فن کویل, مقالات

فن کویل ایرانی برای مدیریت دما

جهت مدیریت دما، فن کویل ایرانی را انتخاب کنید

از آنجا که فن کویل ایرانی برای مدیریت دما بهترین گزینه است، این مقاله را به این قسمت اختصاص دادیم.

نقش فن کویل ها در تهویه محیط

فن کویل ها دستگاهی جهت گرمایش و سرمایش و به صورت کلی تهویه در ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی و … می‌باشد. نقش این سیستم توزیع هوای مطبوع در فضای مورد نظر است.

چرخش آب سرد درون کویل که به وسیله چیلر تامین می‌شود و عبور هوا از روی کویل سرمایشی سبب تولید هوای خنک می‌شود. از آن سو چرخش آب گرم درون کویل که به وسیله پکیج یا موتورخانه تامین می‌شود و عبور هوا از روی کویل گرمایشی سبب تولید هوای گرم در فصل زمستان می‌گردد. فن کویل ایرانی و غیر ایرانی با تفاوت در کیفیت و ظرفیت، به عنوان دستگاه نهایی جهت تهویه مطبوع محیط شناخته شده اند. سیستم فن کویل در واقع انرژی الکتریکی که برای خنک کردن آب و همچنین برای گرم کردن آب مصرف شده است را به هوای مطلوب تبدیل می‌کند.

فن کویل ایرانی

اجزای تشکیل دهنده  فن کویل

  • کویل های سرمایشی و گرمایشی
  • فن
  • فیلتر های هوا
  • شیر های هواگیری
  • شیر های فلکه

انواع دسته بندی فن کویل ایرانی

انواع دسته بندی فن کویل ایرانی برای مدیریت دما

فن کویل سقفی کابینتی: این نوع از فن کویل ها در زیر سقف به صورت افقی نصب می‌شوند. هوادهی در این سیستم از دریچه جلوی آن و به صورت افقی هوا را توزیع می‌کند. این نوع به صورت روکار نصب شده و جهت استفاده در فضا هایی که به هر دلیلی دارای سقف کاذب مناسب نیست انتخاب می‌شود.

فن کویل سقفی توکار: این نوع فن کویل بالای سقف کاذب نصب شده و قابل دیدن نیست. صدای این دستگاه به دلیل اینکه داخل پلنوم سقف کاذب نصب می‌گردد؛ کم است و برای کاربران مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. اما از آن سو فن کویل سقفی توکار به دلیل سختی در دسترسی، تمیز کردن فیلتر ها و یا تعمیرات احتمالی محصول، مصرف کنندگان را به شک می اندازد.

فن کویل کانالی: این دسته از فن کویل ها مانند نوع قبلی هستند با این تفاوت که فن دستگاه دارای فشار استاتیک بیشتری است. به همین دلیل می‌توان جهت انتقال هوای خروجی به چندین فضای مجزا کانال کشی انجام داد. صدای فن کویل های کانالی در صورتی که تمامی اصول و ضوابط طراحی و نصب آن رعایت  شود کمتر از نوع سقفی توکار می‌باشد؛ زیرا این قابلیت در فن کویل های داکتی (کانالی) وجود دارد که می‌تواند دور تر و در جایی نصب شود که افزایش صدا باعث آزار نشود. ضعف این نوع مانند سقفی توکار ها به دلیل نگهداری و تعمیر دشوار دسترسی به دستگاه محسوب می‌شود.

فن کویل زمینی: مدل زمینی برند های فن کویل ایرانی به صورت زمینی یا ایستاده تولید می‌شوند. در محیط های که فضای کافی جهت نصب دستگاه وجود داشته باشد نمی‌توان از این نوع استفاده کرد. هوادهی سیستم فن کویل به سمت بالا است و تنظیمات هوادهی آن متفاوت است.

استفاده از فن کویل ایرانی به دلیل مصرف انرژی با صرفه و مناسب بسیار توصیه می‌شود. در این سیستم از مخلوط شدن دو هوای گرم و سرد خبری نیست در نتیجه اتلاف انرژی نیز نداریم. انرژی فن دستگاه به دلیل انتقال هوا در کانال ها و افت انرژی به کمترین مقدار خود می‌رسد.

سیستم فن کویل ایرانی

سیستم لوله کشی فن کویل ایرانی

فن کویل های دو لوله: در این سیستم آب گرم یا آب سرد توسط دو لوله برفت و برگشت وارد دستگاه شده و از‌ آن خارج می‌گردد. لازم است در این دستگاه در فصل سرد آب گرم و در فصل گرما آب سرد جریان داشته باشد. فن کویل های دو لوله از تجهیزات مرکزی گرمایش و سرمایش، ترمینال ها و شبکه توزیع آب تشکیل شده است. ترمینال ها مجهز به یک کویل هستند که آب گرم و سرد در فصل های مناسب از آن عبور می‌کنند.

دمای محیط به وسیله اتوماتیک شیر کویل و یا از طریق وصل و قطع شدن فن فن کویل کنترل می‌گردد. سرعت فن کویل ها را می‌توان به صورت دستی در سه وضعیت کند، متوسط و تند قرار داد. از فن کویل دو لوله چناچنه اتاقی نیاز به سرمایش و قسمت های دیگر نیاز به گرمایش داشته باشد نمی‌توان استفاده کرد. به همین خاطر در محیط هایی که نیاز به کنترل دقیق دما می‌باشد؛ مثل هتل ها و یا ادارات مدرن از فن کویل ایرانی دو لوله استفاده نمی‌شود.

فن کویل های چهار لوله: این سیستم دارای دو لوله جهت تغذیه آب و دو لوله جهت برگشت آب دارد. از این رو قادر است در یک زمان قسمتی از فضا را سرد و قسمتی دیگر را گرم کند. این ویژگی در مناطقی که برخی روز ها دمای هوای بیرون افزایش یا کاهش می‌یابد بسیار کاربردی است.

مزایای فن کویل ایرانی

مزایای سیستم فن کویل ایرانی برای مدیریت دما

فن کویل ها به دلیل آنکه در حجم کوچکتری تولید شده اند، امروزه جایگزین سایر تجهیزات مرکزی جهت سرمایش و گرمایش شده اند. به این صورت دیگر نیازی به فضای خیلی بزرگ جهت نصب سیستم های قدیمی وجود ندارد.

استفاده از کانال کشی به سبک کولر های آبی قدیمی در فن کویل ها نیست و تنها نیاز به لوله کشی و برق کشی دارند. البته در مدل داکتی از کانال کشی استفاده می‌شود که باز هم در مقایسه با کولر های آبی آسان تر است. سیستم لوله کشی برق کشی و ساختمان جهت نصب فن کویل بسیار آسان تر از کانال کشی های مرسوم است

از دیگر مزایای این سیستم می‌توان به صرفه جویی انرژی در دستگاه های فن کویل اشاره کرد. به صورتی که به راحتی می‌توان محیط هایی که خالی از سکنه می‌باشند، دستگاه را خاموش کرد.

فن کویل ها دارای ویژگی های بسیاری هستند که می‌توانید در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر با همکاران ما در مجموعه سرما مارکت تماس حاصل فرمایید تا متناسب با شرایط پروژه خود مدل و ظرفیت دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید. این نکته دارای اهمیت بسیاری است زیرا با کیفیت ترین فن کویل ها در صورت انتخاب نادرست؛ باعث نارضایتی مشتریان می‌شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط