فن کویل, مقالات

تهویه مطبوع با فن کویل سقفی توکار

تهویه مطبوع با فن کویل سقفی توکار

فن کویل ها با مصرف انرژی کمتر بازدهی بیشتری در تهویه مطبوع دارند. فن کویل ها متناسب با نیاز صنعت در مدل های مختلفی از جمله فن کویل سقفی توکار، فن کویل پنجره ای، فن کویل ایستاده و … در بازار عرضه می شوند. در این محتوا سعی بر این است که با فن کویل سقفی توکار بیشتر آشنا شویم.

در دنیای امروز، وسایل تهویه مطبوع اعم از سرمایشی و یا گرمایشی با پیشرفت تکنولوژی از نوع متداول قدیمی خود به وسایل تهویه مطبوع مدرن نظیر فن کویل، کولر گازی و … تغییر کرده اند. فن کویل ها نوعی از وسایل سرمایشی و گرمایشی مدرن هستند که خطراتی همچون گاز گرفتی و … را نسبت به وسایل سرمایشی یا گرمایشی متداول قدیمی ندارند.

همچنین فن کویل ها با مصرف انرژی کمتر بازدهی بیشتری در تهویه مطبوع دارند. فن کویل ها متناسب با نیاز صنعت در مدل های مختلفی از جمله فن کویل سقفی توکار، فن کویل پنجره ای، فن کویل ایستاده و … در بازار عرضه می شوند. در این محتوا از سرمامارکت سعی بر این است که با فن کویل سقفی توکار بیشتر آشنا شویم.

تهویه مطبوع با فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار نوعی وسایل سرمایشی و گرمایشی است که جهت تهویه مطبوع فضای مورد نظر، درون سقف نصب می شوند. به گونه ای که پس نصب فقط دریچه ای که هوا از داخل آن به محیط بیرون پرتاب می شود قابل رویت است و بقیه سیستم درون سقف پنهان است.

مولفه های سازنده فن کویل سقفی توکار

در این قسمت با اجزای سازنده فن کویل سقفی توکار بیشتر آشنا می شویم و سپس در قسمت بعد به نحوه عملکرد این سیستم در تهویه مطبوع خواهیم پرداخت:

چیلر (Chiller): جهت تامین آب خنک برای تهویه مطبوع به وسیله فن کویل سقفی توکار از این وسیله استفاده می شود.

فن (Fan): جهت پرتاب هوای مطبوع اطراف کویل ها و پره های آلومینیومی به محیط بیرون از این قطعه استفاده می شود.

الکتروموتور: جهت به حرکت درآوردن فن از این قطعه استفاده می گردد. این قطعه انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می نماید.

کویل (coil) یا لوله های خمیده مسی پره دار: شبکه کویل از لوله های خمیده مسی و پره های آلومینیومی جهت تبادل حرارت بین مایع مطبوع داخل فن کویل و هوای اطراف فن کویل تشکیل شده اند.

سوئیچ پرشر: وظیفه کنترل فشار آب ورودی به فن کویل سقفی توکار را بر عهده دارد.

هیومیدستات: در فن کویل سقفی توکار این قطعه رطوبت موجود در فن کویل سقفی توکار را کنترل می نماید.

فیلتر هوا (Air Filter): در هوای محیط آلودگی های ریز و درشتی وجود دارد که توسط این فیلتر جذب می شوند و هوای دمیده شده به محیط را کاملا تمیز می نماید. این نوع فیلتر ها قابل شستشو هستند.

شیرهای هواگیر: در فن کویل سقفی توکار جهت جلوگیری از ورود هوا به کویل ها و ایجاد اختلال در فرایند فن کویل در تهویه مطبوع از این قطعه استفاده می نمایند.

تهویه مطبوع با فن کویل سقفی توکار

فن کویل ها اعم از فن کویل سقفی توکار و … جهت تهویه مطبوع محیط نیازمند چیلر و موتورخانه هستند. از چیلر جهت تامین آب خنک و از موتورخانه جهت تامین آب گرم در تهویه مطبوع محیط با استفاده فن کویل استفاده می گردد.

ابتدا آب سرد از چیلر یا گرم از موتورخانه به سمت فن کویل سقفی توکار پمپاژ می شود و سپس آب سرد یا گرم به وسیله شیر برقی قبل از ورود به فن کویل کنترل می شود. آب به وسیله لوله های ورودی وارد فن کویل می گردد. سپس آب سرد یا گرم درون کویل ها جریان می یابد و باعث سرد یا گرم شدن کویل ها و پره های آلومینیومی می شود. سپس با روشن شدن الکتروموتور و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی باعث می شود فن شروع به حرکت کند.

فن در پشت کویل ها و پره های آلومینیومی، هوای محیط را از کویل ها و پره ها عبور می دهد و باعث می شود طی یک فرایند تبادل حرارتی هوای اطراف کویل در فن کویل سقفی توکار به سمت محیط بیرون پرتاب شود و تهویه مطبوع محیط از نوع سرمایشی و یا گرمایشی متناسب با نیاز فرد با دمای دلخواه انجام شود. زمانی که آب درون فن کویل با تبادل حرارتی که با محیط بیرون انجام می دهد نامطبوع گردید. سپس از طریق لوله های خروجی از فن کویل خارج می شود و به چیلر یا موتورخانه جهت سرد یا گرم شدن سیال انتقال می یابد.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار می تواند از نوع ۲ لوله یا ۴ لوله باشد. در نوع دو لوله آن آب مطبوع سرد یا گرم از یک سمت وارد می شود و از لوله سمت دیگر خارج می گردد. نوع ۲ لوله فقط قادر است که یکی از تهویه های سرمایشی یا گرمایشی را انجام دهد.

فن کویل سقفی توکار ۴ لوله قادر است که به طور همزمان هم سرمایش و هم گرمایش را انجام دهد. به این نحو که آب سرد و گرم از دو لوله یک سمت فن کویل وارد می شوند و تهویه مطبوع را انجام می دهند و از دو لوله سمت دیگر به سمت چیلر و موتورخانه پمپاژ می گردند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط