چیلر, مقالات

راهنمای خرید مینی چیلر

راهنمای خرید مینی چیلر

امروز هم با مقاله راهنمای خرید مینی چیلر پیش شما برگشته ایم! چیلرها دستگاه هایی هستند که با استفاده از یک سیکل تبرید یا چرخه سرمایش، گرما را از جایی سرد تر به جایی گرم تر منتقل می کنند و برای خنک کردن ساختمان ها مسکونی، تجاری و اداری، تأسیسات صنعتی و فاضلاب های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. چیلرهای کوچک تری به نام مینی چیلر وجود دارند که برای تأمین آب سرد مورد نیاز سیستم های فن کویل در ساختمان های مسکونی دارای اندازه متوسط و تعدادی واحد مجزا به کار می روند. مینی چیلرها تنوع چندانی ندارند ولی با این حال در هنگام خرید آن ها باید به بعضی نکات توجه داشته باشید. در مقاله پیش رو می خواهیم ضمن بررسی سازوکار چیلرها و مینی چیلرها، شما را در خرید مینی چیلرها راهنمایی کنیم. با سرمامارکت همراه باشید.

سازوکار چیلرها و مینی چیلرها

چیلرها و مینی چیلرها با استفاده از یک سیکل تبرید داخلی، حرارت را از یک سیسکل تبرید خارجی گرفته و آن را به درون جو دفع می کنند. محل تلاقی این دو سیکل تبرید، کویل تبخیری است که در آن جا مبردها با هم دیگر ترکیب نمی شوند بلکه تنها به واسطه جداره های کویل یا مبدل حرارتی که معمولا از نوع پوسته-لوله (shell-tube) است، تبادل حرارتی انجام می دهند و مایع مبرد سرد چیلر، مبرد سیکل خارجی را که معمولا آب یا گلایکول است، خنک می کند و خودش گرم شده و شروع به تبخیر شدن می کند. این گاز مبرد گرم در مینی چیلرها و چیلرهای تراکمی وارد کمپرسور می شود. کمپرسور ها انواع مختلفی دارند:

۱) کمپرسور رفت و برگشتی:

شامل ردیفی از سیلندرها است که پیستون های آن ها به یک شفت مرکزی متصل هستند. با چرخش شفت، سلیندرها به طور تناوبی بالا و پایین می شوند. گاز مبرد با بالا آمدن سیلندر اول وارد آن می شود و با پایین رفتن سیلندر فشرده شده و وارد سیلند بعدی می شود و به این ترتیب، سیلندر به سیلندر جلو رفته و فشرده تر می شود تا اینکه نهایتا از سیلندر انتهایی خارج می شود.

۲) کمپرسور اسکرال:

کمپرسورهای اسکرال دارای دو حلزونی نر و ماده هستند که حلزونی نر بدون تماس با حلزونی ماده درون آن قرار دارد. این دو حلزونی در خلاف جهت هم می چرخند. مبرد از یک طرف وارد و رفته رفته فشرده شده و از طرف دیگر خارج می شود.

۳) کمپسور اسکرو:

این نوع کمپرسور شامل دو ساختار پیچ مانند است که رزوه های یکی درون شیار دیگری قرار داشته و خلاف هم دیگر می چرخند. این حرکت سبب می شود که گاز مبرد درون شیارها با حرکت رو به جلو، فشرده تر شده و از سوی دیگر خارج شود.

۴) کمپرسور سانتریفیوژی:

این نوع کمپرسور دارای یک فن آکسیال است که نسبت به اندازه اش، قوی ترین کمپرسور است که با استفاده از یک فن آکسیال دارای پره های موازی با هم، و با اعمال نیروی مرکز گریز، مبرد را فشرده تر کرده آن را از سوی دیگر به سمت کویل کندانسر می راند.

قطعه بعدی در سر راه گاز مبرد، کویل کندانسر است که در مینی چیلرها که معمولا هوا خنک هستند، دارای یک کویل پره-لوله (fin-tube) است. در این قطعه، گاز مبرد به دلیل فشار بالا و خنک شدن مداوم کویل توسط فن ها، شروع به تقطیر می کند و حرارتش را به هوای خارج از ساختمان می دهد. البته چیلرهای آب خنک نیز وجود دارند که کندانسر آن ها با آب خنک می شود ولی این چیلرها معمولا ظرفیت هایی بالایی داشته و برای خنک کردن ساختمان های بسیار بزرگ یا کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. پس از تقطیر مایع مبرد سرد به کویل تبخیری باز می گردد تا چرخه سرمایش از سر گرفته شود.

چیلرها و مینی چیلرها دارای پردازنده هایی هستند که عملکرد آن ها را به طور کامل تحت کنترل دارند.

راهنمای خرید مینی چیلر

مینی چیلرها، چیلرهایی کوچک هستند که برای کاربردهای نسبتا کوچک مقیاس (کابردهایی بزرگ تر از کاربردهای اسپلیت ها) به کار می آیند. این چیلرها به دو نوع قابل جا به جایی (پرتابل) یا ساکن تقسیم بندی می شوند.

