فن کویل, مقالات

معرفی فن کویل سقفی توکار

معرفی فن کویل سقفی تو کار

فن کویل چیست و معرفی انواع آن:

معرفی فن کویل سقفی توکار یکی از موضوعاتی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

فن کویل ها یکی از کوچک ترین بخش ها در سیستم های تهویه مطبوعهستند که می توانند سرمایش و گرمایش را برای محیط های مختلف فراهم کنند.  این سیستم ها دارای دو بخش اصلی  فن که در واقع دمنده هوا است و کویل (مبدل حرارتی) هستند و دیگر اجزای تشکیل دهنده فن کویل ها به شرح زیر می باشد:

  • فیلتر هوایی که قابل تعویض و قابل شست و شو است.
  • شیر فلکه
  • شیر هوا گیری

موارد استفاده

فن کویل ها در ساختمان ها و پروژه های اداری، تجاری، فروشگاه ها، هتل ها و . . .بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . فن کویل ها با توجه به فضایی که نصب می شوند و نوع کاربری که دارند و همین طور شکل ظاهری در مدل های مختلف فن کویل سقفی تو کار، زمینی، دیواری، کانالی و کاستی تولید و به بازار عرضه می گردد.

این دستگاه ها نسبت به وسایل سرمایشی و گرمایشی قدیمی خطر گاز گرفتگی و . . . را ندارند و استفاده از این سیستم ها در انواع پروژه ها بسیار مقرون به صرفه می باشد زیرا برای راه اندازی و استفاده به کانال کشی نیازی ندارند و تنها با لوله کشی ساده ای که انجام می شود شروع به کار می کند.

فن کویل ها از لحظ روش تولید هوای تازه

فن کویل ها از لحظ روش تولید هوای تازه به دو دسته تقسیم می شوند : نخستین دسته مربوط به دستگاه هایی می باشد که صرفا برای تامین سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند و قادر به تولید هوای تازه نمی باشد و در این دستگاه ها توسط هواسازی که مرکزی می باشد تامین می شود این سیستم ها دارای ترموستات کنترلی هستند که در هر فضایی نصب می شود و با آن می توان هوای مورد نیاز محیط را تامین کرد. در این دستگاه ها هوای تاز ه توسط هواساز فراهم می شود و این هوا فیلتر می شود و دستگاه رطوبت هوا را به حد مطلوب می رساند و سژس وارد فضا می شود.

دومین دسته دستگاه هایی هستند که هم سرما و گما را برای محیط فراهم می کنند و هم هوای تازه را تولید می کند که این دستگاه ها را اصطلاحا کانالی می گویند این نکته قابل ذکر می باشد که در این دستگاه ها فیلتر هوا نسبت به دستگاه های هوا ساز با کیفیت بسیار کمتری صورت می گیرد و هم چنین تنظیم رطوبت به خوبی انجام نمی شود. با سرما مارکت همراه باشید.

فن کویل چیست و انواع آن

معرفی فن کویل سقفی تو کار و انواع آن

  1. فن کویل سقفی توکار
  2. فن کویل کاستی

فن کویل سقفی توکار از پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین سیستم هایی هستند که در ساختمان ها و پروژه ها استفاده می شود. این دستگاه ها در داخل کار و درون سقف های کاذب قرار می گیرند و در معرض دید نمی باشد و همین طور فضای زیادی را اشغال نمی کنند. این دستگاه ها استثناء از دیگر فن کویل ها از طریق کانال کشی که بین محیط های مختلف انجام می شود هوا را تهویه می کنند از آن جایی که این سیستم ها معمولا دارای صدای نسبتا زیادی است در راهرو ها و یا لابی هتل ها نصب می شوند تا برای کاربران صدای مزاحمی را ایجاد نکند.

انواع فن کویل سقفی

معرفی فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار یکی از پر کاربرد ترین دستگاه ها در زمینه تهویه مطبوع است. طرز کار این دستگاه ها به این صورت است که دارای یک شیر برقی (سوپاپ سونولوئیدی) هستند که در قسمت ورودی کویل ها قرار گرفته است و وظیفه این قطعه در کنترل کردن جریان آب گرم و یا سرد است.

با توجه به دمایی که محیط نیاز دارد میزان دور فن تغییر می کند. در روزهای سرد سال آب گرم وارد کویل ها می شود و پره های آلومینیومی و لوله های مسی گرم می شوند، هوایی که به وسیله فن از روی کویل ها عبور می کند با این کویل ها و لوله ها بر خورد می کند و گرمای آب را دریافت می کند و دمای هوا بالا می رود و گرمای مورد احتیاج محیط فراهم می شود. در روز های گرم سال هوای سرد در داخل کویل ها جریان پیدا می کند و هوای عبوری از روی کویل ها سرمای آب را جذب می کند و دمای هوا کاهش پیدا می کند و به این ترتیب هوای خنک برای محیط فراهم می شود.

در داخل فن کویل سقفی توکار فیلتر هایی به کار رفته است که آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار موجود در محیط را جذب می کند و سپس هوایی بسیار تمیز و عاری از هر گونه آلودگی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این فیلتر ها به راحتی از دستگاه جدا می شوند و قابل شست و شو و قابل تعویض می باشند.

فن کویل سقفی تو کار

طبقه بندی فن کویل سقفی تو کار براساس سرمایش و گرمایش:

در کل فن کویل سقفی توکار ها به دو دسته‌ی فن کویل دو لوله و فن کویل چهار لوله تقسیم می شوند. فن کویل هایی که دو لوله هستند دارای یک لوله برای رفت و یک لوله برای برگشت آب دارند و این نوع از این دستگاه ها می توانند فقط سرما تولید کنند و یا فقط گرما تولید کنند. فن کویل هایی که چهار لوله هستند از دو لوله برای رفت و دو لوله برای برگشت آب تشکیل شده اند و این نوع از دستگاه ها قادرند به صورت هم زمان یک محیط را سرد و محیط دیگری را گرم کند و این یک مزیت نسبت به فن کویل دو لوله شمرده می شود.

فن کویل سقفی تو کار

 

مزیت فن کویل سقفی تو کار:

برای صرفه جویی در هزینه ها می توان فضاهای گوناگون را به صورت مجزا از لحاظ دما کنترل نمود و به صورت جدا گانه می توان دمای هوای هر اتاق را کنترل کرد. وییگی بسیار خوب این سیستم ها این است که لوله کشی در این دستگاه ها نیاز به فضای بسیار کمی دارد. از آن جایی که این فن کویل ها قادرند با کمترین میزان گرما شروع به کار کنند در مناطقی که گرما به وسیله صفحه های خورشیدی تامین می شود بهترین انتخاب به عنوان سیستم تهویه مطبوع در سرما مارکت می باشد. این سیستم ها قادر هستند که تنها با یک دستگاه چیلر و یا حرارت مرکزی شروع به کار کنند.

مزیت فن کویل سقفی تو کار

‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط