فن کویل, مقالات

فن کویل سقفی توکار از نظر صدا

فن کویل سقفی تو کار از نظر صدا

در مقاله ( فن کویل سقفی توکار از نظر صدا ) می خواهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا خرید بهتری داشته باشیم. با سرما مارکت همراه باشید!

فن کویل سقفی توکار چیست و چه مزیت ها و معایبی دارد؟

فن کویل سقفی به فن کویل هایی گفته می شود که در سقف ساختمان کار گذاشته می شوند. این فن کویل ها می توانند زیر سقف کاذب قرار بگیرند که در آن صورت توکار خواهند بود، یا به صورت روکار در سقف نصب شوند.

توکار بودن فن کویل سقفی دو مزیت مهم دارد. اول اینکه فن کویل سقفی توکار از دید پنهان است و نه تنها دکوراسیون داخلی ساختمان را به هم نمی ریزد، بلمه هیچ فضایی از درون اتاق اشغال نمی کند. مزیت دیگر فن کویل سقفی توکار این است که سر و صدای کمتری نسبت به نوع مشابه روکار دارد.

از ایرادات فن کویل سقفی توکار می توان به احتمال چکه آب از سقف و دشوار بودن سرویس فن کویل اشاره کرد.

بررسی فن کویل سقفی توکار از نظر صدا

ساکت بودن فن کویل چه اهمیتی دارد؟

یکی از موارد اثر گذار روی سلامت روانی جامعه که معمولا نادیده گرفته می شود، آلودگی صوتی است. بعضی از منابع آلودگی صوتی کاملا مشخص هستند و بنابراین توجه اصلی به کاهش سر و صدای آن منابع اختصاص دارد. با این حال بعضی از منابع سر و صدا که صدایی کم و پس زمینه در محیط ایجاد می کنند، بیشترین اثر را روی سلامت روان دارند ولی به دلیل اینکه صدای بلندی ایجاد نمی کنند، تقریبا می توان گفت که اصلا به آن ها توجه نمی شود.

از منابع آلودگی صوتی پس زمینه که روزانه با آن ها سر و کار داریم می توان به صدای ساعت، صدای یخچال، صدای خیابان، صدای ترانس مهتابی ها، صدای فن های تهویه و … اشاره کرد. فن کویل ها نیز با داشتن فن و ایجاد جریان هوا و به دلیل روشن بودن دائمی در فصول گرما و سرما یک صدای پس زمینه ایجاد می کنند که شاید خیلی بی اهمیت به نظر برسد ولی اثرات خوبی روی سلامت روانی افراد ندارد.

چه عواملی سبب ایجاد سر و صدا در فن کویل سقفی توکار هستند؟

سه عامل در ایجاد سر و صدا در فن کویل سقفی توکار نقش دارند. اولین عامل جریان هوای ایجاد شده به وسیله فن های فن کویل است که با برخورد به بخش های مختلف فن کویل شامل فیلتر و شبکه دریچه های ورودی هوا، کویل و قطعات داخلی فن کویل و شبکه خروجی هوا، ایجاد سر و صدا می کند.

عامل بعدی خود موتور و فن موتور فن کویل سقفی توکار است که به دلیل لرزش هایی که ایجاد می کند، سبب ایجاد سر و صدا می شود.

عامل سوم در ایجاد سر و صدا در فن کویل سقفی توکار، هوای به دام افتاده درون سیستم فن کویل شامل لوله کشی ها و کویل می باشد. – فن کویل سقفی توکار از نظر صدا

چه عاملی سبب می شود که فن کویل سقفی توکار صدای کمتری نسبت به نوع مشابه روکار داشته باشد؟

فن کویل های سقفی توکار همانطور که از اسمشان پیداست درون سقف کار گذاشته می شوند. به این شکل که یا از قبل فضایی درون سقف برای آن ها تعبیه می شود یا اینکه ساختمان دارای سقف کاذب است و آن ها را بین سقف کاذب و سقف اصلی نصب می کنند. در هر صورت توکار بودن این نوع فن کویل به نوعی یک عایق صوتی ایجاد می کند و اندکی از سر و صدای آن می کاهد.

شرکت‌ها برای کاهش صدای فن کویل سقفی توکار چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

امروزه با پیشرفت فناوری تولید فن کویل، روش های مختلفی برای کاهش صدای یونیت های فن کویل سقفی توکار به کار گرفته می شود. ساده ترین روشی که تقریبا در تمامی فن کویل ها مورد استفاده قرار می گیرد، نصب یک لایه عایق صوتی در سمت داخلی کابینت فن کویل است.

امروزه مطالعات زیادی روی روش های کاهش سیستم های فن کویل صورت می گیرد و با تغییر محل خروجی ها و ورودی های هوا، بهینه سازی شکل فیلتر و شبکه های ورودی و خروجی هوا و مهندسی و تعیین دقیق مسیر حرکت هوا درون یونیت فن کویل سقفی توکار، صدای این فن کویل ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

سیستم های پیشرفته ای که امروزه در موتور فن کویل ها به کار گرفته می شوند، لرزش این قطعات متحرک را به حداقل رسانده و صدای آن ها را بسیار کم می کنند. برای مثال می توان از فن های سانتریفیوژی نام برد که علاوه بر فرآهم آوردن هوادهی بسیار زیاد با مصرف انرژی پایین، بسیار بی صدا هستند. مهندسی پره‌های فن در فن کویل ها نیز در کاهش صدای آن ها تأثیر گذار است. فن های سینوسی از ساکت ترین فن های مورد استفاده در سیستم های فن کویل هستند.

مصرف کنندگان برای کاهش صدای فن کویل سقفی توکار چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

همانطور که گفته شد، یکی از دلایل سر و صدا در فن کویل ها، به دام افتادن هوا در بخش های مختلف سیستم فن کویل مانند لوله ها و کویل است. اگر در هنگام نصب فن کویل، هواگیری به درستی انجام شود و تمامی اتصالات آب به خوبی عایق بندی شوند، سیستم فن کویل تا چندین سال نیازی به هواگیری نخواهد داشت ولی با گذشت چندین سال از کارکرد فن کویل سقفی توکار، به دلیل نشتی های ریز آب، هوا وارد سیستم شده و سر و صدا ایجاد می کند. بنابراین با استفاده از شیر هواگیری، باید به هواگیری سیستم فن کویل اقدام کنید.

از دیگر اقداماتی که می توان برای کاهش صدای فن کویل انجام داد، سرویس کردن و تمیز کردن به موقع فن کویل است. وجود گرد و خاک روی قطعات مختلف فن کویل، یکی از دلایل لرزش های فن و سر و صدای جریان هواست که در صورت تمیز شدن، سبب کاهش صدا می شود.

برای خرید فن کویل سقفی توکار بی صدا باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ – فن کویل سقفی توکار از نظر صدا

سر و صدای فن کویل و دیگر سیستم‌های سرمایشی-گرمایشی و تهویه هوا بر واحد دسیبل بیان می شود. فن کویل های روکار معمولی صدایی در حدود ۶۰ تا ۷۰ دسیبل ایجاد می کنند. همان فن کویل ها در صورت توکار بودن صدایی بیشتر از ۵۰ دسیبل تولید نمی کنند. فن کویل های بسیار ساکت در بازار، صدایی در حدود ۵ تا ۱۰ دسیبل تولید می کنند که البته این فن کویل های بسیار ساکت، همگی خارجی و گران قیمت هستند.

اگر یک فن کویل مناسب برای اتقاق پذیرایی منزل خود نیاز دارید، یک فن کویل دارای صدای ۳۰ تا ۴۰ دسیبل برای شما مناسب است. گر می خواهید یک فن کویل ساکت در اتاق خواب یا کتابخانه نصب کنید که قیمت خیلی بالایی هم نداشته باشد، یک فن کویل دارای صدای ۱۰ تا ۳۰ دسیبل برای شما مناسب است.

به علاوه به نوع فناوری های مورد استفاده برای کاهش سر و صدا در فن کویل توجه داشته باشید. اگر در کاتالوگ یک فن کویل سقفی توکار نویز کمتر از ۴۰ دسیبل نوشته شده باشد ولی به هیچ فناوری کاهش صدا در آن اشاره نشده باشد، خیلی به آن فن کویل اطمینان نکنید.

مطالب مرتبط