فن کویل, مقالات

مزایا و معایب فن کویل یکتا تهویه اروند

امروز می خواهیم درباره مزایا و معایب فن کویل یکتا تهویه اروند صحبت کنیم. سیستم های تهویه مطبوعی که در ساختمان ها نصب می شوند علاوه بر مزایای زیادی که دارند دارای معایبی هم هستند. یکی از این سیستم ها که در بازار ایران بسیار مورد توجه همگان قرار  گرفته است فن کویل یکتا تهویه اروند در مدل های مختلف است. حاال در این مقاله درباره ی این دستگاه ها و سیستم عملکرد و مزایای و معایبی که دارند می پردازیم:

فن کویل یکتا تهویه اروند به چه صورت کار می کند؟

فن کویل ها دستگاه هایی هستند که برای تهویه مطبوع ساختمان ها در آخر نصب می شوند و سرمایش و گرمایش محیط را فراهم می کنند. فن کویل ها دارای دو جزء اصلی فن و کویل هستند. هوایی که در بین فن کویل ها در حال عبور می باشد به وسیله فن فراهم می گردد و داخل کویل ها با توجه به فصلی که در آن قرار داشته باشیم آب سرد و یا آب گرم جریان می یاید و هوا سرما و یا گرمای آب را جذب می کند و دمای هوا کاهش و یا افزایش می یابد.

فن کویل یکتا تهویه اروند در مدل های زمینی، کانالی، سقفی تو کار و کاستی تولید شده و به بازار عرضه گردیده است و با توجه به متراژی که مد نظر است و نوع کاربری که ساختمان دارا است می توان از بین این مدل ها بهترین گزینه را انتخاب و نصب نمود.

روش کار فن کویل یکتا تهویه اروند

 

اجزای تشکیل دهنده فن کویل یکتا تهویه اروند:

  • فن (بلوور): این بخش از فن کویل یکتا تهویه اروند هوا را دربین کویل ها به جریان می اندازد و دمای هوا با جذب گرما و یا سرمای آب افزایش و یا کاهش پیدا می کند.
  • کویل: کویل هایی که در این سیستم ها به کار رفته است از جنس مس هستند و دارای فین های آلومینیومی می باشد ونقش آن در کل تبادل حرارتی است.
  • الکتروموتور: فن و یا بلوور به وسیله این بخش چرخانده می شود و دارای سه دور متفاوت است.
  • فیلتر هوا: فیلتر هایی در راه خروجی فن کویل ها وجود دارد و قبل از این که هوا در محیط منتشر شود آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار را جذب می کند و به میزان قابل توجه ای از حجم آن ها می کاهد و بعد از این فرآیند هوا در محیط پخش می گردد. این فیلتر ها دارای قابلیت شست و شو و همین طور دارای قابلیت تعویض هستند.
  • کلید سلکتوری: برای تغییر سرعت در موتور از این نوع کلید استفاده می شود و دارای سه دور کند، متوسط و تند است.
  • ترموستات: درجه حرارت فن کویل ها به صورت اتوماتیک به وسیله ترموستات انجام می شود.
  • شیر هواگیری: هواگیری در این سیستم ها به وسیله این شیر انجام می شود.

در این قسمت به مزایای فن کویل یکتا تهویه اروند را بررسی می کنیم:

مزایای فن کویل یکتا تهویه اروند

مزایا و معایب فن کویل یکتا تهویه اروند

  • فن کویل ها کوچک ترین بخش از دستگاه ه8ای تهویه مطبوع می باشد و در پایان کار داخل ساختمان ها نصب می گردند و  این دستگاه ها دارای ابعاد جمع و جوری هستند و برای نصب نیاز به فضای زیادی ندارد. بیشتر دستگاه ها به صورت مکعبی شکل هستند و به راحتی بر روی دیوار، زمین و یا داخل سقف های کاذب نصب می گردند.
  • یکی از ویژگی های ممتاز فن کویل ها کنترل کردن دمای هر بخش از ساختمان به صورت جداگانه می باشد و اگر فضایی در ساختمان وجود داشته باشد که مورد استفاده قرار نگیرد به راحتی می توان فن کویل مربوطه را خاموش نمود و این عمل اثر مستقیمی بر کاهش مصرف انرژی دارد.
  • فن کویل ها مانع از پخش شدن آلودگی ها و میکروب ها در بین  فضاهای مختلف می شود.
  • در فن کویل یکتا تهویه اروند هوا به صورت یک نواخت و در تمام نقاط فضا توزیع می شود.

مزایا

  • در کل عملکرد فن ها تأمین سرمایش و گرمایش برای فضاهای گوناگون می باشد. آب گرمی که داخل کویل ها در فصل زمستات جریان می یابد به وسیله پکیج ها و یا موتور خانه ها تأمین می شود و هوا گرمای آب را دریافت می کند و دمای هوا افزایش می یابد و گرمایی مطبوع را برای محیط ایجاد می کند و اگر آب سرد در روز های گرم سال به وسیله چیلر ها داخل کویل ها جریان یابد هوا سرمای آب را جذب می کند و به این ترتیب هوایی خنک و مطبوع برای محیط فراهم می شود.
  • فن کویل ها به دو دسته ی دو لوله و یا چهار لوله تقسیم می شوند. فن کویل های دو لوله سیستم هایی هستند که دارای یک لوله برای ورود و یک لوله برای خروج آب هستند و فقط می توانند صرفا سرمایش و یا گرمایش را ایجاد کنند در صورتی که فن کویل های چهار لوله دارای دو لوله برای رفت و دو لوله برای برگشت آب دارند و به صورت هم زمان می توانند برای فضاهایی که نیاز دارند هم سرمایش و هم گرمایش را فراهم کنند. فن کویل یکتا تهویه اروند دارای قابلیت سفارش به صورت چهار لوله هستند.
  • این سیستم ها برای نصب نیازی به کانال کشی ندارند و فقط با لوله کشی ساده ای نصب و آماده برای استفاده می شوند.

معایب

معایب-فن-کویل-یکتا-تهویه-اروند

  • فن کویل ها دارای قطعات بسیار زیادی هستند و احتمال خراب شدن این قطعات در اثر استفاده و فرسودگی بسیار زیاد است پس بنابراین این دستگاه ها نیاز به تعمیرات و رسیدگی بیشتری دارند.
  • یکی از معایبی که این دستگاه ها دارا هستند کندانس آب در فصل تابستان است. در هنگام کار کردن این سیستم ها قطرات آب بر روی کویل آن ها جمع می شود و این قطرات باید به فضای بیرو ن منتقل شوند  که از لوله ی درین برای انجام این فرآیند استفاده می شود.
  • بعضی از مدل های فن کویل ها قادر به تأمین هوای تازه نیستند و فقط هوای داخل محیط را مطبوع می کند و دوباره همان هوا را در اتاق ها پخش می کند.

فروشگاه اینترنتی سرما مارکت آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی می باشدو این نکته قابل ذکر است که کلیه محصولات مربوط به فن کویل یکتا تهویه اروند دراین سایت درج گردیده است و آن ها را می توانید نقد و بررسی کنید.

مطالب مرتبط