با چیلر دمای یک سیال خنک شونده که معمولا آب است را به مقدار مورد دلخواه پایین می‌آورد. آب سرد شده در مصارف مختلف تهویه مطبوع و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم چیلر ها در صنایع جهت خنک کاری ماشین آلات، محصولات و مواد و همچنین در تهویه مطبوع جهت خنک سازی هوای عبوری از دستگاه فن کویل یا هواساز می‌باشد. اگر قصد داشته باشیم چیلر ها را به دسته ی کلی تقسیم کنیم می‌توانیم آن ها را چیلر تراکمی و چیلر جذبی بنامیم.

مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی:

در این دستگاه انرژی مورد مصرفی به صورت حرارت می‌باشد، در چیلر تراکمی مصرف به صورت انرژی الکتریسته است. در مدل جذبی جهت ایجاد برودت با استفاده از وکیوم و تبخیر مبرد و سپس جذب آن توسط ماده جاذب و احیا آن به وسیله حرارت برودت ایجاد می‌شود. چناچنه دو جسم گرم و سرد را در کنار یکدیگر قرار دهیم و به صورت طبیعی گرما را از جسم گرم به جسم سرد منتقل کنید، طبق اصل قانون دوم ترمودینامیک در مورد یخچال ها، انتقال این گرما از منبع سرد به منبع گرم فرایندی خود به خود نبوده و لازم است کار و انرژی صرف کنیم. در چیلر های تراکمی این مصرف انرژی در قالب انرژی الکتریسه است و در چیلر جذبی این مصرف در قالب انرژی گرمایی است که به طور معمول به صورت مصرف گاز است.

چیلر تراکمی را بشناسیم

چیلر تراکمی را بشناسیم

سیستم چیلر تراکمی مصرف انرژی با هدف ایجاد برودت به صورت الکتریکی است. چیلر های تراکمی مانند تمامی سیکل های تبرید دارای ۴ قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است که مبرد نقش شریات حرکت سیکل تبرید را دارد.

ساختمان سازنده چیلر تراکمی:

  1. الکتروموتور
  2. کوپلینگ
  3. کمپرسور
  4. لوله رانش
  5. کندانسور
  6. لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
  7. شیر سرویس کندانسور
  8. شیر برقی
  9. شیشه رویت یا سایت گلاس
  10. اواپراتور
  11. فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر
  12. لوله مکش
  13. شیر انبساط ترموستاتیک
  14. تابلو وسایل اندازه گیری و کنترل فشار

هر یک از گزینه های ذکر شده دارای کارایی ویژه ای هستند و وجود هر گونه ایراد در بعضی از آن ها به راحتی عملکرد محصول را تحت شعاغ قرار می‌دهد.

سیکل تبرید چیلر تراکمی

سیکل تبرید تراکمی

در سیکل تبرید ابتدا کمپرسور گاز مبرد را در سیکل حرارت داده و فشار گاز را افزایش می‌دهد. سپس مبرد در کندانسور در دمایی که در دسترس است شروع به تقطیر کرده و به مایع تبدیل می‌گردد. این مایع با فشار بالا به شیر انبساط رفته و شیر در مسیر مایع افت فشار زیادی را ایجاد می‌کند، سپس در اثر این کاهش فشار مایع مقداری دمای خود را از دست می‌دهد و به این صورت تبخیر شده و مخلوطی از گاز و مایع به اواپراتور وارد می‌شود. در قسمت اواپراتور دستگاه، سیال خنک شونده که معمولا آب است با انتقال گرمای خود به مبرد مایع، سبب تبخیر مایع مبرد در فشار ثابت می‌شود. آب دستگاه به دلیل این که گرمای زیادی را از دست داده است جهت تهویه کویل های فن کویل و هواساز ها به چرخش در میاید.

چیلر های تراکمی بر اساس نوع خنک شدن کندانسور گروه بندی می‌شوند. آنهایی که با آب خنک می‌شوند آب خنک و نوعی که با هوا خنک می‌شوند را هوا خنک می‌نامند. هر دسته از سیستم های آب خنک یا هوا خنک با توجه به نوع کمپرسور سیستم خود نامگذاری می‌شوند.

چیلر هواخنک: در نوع چیلر هوا خنک، خنک کاری کویل کندانسور به وسیله هوا صورت گرفته و نیاز به برج خنک کن ندارد. چیلر های هواخنک با کندانس هوایی به صورت زیر است:

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

  • چیلر هوا خنک با کمپرسور اسکرو
  • چیلر هوا خنک با کمپرسور اسکرال
  • چیلر هوا خنک با کمپرسور اسکرو
  • چیلر هوا خنک با کمپرسور سانتریفیوژ

چیلر آب خنک: در چیلر های آب خنک، خنک کاری به وسیله آب صورت می‌گیرد و نیاز به برج خنک کن دارد. چیلر های آب خنک به صورت زیر است:

  • چیلر آب خنک با کمپرسور اسکرو
  • چیلر آب خنک با کمپرسور سانتریفیوژ
  • چیلر آب خنک با کمپرسور اسکرال
  • چیلر آب خنک با کمپرسور رفت و برگشت

کاربرد چیلر تراکمی

کاربرد دستگاه چیلر تراکمی – بررسی انواع چیلر تراکمی

کابرد این محصول تنها به خنک کردن هوا محدود نمی‌شود. بلکه از چیلر جهت تهویه و مرطوب کردن هوا نیز استفاده می‌گردد، همچین در صنعت نیز می‌توان وجود دستگاه چیلر تراکمی را به طور قابل ملاحظه مشاهده کرد. بهره مندی از این نوع سیستم جهت خنک کردن هوا و دیگر روش های تهویه در مقایسه با روش های دیگر بسیار مقرون به صرفه است و همچنین به وجود آمدن مشکلات خرابی در این دستگاه به ندرت مشاهده می‌شود. نصب و استفاده از چیلر ها به سهولت انجام گردیده است و همین امر مصرف کنندگان را تشویق می‌کند تا انتخاب چیلر را در اولویت خود قرار دهند. آبی که از چیلر تراکمی خارج می‌شود قادر است دمایی بین ۲ تا ۷ درجه  سانتی گراد داشته باشد. با نظر به شرایط مورد نیاز می‌توان به آسانی میزان دمای ایجاد شده را کنترل نمود. چنانچه نیازمند ویژگی های منحصر به فردی در طراحی دستگاه دارید می‌توانید قبل از خرید نهایی و هنگام سفارش آن ها را با کارشناسان مجموعه سرما مارکت در میان بگذارید.

جهت خرید چیلر تراکمی در صورت داشتن هر گونه سوال و ابهام می‌توانید با شماره های درج شده بر سایت تماس حاصل فرمایید. شکی نیست که در سال های اخیر به دلیل گسترش و پیشرفت فناوری نو شاهد قابلیت های ویژه ای در این نوع محصولات بوده ایم. قطعه های به کار رفته در ساخت چیلر های تراکمی هر چه با کیفیت تر باشند محصول نهایی کارایی بهتری خواهد داشت. از امتیاز های مثبت هنگام انتخاب چیلر های تهیه شده داخل کشور نیز می‌توان به امکان دسترسی به تجهیزات اولیه آن ها شاره کرد زیرا با گذر زمان امکان دارد آسیب های به وجود آمده در دستگاه نیازمند تعمیر باشد و اگر تجهیزات اولیه موجود نباشد جهت دستیبابی به آن باید هزینه های زیادی را شامل شویم و این امر اصلا به صرفه نیست.

مطالب مرتبط