فن کویل, مقالات

چگونگی عملکرد فن کویل یکتا تهویه

چگونگی عملکرد فن کویل یکتا تهویه

در این مقاله (( چگونگی عملکرد فن کویل یکتا تهویه اروند )) قصد داریم اطلاعات شما را از اینگونه محصولات افزایش دهیم. با سرما مارکت همراه باشید!

چگونگی عملکرد فن کویل یکتا تهویه

فن کویل ها دستگاه هایی هستند که برای تکمیل عملکرد خود نیاز به آب دارند اما به تنهایی نمی توانند تامین کنند. کویل ها، با دریافت آب گرم از موتورخانه ها و یا پکیج ها و یا آب سرد از چیلر ها می توانند سرمایش و گرمایش لازمه را برای محیط های مختلف فراهم کنند و سبب تهویه محیط می شوند.

به طور کلی فن کویل یکتا تهویه اروند می تواند ترموستات را روی دستگاه داشته باشند یا از طریق یک سیم به ترموستات کنترلی وصل شوند. اما در ساختمان های امروزی با سیستم مدیریت انرژی ساختمان (BEMS) با استفاده از سیستم دیجیتالی کنترل می شود.

در فن کویل یکتا تهویه اروند آب سرد یا گرم از درون کویل ها برای تغییر دمای محیط منتقل می شود، تجهیزات استفاده شده در تهویه مطبوع ساختمان ها برای سرمایش چیلر یا برج خنک کننده بوده و برای گرمایش بویلر و هیتر می باشد.

فن کویل یکتا تهویه اروند به دو بخش تقسیم می شود:

۲ لوله ای یا ۴ لوله ای. در فن کویل های  دو لوله ای ۱ لوله برای رفت آب و ۱ لوله برای برگشت داریم. لوله تغذیه یا همان لوله رفت، آب گرم یا سرد را با توجه به نیاز دستگاه  تهیه می کند. در فن کویل ۴ لوله ای ۲ لوله تغذیه  و ۲ لوله برگشت وجود دارد. در این شرایط می توانیم برای بخش های مختلف یک ساختمان هم ایجاد سرما و هم ایجاد گرما داشته باشیم. شبکه لوله کشی فن کویل ها به سه دسته  “برگشت مستقیم” یا “برگشت معکوس” یا ” مجموعه ای جدا” می باشد.

اگر در محیط مورد نظر نیاز به خشک کردن کویل خنک کننده به دلیل دمای اب سردو رطوبت موجود این احتمال وجود دارد که بر اثر این فرایند نیاز به تولید کندانسه هایی دارد که درین شود. فن کویل یکتا تهویه اروند به این دلیل  دارای یک ظرف تخلیه می باشد.

"<yoastmark

عیب یابی فن کویل یکتا تهویه

وقتی در یک محیط ساختمانی و یا واحد آپارتمانی در زمستان فن کوئل باد گرم نمی زند و سرد می شود می تواند این مشکل به دلایل مختلفی در دستگاه بروز پیدا کرده باشد. در این مقاله سعی بر این است که تمامی دلایل مهم آن نام برده شود تا روند عیب یابی با بهترین کیفیت صورت پذیرد .در زیر به برخی از دلایل مهم آن اشاره می شود.

  • اشکال در سیستم تولیدکننده گرما
  • اشکال در لوله ها و سیستم انتقال گرما به فن کوئل
  • ایجاد مشکل در هوای حبس شده داخل کوئل
  • ایجاد مشکل در رسوب های باقی مانده در کوئل
  • عدم دمش و فعالیت مناسب فن

بهتر است به حل مشکل بپردازیم. درباره موارد یک و دو توصیه می شود موتورخانه و یا پیکیج بیندازیم. چک شود که دیگ مولد آب گرم روشن است؟ و ایا مشغول گرم کردن می باشد؟ همچنین بهتر است که با لوله های ورودی ابگرم به طبقه و یا اپارتمان را بررسی نماییم و از باز بودن آن اطمینان حاصل نماییم. در صورت بدون مشکل بودن قسمت ها توصیه می شود که لوله های خروجی آب گرم را نیز کنترل نماییم تا از اطمینان پیدا کنیم که اب گرم در تمامی ساختمان جریان دارد. در صورت مشکل در مرحله اول و دوم با شرکت تعمیراتی جهت تعمیر سیستم دیگ و یا پکیج تماس بگیرید .

در صورت کنترل کردن مراحل یک و دو احتمالا مشکل در داخل فن کویل بوده و بهتر است با دقت مراحل زیر را کنترل و به سوالات زیر پاسخ دهیم.

  • آیا فن سیستم کار می کند.
  • آیا لوله های رفت و برگشت از فن کوئل گرم است.

در صورت کارکردن فن سراغ گزینه دوم رفته که باعث بیشترین مشکل در فن کویل یکتا تهویه اروند می شود. اگر لوله های رفت و برگشت سرد بودند در ابتدا هوا گیری سیستم را انجام می دهیم. پس از هوا گیری لوله هارا چک می کنیم و اگر اب گرم بود نشان دهنده این است که لوله های رفت مشکلی ندارد. در بعضی از موارد بعد از مدتی که از هواگیری می گذرد لوله ها مجدد سرد می شوند در این شرایط شیر برگشت اب گرم را کنترل کنید.

البته حتما قبل از کنترل شیر اصلی ابگرم و شیر رفت واقع روی فن کویل را ببندید تا آب کثیف موجود در فن کویل باعث کثیفی فضا نشود. جهت کنترل لوله برگشت توصیه می شود شلنگ کاملا جدا شود تا اگر تکه های رسوب در داخل ان وجود دارد از لوله خارج شود.در آن زمان کنترل کنید که اب خارج شده کم نباشد زیرا آب باریکه نشان دهنده وجود رسوب در سیستم می باشد که باید با اسید شویی رفع شود.

باتوجه به تمامی این نکات و اموزش ها بهترین راه برای راهنمایی و حل نقص دستگاه تماس با تیم سرما مارکت می باشد.

"<yoastmark

مطالب مرتبط