چیلر, مقالات

مزایای مینی چیلر

مزایای مینی چیلر

مزایای مینی چیلر این است که برای فرآهم آوردن آب سرد مورد نیاز برای تأمین سرمایش ساختمان های دارای اندازه متوسط مثل ساختمان مسکونی دارای حداکثر ۲۰ واحد آپارتمانی توسط یونیت های فن کویل یا هواساز مورد استفاده قرار می گیرند. مینی چیلرها مزایایی زیادی نیست به دیگر سیستم های سرمایشی مثل یونیت های خارجی اسپلیت ها و دیگر انواع چیلرها دارند. با سرمامارکت همراه باشید تا ضمن بررسی عملکرد مینی چیلر، مزیت های آن را برای شما توضیح دهیم. با سرما مارکت همراه باشید.

اصول اولیه عملکرد مینی چیلر

مینی چیلر نوعی چیلر تراکمی کوچک است که صرفا برای تأمین آب سرد سیستم فن کویل ساختمان های کوچک دارای حدود ۲۰ واحد مثل ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و بنابراین اصول عملکردی آن مشابه اصول عملکردی چیلر است. این سیستم ها مشابه اسپلیت ها، یخچال ها و فریزرها از یک سیکل تبرید برای انتقال گرما از محیط سردتر به محیط گرم تر استفاده می کنند.

سیکل تبرید در مینی چیلر با ورود مایع مبرد سرد به کویل تبخیری شروع می شود. کویل یا مبدل حرارتی قطعه ای است که برای انجام تبادل حرارتی بین دو سیال جدا از هم استفاده می شود و بنابراین از جنس فلزات دارای رسانایی حرارتی بالا مثل مس می باشد. کویل ها در دو نوع تولید می شوند: کویل پوسته-لوله (shell-tube) و کویل پره-لوله (fin-tube). کویل تبخیری مینی چیلرها از نوع پوسته لوله است. کویل های پوسته لوله معمولا برای انجام تبادل حرارتی بین دو سیال که هر دو مایع هستند، استفاده می شوند.

ساختار این نوع کویل

ساختار این نوع کویل به این شکل است که بخشی از سیستم بسته ای که مایع مبرد در سیکل تبرید در آن جاری است، به صورت کلافی از لوله های موازی با هم و با فاصله نزدیک در می آید که این بخش از درون لوله ای عبور می کند که سیال ثانویه درون آن جاری است. بنابراین دو سیال با هم دیگر مخلوط نمی شوند ولی می توانند از طریق دیواره های کلاف لوله ای با هم دیگر تبادل دمایی داشته باشند. به این صورت که با عبور سیال ثانویه از لا به لای لوله هایی که مبرد درون آن ها در جریان است، حرارت خودش را به مبرد سرد منتقل کرده و خودش سرد می شود اما مبرد با گرم شدن شروع به تبخیر می کند و به گاز گرمی تبدیل می شود.

گاز مبرد در ادامه سیکل تبرید وارد دستگاهی به نام کمپرسور می شود. کمپرسور با اعمال فشار یکجانبه روی گاز مبرد آن را در سیکل تبرید به جلو می راند. در واقع وظیفه اصلی کمپرسور این است که نیروی محرکه لازم برای برقراری جریان مبرد درون سیکل تبرید را فرآهم آورد. کمپرسورها در انواع متعددی تولید می شوند که هر کدام ظرفیت برودتی، راندمان و سر و صدای خاص خودشان را دارند. مهم ترین انواع کمپرسورها در چیلرها عبارتند از: کمپرسورهای رفت و برگشتی، کمپروسرهای اسکرال، کمپرسور های اسکرو و کمپرسورهای سانتریفیوژی.

کویل کندانسر

قطعه بعدی در سر راه مبرد در سیکل تبرید، کویل کندانسر است. کویل کندانسر مینی چیلرها از نوع کویل پره-لوله است. این نوع کویل شامل ردیفی از پره های توخالی موازی با فاصله کم است که از طریق لوله هایی به هم دیگر راه دارند. مبرد از یک سو وارد و پس از عبور از یکایک پره ها از سوی دیگر از کویل کندانسر خارج می شود. کندانسر همانطور که از نامش پیداست، محلی است که در آن مبرد از گاز به مایع تبدیل می شود. فشار بالای گاز مبرد در کویل کندانسر و خنک شدن پیوسته کویل کندانسر توسط فن ها در مینی چیلرها، سبب تقطیر مبرد به مایعی سرد می شود.

