داکت اسپلیت, مقالات

بررسی ۷ مزیت داکت اسپلیت اینورتر

بررسی ۷ مزیت داکت اسپلیت اینورتر

در این مقاله سرما مارکت قصد داریم به بمزیت داکت اسپلیت اینورتر بپردازیم. داکت اسپلیت ها انتخاب بسیار خوبی برای نصب در ساختمان ها و پروژه های اداری، تجاری، مسکونی و . . .می باشد. داکت اسپلیت ها به دو دسته ی داکت اسپلیت اینورتر و داکت اسپلیت معمولی طبقه بندی می شود.مطمئنا استفاده از داکت اسپلیت اینورتر با توجه به ویژگی ها و مزایایی که دارد مقرون به صرفه تر و بهتر می باشد. در این مقاله که مربوط به سرما مارکت می باشد قصد داریم در مورد داکت اسپلیت اطلاعات لازم و همین طور مزیت های این سیستم را بیان کنیم تا بتوانید از بین سیستم های موجود در بازار بهترین انتخاب را داشته باشید.

داکت اسپلیت اینورتر چه دستگاهی می باشد؟

داکت_اسپلیت_اینورتر_چه_دستگاهی_است

به صورت کلی می توانیم بگوییم که داکت اسپلیت ها همان اسپلیت های خانگی می باشند و یکی از پر مصرف ترین سیستم هایی هستند که در زمینه تهویه مطبوع استفاده می شود. این دستگاه ها از دو قسمت اصلی یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده اند. یونیت داخلی این سیستم ها یا هواساز داخل ساختمان و درون سقف های کاذب نصب می شوند و هوا به وسیله کانال کشی هایی که به محیط های مختلف انجام می شود توزیع می گردد. یونیت خارجی داکت اسپلیت اینورتر در بیرون از ساختمان و در فضای باز قرار می گیرد.

سیکل گرمایش و سرمایش

سیکل سرمایش در داکت اسپلیت اینورتر:

داکت اسپلیت اینورتر در شرایط فراهم کردن سرمایش مانند اسپلیت ها عمل می کند. در این دستگاه ها گاز مبرد با استفاده از سیکل تبرید از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور عبور می کند. هوایی که به وسیله فن از روی کویل ها عبور می کند موجب می گردد که اواپراتور سرد گردد و به این ترتیب هوای خنک و سرد فراهم می گردد. برای فراهم کردن سرمایش در داکت اسپلیت ها منبع تغذیه برق می باشد.

سیکل گرمایش در داکت اسپلیت اینورتر:

برای فراهم کردن گرمایش این سیستم ها نیاز به آب گرم دارند که به وسیله پکیج ها و یا موتور خانه ها تأمین می شود و این آب گرم به داخل کویل ها جاری می گردد و هوایی که در بین کویل ها در حال جریان می باشد گرمای آب را دریافت می کند و هوایی گرم و مطبوع برای محیط فراهم می شود. سیستم عملکرد داکت اسپلیت ها در سیکل گرمایش همانند فن کویل ها می باشد.

مزیت داکت اسپلیت اینورتر ها در مقایسه با دیگر سیستم ها:

کاهش میزان رطوبت موجود در هوا:

 داکت اسپلیت اینورتر مانند تمامی سیستم هایی که برای تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند می تواند بخار آبی که در سیکل سرمایش بر روی کویل ها قرار می گیرد را تبخیر کند و با این روش میزان رطوبت دستگاه را به حداقل می رساتد.

جایگزینی مناسب به جای کولر گازی ها:

استفاده از داکت اسپلیت ها از نظر تعداد بسیار مقرون به صرفه می باشد زیرا برخلاف اسپلیت ها که برای هر فضا یک دستگاه باید نصب شود نصب یک دستگاه کافی می باشد و داکت اسپلیت اینورتر از طریق کانال کشی هوا را در محیط های مورد نظر توزیع می گرداند. این امر موجب صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

فیلتر کردن هوا:

در این سیستم ها فیلتر های قابل شست و شویی هستند که می توانند آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار موجود در هوا را جذب کند و در نهایت هوایی پاک را برای کاربران تأمین می کند. این فیلتر ها در صورت لزوم قابل تعویض هستند.

دارا بودن ویژگی اینورتر:

این دستگاه ها مجهز به سیستم اینورتر هستند. ممکن است این سوال پیش آید که اینورتر یعنی چه؟ اینورتر در واقع نوعی کنترل کننده دور موتور می باشد. معنای inverter معکوس کننده می باشد. باعث ایجاد دور متغیر در موتور سیستم هایی می شود که در آن نصب می گردند. دور کمپرسور در داکت اسپلیت اینورتر کم و یا زیاد می شود و تا زمانی که دمای کمپرسور به دمای مورد نظر برسد خاموش نمی شود و فقط دور موتور کم می گردد و این ویژگی موجب می شود که در مصرف برق صرفه جویی شود.

دارا بودن شیر سه راهه برقی:

در مسیر آب گرم این سیستم ها شیر سه راهه برقی وجود دارد و قادر به کنترل جریان آب ورودی به کویل ها هستند.

دارای قابلیت کانال کشی – مزیت داکت اسپلیت اینورتر

این سیستم ها قابلیت کانال کشی به چند فضای متفاوت را دارا هستند و لوله کشی هایی که در این دستگاه ها انجام می شود نسبت به اسپلیت ها بسیار کم تر می شود. یکی از ویژگی هایی که کانال کشی ها دارا هستند در این می باشد که هوای محیط هایی را که به آن ها کانال کشی شده است را به صورت یک نواخت و هم زمان تهویه می کند. این نکته قابل ذکر است که این کانال ها به صورت افقی داخل سقف های کاذب نصب می گردند.

نصبی آسان:

داکت اسپلیت اینورتر دارای نصبی راحت و آسان می باشد و برای این کار نیازی به صرف هزینه های گزاف نمی باشد. در ضمن سرمایش و گرمایشی که این دستگاه ها تولید می کنند بسیار پر قدرت می باشد و دارای استقلال بیشتری نسبت به دیگر سیستم هایی هستند که سرمایش و گرمایش را فراهم می کنند.

مزیت استفاده از داکت اسپلیت

مزیت داکت اسپلیت اینورتر از نگاهی دیگر

استفاده و نصب داکت اسپلیت ها نسبت به رادیاتور ها باصرفه تر می باشد. با توجه به این موضوع که داکت اسپلیت ها در داخل سقف های کاذب نصب می شوند و در معرض دید نمی باشند این امر مهم ترین و بهترین ویژگی این سیستم ها محسوب می گردد. داکت اسپلیت اینورتر دارای قابلیت تأمین هوای تازه به وسیله کانال ها می باشد. می توانیم بگوییم یکی از بهترین ویژگی های این سیستم ها در این است که میزان سرمایش و گرمایشی که هر واحد استفاده می کند به صورت جدا گانه محاسبه می گردد.

در مجموع تمامی دستگاه هایی که در زمینه تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند در کنار تمامی مزایایی که دارند دارای معایب کوچکی هم هستند. در هنگام خرید داکت اسپلیت اینورتر به نکاتی مانند ظرفیت، ابعاد، قیمت و . . . توجه نمایید تا دستگاهی متناسب با فضایی که دارید انتخاب کنید.

مطالب مرتبط