فن کویل, مقالات

تفاوت فن کویل سقفی توکار و هواساز چیست؟

تفاوت فن کویل سقفی توکار و هواساز چیست

قرار است در این مقاله از تفاوت فن کویل سقفی توکار و هواساز صحبت کنیم. با سرما مارکت همراه باشید و در آخر ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید!

فن کویل دستگاهی است که از کویل های گرم و سرد، یک فن و موتور و دریچه تشکیل شده است که در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها، مراکز تجاری، مسکونی، تفریحی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم فن کویل به طور معمل به کانال متصل نمی‌شود و کاربرد آن ها جهت کنترل دمای محیطی است که در آن نصب شده اند. یکی از مدل های پر طرفدار میان فن کویل ها، مدل فن کویل سقفی توکار است.

برتری فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار به علت سادگی در طراحی و استفاده مقرون به صرفه تر  از سیستم های کانالی یا حرارتی مرکزی که با هواساز کار می‌کنند، می باشند. اگر جه به علت قرار گیری در محیط سر و صدای زیادی دارند.

ظرفیت فن کویل سقفی توکار به طور معمول بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد. این سری سیستم ها به دو صورت کابینت دارد و بدون کابینت تولید و در بازار تهویه مطبوع عرضه می‌گردند. فن کویل های سقفی همانطور که از نامشان پیداست در سقف کاذب نصب می‌شوند و به همین علت صدای این دستگاه در مقایسه با فن کویل زمینی و دیواری کمتر است. یکی از عیب های این مدل فن کویل، عدم دسترسی آسان حهت تعویض فیلتر یا تعمیر است.

 

نحوه عملکرد فن کویل سقفی توکار

کویل ها، آب سرد یا آب گرم را از واحد مرکزی دریافت کرده و در تهویه مطبوع استفاده می‌نمایند. به صورت کلی فن کویل ها می‌توانند ترموستات سرخود داشته یا به وسیله سیمی به ترموستات کنترلی وصل شوند. اما در پروژه ها و ساختمان های مدرن با سیستم مدیریت انرژی ساختمان BEMS به وسیله سیستم دیجیتالی کنترل می‌شوند.

در فن کویل سقفی توکار آب گرم یا سرد از درون کویل ها جهت تغییر وضعیت محیط منتقل می‌شوند. تجهیزات استفاده شده در تهویه مطبوع محیط جهت حذف گرما چیلر یا برج خنک کننده و جهت گرم کردن هیتر و بویلر می‌باشد.

فن کویل سقفی توکار  به دو مدل ۲ لوله و ۴ لوله تقسیم بندی می‌شوند. در مدل های دو لوله تنها یک لوله تغذیه آب و ۱ لوله برگشت داریم. لوله تغذیه نقش تهیه آب سرد یا گرم متناسب با فصل سال را بر عهده دارد. مدل های فن کویل ۴ لوله مجهز به دو لوله آب تغذیه و ۲ لوله برگشت می‌باشند. در این شرایط می‌توانیم آب سرد یا گرم را به صورت هم زمان جهت مکان هایی که نیاز به سرما یا گرما در قسمت های مختلف یک محیط دارند فراهم سازیم. شبکه لوله کشی فن کویل ها به صورت های | برگشت مستقیم | یا | برگشت معکوس | یا | مجموعه ای جدا | هستند.

موتور فن کویل سقفی توکار

کنترل سرعت موتور فن در داخل یک سیستم فن کویل جهت تنظیم سرمایش و گرمایش فضای مورد نظر الزامی است. بعضی از برند ها کنترل این سرعت را با تنظیم شیر آب در ترانسفورماتور ACجهت تامین قدرت موتور فن ایجاد می‌نمایند که به صورت معمول این تنظیمات در مرحله راه اندازی و ساخت ساختمان صورت می‌گیرد.

سوییچ ساده کنترل سرعت فن برای افراد ساکن در محیط در چهار درجه مختلف خاموش- کم – متوسط و زیاد است. سیستم های مدیریت انرژی ساختمان به صورت خودکار سرعت فن و دمای اتاق را کنترل می‌نمایند. موتور فن ها معمولا AC یا با خازن دائمی اسپلیت هستند. اما در دوره های اخیر موتور های DC با تبدیل های الکترونیکی طراحی شده که قابلیت زیادی در میزان صرفه جویی انرژی، هزینه های اولیه و بازگشت سرمایه دارند.

نگه داری فن کویل سقفی توکار

فن کویل ها نیاز است از لحاظ راندمان در سال کنترل شوند. مهم ترین قسمت نگه داری فیلتر های دستگاه هستند که باید شسته یا در صورت نیاز تعویض گردند. اگر فیلتر ها به صورت مرتب تمیز نشوند حجم هوای خروجی از آن ها کم شده و به فن فشار وارد می‌گردد. موارد دیگری هم که نیاز به کنترل دارند شامل فن ها، کویل و سینی تخلیه هستند.

توزیع هوا در فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار و دیگر مدل های این نوع سیستم ها یکی از روش های مختلف توزیع هوا در اتاق یا سالن می‌باشد. زیرا می‌توان آن ها را با تمامی دریچه ها و دیفیوزر های داخلی ساختمان مطابقت داد. فن کویل ها همچنین قادرند اتاق ها را به وسیله کانال های هوای جداگانه تهویه کنند. جهت آگاهی از بهترین شرایط هوایی داخل، نیاز است چند نکته ضروری را بدانید. اول اینکه سرعت پرتاب هوا در خروجی کانال کمتر از ۳ m/s باشد و در ادامه دمای هوا بالاتر از ۱۱ درجه سلسیوس بوده و دریچه ها با حجم هوای اتاق مطابقت کامل داشته باشند.

تفاوت فن کویل سقفی توکار و هواساز

یک واحد فن کویل دستگاهی است که مبردیا آب گرم یا سرد را در لوله هایش، هوا را سرد یا گرم می‌کند. به غیر از کویل دستگاه، یک فن جهت جا به جایی هوا، ترموستات جهت تنظیم دما و فیلتر برای تصفیه هوا به سیستم اضافه شده است. اما یک دستگاه هواساز دستگاهی است که با ظرفیتی بالاتر از فن کویل و جهت تهویه مطبوع فضاهای بزرگتر به کار می‌رود. و علاوه بر فن و فیلتر می تواند مجهز به فیلتر های ثانویه، لامپ uv ، محفظه های ترکیب و … باشد.

  • هواساز سیستمی بزرگ تر از فن کویل است.
  • فن کویل ها در مقایسه با سیستم هواساز سر و صدای بیشتری دارند.
  • هواساز قابلیت تجهیز به رطوبت زن و رطوبت گیر را دارد اما در فن کویل ها امکان تنظیم رطوبت وجود ندارد.
  • هواساز هوای بیرون محیط را تصفیه کرده و در محیط مورد نظر پخش می‌کند در صورتی که فن کویل ها هوای درون ساختمان را به گردش در‌ می‌آوردند و جهت کار با هوای بیرون مناسب نیستند.
  • هواساز ها جهت جابجایی هوا از کانال ها استفاده می‌نمایند در صورتی که فن کویل ها دیگر نیازی به کانال ندارند. ( قادرند در خروجی کانال های سیستم تهویه مطبوع در کنار یک هواساز به کار روند تا هوای تصفیه شده را گرم یا سرد کنند)
  • هواساز ها پیچیده تر و غالبا جهت نصب در فضا های بزرگتر تولید می‌شوند

در این مقاله سعی بر آن داشتیم درباره مشخصات فن کویل از جمله فن کویل سقفی توکار و تفاوت آن با سیستم هواساز صحبت کنیم. در صورت بروز هرگونه ابهام یا سوال می‌توانید با شماره های درج شده در وبسایت سرما مارکت تماس گرفته و از کارشناسان ما راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

مطالب مرتبط