فن ها هوای خارج از ساختمان را به سمت کویل کندانسر پرتاب می کنند و با عبور هوا از لا به لای پره های کویل کندانسرِ، تبادل حرارتی از گاز مبرد گرم به هوای خارج از ساختمان با سرعت بالایی انجام می شود.در نتیجه عمل تقطیر به صورت پیوسته انجام می شود و مایع مبرد سرد از سوی دیگر کویل کندانسر خارج و به سمت کویل تبخیری حرکت می کند تا این چرخه تبرید مجددا آغاز شود.

به این ترتیب حرارت از سیال ثانویه که در مینی چیلرها معمولا آب است، گرفته شده و به فضای خارج از ساختمان منتقل می شود. آب در سیستم بسته ثانویه به یونیت های فن کویل در بخش های مختلف ساختمان می رود و در هر یونیت نیز یک کویل پره-لوله و فن هایی وجود دارد که حرارت هوا را به آب منتقل کرده و هوا را خنک می کنند اما آب گرم می شود و باید به کویل تبخیری مینی چیلر باز گردد تا مجددا سرد شود. جریان آب در این سیستم توسط یک پمپ آب تأمین می شود.

مزایای مینی چیلر به جای اسپلیت ها

مینی چیلرها با یونیت خارجی اسپلیت ها قابل مقایسه هستند و تنها تفاوت آن ها این است که در اسپلیت ها از سیکل تبرید ثانویه برای خنک کردن استفاده نمی شود و همان سیکل تبرید اصلی بین یونیت خارجی و یونیت داخلی که دستگاهی مشابه با فن کویل است، برقرار می باشد. بنابراین یونیت های خارجی اسپلیت ها نمی توانند خیلی قوی باشند و از اسپلیت ها تنها می توان برای خنک کردن ساختمان های کوچک استفاده کرد.

البته سیستم هایی به اسم مولتی اسپلیت وجود دارد که در آن ها تعدادی یونیت داخلی در بخش های مختلف ساختمان به یک یونیت خارجی متصل هستند ولی این سیستم ها نیز نمی توانند یک ساختمان یا واحد آپارتمانی دارای چند اتاق را خنک کنند ولی مینی چیلرها بسیار قوی هستند و به راحتی یک ساختمان دارای ۲۰ آپارتمان مسکونی را با کمک سیستم های فن کویل خنک می کنند. بنابراین استفاده از مینی چیلر برای ساختمان های دارای اندازه متوسط، کم هزینه تر از نصب اسپلیت برای هر واحد مجزا است.

مزایای مینی چیلر به جای چیلرها

مینی چیلر

مینی چیلرها، چیلرهای کوچک هستند. چیلرهای معمولی دستگاه های بسیار بزرگی هستند که نمی توان آن ها را در هر جایی قرار داد. به علاوه، چیلرها سر و صدا و مصرف برق بسیار بیشتری نسبت به مینی چیلرها دارند. هم مینی چیلرها و هم چیلرها قابل ماژول شدن چند دستگاه هم دیگر هستند و بنابراین می توان از آن ها برای ساختمان های بزرگتر استفاده کرد ولی استفاده از آن ها برای ساختمان های کوچک تر از ظرفیت تبریدشان اصلا به صرفه نیست زیرا دستگاه هایی گران قیمت هستند.

بنابراین استفاده از مینی چیلرها برای ساختمان های متوسط بهتر است و اگر مینی چیلر نتواند به خوبی جواب دهد، آن را با یک مینی چیلر دیگر ماژول می کنند تا کمی (نه مقدار زیادی) به ظرفیت تبرید آن اضافه شود اما این کار با چیلرها بسیار دشوار است زیرا ممکن است یک چیلر برای یک ساختمان کم باشد ولی دو چیلر برای آن زیاد باشد.

یکی از مزایای مینی چیلر این است که دارای سیستم هوا خنک هستند اما چیلرها در دو نوع آب خنک و هوا خنک تولید می شوند. سیستم هوا خنک در مینی چیلرها و چیلرها خیلی بهتر از سیستم آب خنک است زیرا در سیستم های آب خنک، حرارت کویل کندانسر توسط آب جذب می شود و این آب برای خنک شدن باید توسط یک پمپ آب به برج خنک کننده برود. تأسیسات برج خنک کننده بسیار حجیم و گران قیمت است که مینی چیلرها به دلیل هوا خنک بودن به آن نیازی ندارند. به علاوه بخشی از آب در برج خنک کننده تبخیر می شود و بنابراین چیلرهای آب خنک مصرف آب دارند ولی مینی چیلرها آبی مصرف نمی کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط