فن کویل, مقالات

درباره ی فن کویل ایتالیایی و انواع مدل های آن

درباره ی فن کویل ایتالیایی و انواع مدل های آن

شما درباره ی فن کویل ایتالیایی و انواع مدل های آن چه می دانید؟

فن کویل ایتالیایی (fan coil) یکی از دستگاه هایی است که به صورت مبدل عمل می کند و می تواند سرمایش و گرمایش را برای محیط هایی که در آن نصب هستند تامین کنند. این سیستم ها دارای دو بخش اصلی فن که در واقع دمنده ی هوا هستند و کویل که به صورت مبدل حرارتی عمل می کنند می باشند. عملکرد این سیستم ها به این صورت است که می توانند در فصل های سرد سال هوایی گرم و مطبوع را برای یک محیط ایجاد می‌کنند و در فصل های گرم سال نیز با ایجاد هوایی خنک دمای هوا محیط را متعادل می‌سازند.

فن کویل ایتالیایی (fan coil) نوعی مبدل چند منظوره جهت تامین گرما و برودت در یک محیط است. این مبدل گرمایشی یک دستگاه بسیار قوی می‌باشد که به کمک فن به یک مبدل سرمایشی کارآمد تبدیل می‌گردد.

درباره ی انواع فن کویل ایتالیایی و انواع مدل های آن

سیستم فن کویل ایتالیایی با ایجاد جریان آب گرم و سرد در درون کویل ها فعال شده و هوای مناسب به وسیله ی فن دستگاه ایجاد می‌گردد. به طور کلی فن کویل ها نسبت به سیستم حرارت مرکزی، هواساز ها و سیستم کانالی از جمله تجهیزات گرم کننده و خنک کننده ی مقرون به صرفه تری هستند. این وسیله می‌تواند هوا را در اطراف و به سمت بالا و جلو منتقل کند. انواع مختلفی از فن کویل ایتالیایی وجود دارد که با توجه به اندازه ی فضا دارای ظرفیت های مختلفی هستند.

درباره ی فن کویل ایتالیایی و انواع مدل های آن

  • فن کویل سقفی:

فن کویل سقفی توکار از جمله تجهیزاتی است که برای نصب در مکان های مسکونی مناسب می‌باشد. این وسیله معمولا در سقف کاذب یا زیر سقف نصب می‌شود. فن کویل ایتالیایی سقفی صدای خفیفی دارند و قیمت آنها نیز نسبتا مناسب است. ظرفیت این فن کویل ها حدود ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد و به دو صورت کابین دار و بدون کابین طراحی ‌می شوند.

  • فن کویل کانالی:

فن کویل کانالی ها توزیع هوای مناسبی دارند و به گونه ای که به طور یکنواخت هوای گرم یا سرد تولید شده را در همه جای فضا پخش می‌کنند. یکی از مهم ترین قسمت های فن کویل ایتالیایی، کانالی می‌باشد که اتاق های مختلف را بوسیله ی کانال های مجزا پوشش می‌دهد. در این سیستم ها تنظیم سرعت و میزان هوای خروجی از کانال ها، دمای هوای تولید شده و سایز دریچه ها باید با اندازه ی فضای اتاق ها مطابقت داشته باشد تا شرایط بهینه ای ایجاد شود. ظرفیت این فن کویل ها حدود ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد و در سه طرح کانالی سقفی توکار، کانالی سقفی روکار و کانالی دیواری روکار ایستاده طراحی می‌شوند.

  • فن کویل کانالی پرفشار:

این سیستم ها در حین کار سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کنند لذا برای استفاده در محیط های مسکونی مناسب نمی‌باشند. علت این سر و صدا حجم بالای هوای درون آنها در مقایسه با مدل های دیگر فن کویل ها است. از این نوع فن کویل ها در لابی ها، ساختمان های تجاری، فروشگاه های بزرگ و . . . استفاده می‌شود. این سیستم ها نیز از جمله تجهیزات گرمایشی و سرمایشی سقفی به حساب می‌آیند.

  • فن کویل زمینی:

فن کویل های زمینی دستگاه هایی ایستاده می‌باشند که بسیار پرکاربرد هستند. در جاهایی که فضای کافی برای قرار دادن فن کویل زمینی در گوشه ای از محیط وجود دارد، از این دستگاه ها استفاده می‌شود. این دستگاه ها هوادهی به سمت بالا دارند که نوع تنظیمات هوادهی آنها به نسبت انواع سقفی متفاوت می‌باشد. از فن کویل های زمینی غالبا در محیط هایی مانند بیمارستان ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و محیط هایی که امکان استفاده از فن کویل های سقفی در آنها وجود ندارد، استفاده می‌شود. ظرفیت فن کویل های زمینی حدود ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد.

فن کویل ایتالیایی سقفی صدای خفیفی دارند و قیمت آنها نیز نسبتا مناسب است. ظرفیت این فن کویل ها حدود ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد و به دو صورت کابین دار و بدون کابین طراحی ‌می شوند.

نوعی فن کویل ایتالیایی

ویژگی های برجسته ی فن کویل ایتالیایی:

  • سطح نویز پایین تر و قابلیت اطمینان بالا

  • کیفیت تجاری بالا و عمر طولانی

  • مناسب و ایده آل برای انجام کارهای تجاری سنگین

  • قابلیت نصب آسان در کف و سقف

  • نگهداری مقرون به صرفه

  • مناسب برای استفاده در انواع محیط های صنعتی، تجاری و مسکونی

  • موجود در انواع رنگ های استاندارد، پریمیوم و سفارشی

  • دارای کابینت کنسول با ارتفاع کم با گزینه های نصب عمودی و افقی

  • این دستگاه در اندازه های متناسب برای تامین گرما و سرما تولید شده اند و افراد را از استفاده از تجهیزات جاگیر قدیمی بی نیاز کرده اند.

  • سیستم فن کویل ایتالیایی تنها به لوله کشی و برق کشی نیاز دارد و کانال کشی مربوط به آن بسیار ساده تر از کانال کشی های مرسوم می‌باشد.

  • استفاده از این نوع سیستم گرمایشی یا سرمایشی موجب بهره وری بیشتر می‌گردد.

  • استفاده از فن کویل ایتالیایی موجب صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی می‌شود. به گونه ای که خیلی راحت می‌توان سیستم هوادهی اتاق هایی که از آنها استفاده نمی‌شود را خاموش نمود. یعنی این سیستم ها دارای تنظیمات هوای مستقل در فضا می‌باشند.

اشکالات فن کویل ایتالیایی:

  • شرایط نگهداری از سیستم های فن کویل ایتالیایی در مقایسه با سیستم های تمام هوا تخصصی تر می‌باشد.
  • در بعضی از شرایط برای خروج هوای داخلی به یک کانال جداگانه نیاز می‌باشد.

درباره ی فن کویل ایتالیایی و انواع مدل های آن و شیوه ی کار:

فن کویل ایتالیایی غالبا به دو صورت استفاده می‌شود: در یک نوع از انواع آنها تنها به تامین حرارت و برودت در محیط پرداخته می‌شود و هوایی تازه و مطبوع به وسیله ی هوارسان مرکزی و توسط کانال های توزیع هوا در محیط پخش می‌شود تا تهویه ای مناسب صورت بگیرد. در این نوع از فن کویل ها میزان سرمایش و گرمایش به وسیله ی ترموستات موجود در فن کویل و با آن و آف شدن (خاموش و روشن شدن) فن تنظیم می‌ گردد. نوع دوم این دستگاه ها علاوه بر ویژگی های مربوط به  فن کویل ایتالیایی نوع اول، قادر به ایجاد هوای تازه نیز می‌باشند. به این شکل که فن دستگاه هوای تازه و مطبوع را از طریق دریچه ی موجود در پشت فن کویل گرفته و در فضا پخش می‌کند. یکی از معایب این روش عدم فیلتر هوای تازه می‌باشد.

فن کویل ایتالیایی غالبا به دو صورت استفاده می‌شود: در یک نوع از انواع آنها تنها به تامین حرارت و برودت در محیط پرداخته می‌شود و هوایی تازه و مطبوع به وسیله ی هوارسان مرکزی و توسط کانال های توزیع هوا در محیط پخش می‌شود تا تهویه ای مناسب صورت بگیرد.

عملکرد فن کویل ایتالیایی

تقسیم بندی فن کویل ایتالیایی از نظر نوع سرمایش یا گرمایش:

این فن کویل ها در دو تقسیم بندی دو لوله و چهار لوله موجود می‌باشند. فن کویل های دو لوله شامل یک لوله ی رفت و یک لوله ی برگشت هستند. فن کویل های چهار لوله نیز دارای دو لوله برای ورود آب به کویل ها و دو لوله برای بازگشت آب می‌باشند. در فن کویل های چهار لوله می‌توان آب سرد و گرم را در کویل ها همزمان داشت. به این ترتیب این نوع از فن کویل ها قادر هستند بخشی از محیط را گرم و قسمتی دیگر را خنک نمایند. این در حالی است که فن کویل های دو لوله در یک زمان تنها قادر هستند که تنها برای گرمایش و یا فقط خنک سازی یک محیط به کار روند.

مطالب مرتبط