تفاوت مینی چیلرهای پرتابل و ساکن چیست؟

معمولا مینی چیلرهای ساکن به دلیل اندازه بزرگترشان ظرفیت تبرید بیشتری دارند. در مقابل، مینی چیلرهای پرتابل کوچک هستند و می توان آن ها در فضاهای کوچک نیز نصب کرد. مینی چیلرهای پرتابل برای کاربردهای موقتی بسیار عالی هستند.

کاربردهای مینی چیلرها – راهنمای خرید مینی چیلر

استفاده از مینی چیلرها ساده بوده و نگهداری آن ها راحت است. در موارد زیر می توانید از مینی چیلرها استفاده کنید:

  • تأمین آب سرد سیستم های فن کویل برای سرمایش ساختمان های دارای اندازه متوسط
  • کنترل دما در فرآیندهای صنعتی کوچک مقیاس

sarmamarket

ابعاد فن کویل دیواری چقدر در انتخاب شما مهم خواهد بود؟

معرفی بهترین فن کویل ها از نظر زیبایی شناسی و دکوراسیون داخلی

اتصالات مورد نیاز فن کویل

انتخاب بهترین مینی چیلر برای رفع نیازتان

راندمان – راهنمای خرید مینی چیلر

اولین عاملی که در انتخاب مینی چیلر باید به آن توجه داشته باشید، راندمان آن است. مصرف برق در مورد مینی چیلرها بسیار اهمیت دارد زیرا این دستگاه ها به خصوص در فصول گرما تقریبا به طور همیشگی روشن هستند. صدای زیاد فن ها می تواند یکی از نشانه های راندمان پایین مینی چیلر باشد.

کارایی

هر کاربردی نیازمند ظرفیت تبرید خاصی است. مینی چیلری که می خرید نباید کارایی کمتر یا بیشتری نسبت به کارایی مورد نیاز شما داشته باشد زیرا اگر کارایی آن کمتر باشد، ظرفیت تبرید مورد نیاز شما را تأمین نمی کند و اگر کارایی آن بیشتر از نیاز شما باشد، هزینه هایی اضافی روی دست شما می گذارد. ظرفیت تبرید تنها چیزی نیست که در مورد کارایی چیلر باید به آن توجه کنید؛ محدوده دمایی عملکردی در انواع چیلرها متفاوت است و باید مینی چیلری انتخاب کنید که محدود دمایی عملکردی آن با آب و هوای منطقه سکونت شما همخوانی داشته باشد.

قیمت

مینی چیلرهایی که توسط شرکت های مختلف تولید می شوند، قیمت های متفاوتی دارند. این اصل را به یاد داشته باشید که «هیچ ارزانی بی دلیل نیست». بنابراین اگر مینی چیلرهای چینی ارزان تر از انواع ایتالیایی هستند، دلایل مهمی پشت این ارزانی است، هر چند که شاید ظرفیت های تبرید و محدوده دمایی آن ها تفاوت چندانی نداشته باشد. البته این قاعده کلی نیست و گاهی اوقات عواملی غیر از کیفیت روی قیمت مینی چیلرها تأثیر دارند.

به طور کلی عواملی مثل ظرفیت تبرید، محدوده دمایی، راندمان، جنس مواد مورد استفاده در ساخت کویل ها، نوع کمپرسور، کیفیت ساخت، میزان گمرگ، گارانتی و خدمات پس از فروش در قیمت مینی چیلرها مؤثر هستند. مینی چیلرها را براساس قیمتشان نخرید، بلکه آن ها را براساس نیاز خود و در نظر گرفتن قیمت برق در منطقه سکونتتان خریداری کنید.

ماندگاری

مینی چیلرها، به ویژه مینی چیلرهای ساکن که معمولا برای تأمین آب سرد سیستم های فن کویل مورد استفاده قرار می گیرند، برای کاربردهای طولانی مدت خریداری می شوند. حداقل ماندگاری یک مینی چیلر باید ۱۰ سال باشد. عواملی مثل اینورتر بودن موتور کمپرسور، نوع کمپرسور، نوع مبرد مورد استفاده در مینی چیلر، جنس کویل، عملکرد فن خنک کننده و … در ماندگاری مینی چیلر نقش دارند. البته سرویس کردن منظم مینی چیلر، می تواند عمر آن را خیلی زیاد کند. به علاوه، اگر مینی چیلر دارای یک ریزپردازنده خوب باشد که تمامی عملکردهای آن را تحت کنترل داشته باشد، کارایی آن بالا می رود.

گارانتی و خدمات پس از فروش

مینی چیلرها شاید از چیلرها ارزان تر باشند ولی در مقایسه با اسپلیت ها دستگاه هایی بسیار گران قیمت محسوب می شوند. بنابراین حتما به گارانتی و خدمات پس از فروش آن ها دقت داشته باشید.

مطالب مرتبط