فن کویل, مقالات

آشنایی با فن کویل زمینی

آشنایی با فن کویل زمینی

فن کویل زمینی چیست و چطور کارمی کند؟

برای آشنایی با فن کویل زمینی این مقاله را از دست ندهید!

فن کویل زمینی یکی از کاربردی ترین و رایج ترین دستگاه های تهویه مطبوع می باشد که دارای قابلیت نصب در ساختمان ها و پروژه های تجاری، اداری، مسکونی و . . . هستند.  در مجموع فن کویل های زمینی دارای ساختاری بسیار ساده هستند و این ساختار در تمامی مدل های فن کویل به یک شکل است. این دستگاه ها برای نصب و استفاده نیازی به کانال کشی های طولانی و پر هزینه ندارند و فقط با لوله کشی بسیار ساده ای می توان این دستگاه ها را نصب نمود و استفاده کرد. از این رو این سیستم ها بسیار مورد توجه سازندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است و در فروشگاه اینترنتی سرما مارکت اطلاعات برند های مختلفی از فن کویل زمینی ارائه شده است.

فن کویل زمینی بر روی زمین و روی کار نصب می شود و اصولا دارای ظاهری زیبا هستند و چون این دستگاه ها بخشی از دکوراسیون داخلی ساختمان است به نام فن کویل دکوراتیو هم خوانده می شوند. این دستگاه ها در ظرفیت های ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ cfm تولید و به بازار تهویه ارائه می شود. فن کویل زمینی دارای مدل های مختلف جلو زن، بالا زن و شیب دار می باشد. در فن کویل زمینی مکش هوا از زیر و یا از رو به روی دستگاه انجام می شود. با سرما مارکت همراه باشید.

فن کویل زمینی

آشنایی با فن کویل زمینی و روش کار آن

فن کویل ها در واقع کوچک ترین و آخرین بخش از سیستم های تهویه می باشند که به صورت مستقیم نصب می شوند. از اسم فن کویل مشخص می باشد که دارای دو جزء اصلی  فن (دمنده) و کویل (مبدل حرارتی) است و نقش این اجزاء انتقال و تهویه ی هوای محیطی که در آن نصب می شود است. از فن کویل ها بیشتر برای کنترل دمای هر محیط به صورت جدا گانه استفاده می شود و چنان چه در ساختمانی فضایی وجود داشته باشد که زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد می توان فن کویل آن را قطع کرد و یکی از خصوصیات استفاده از فن کویل زمینی این است که آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار را بین فضا های مختلف جا به جا نمی کند  و از انتقال آن ها جلوگیری می کند.

فن کویل زمینی در واقع یک مبدل است که گرما و سرمای محیط را فراهم می کند و به این صورت برای ما گرمایش و سرمایش را ایجاد می کند. در فصل تابستان برای تامین هوای خنک، آب سرد به وسیله چیلر وارد کویل می شود و هوایی که به کمک فن از روی کویل ها عبور می کند سرمای آب را دریافت می کند و دمای هوا کاهش می یابد و سپس فیلتر می شود و در محیط مورد نظر پخش می شود. برای تامین هوای گرم در فصل زمستان این فرآیند به صورت برعکس انجام می شود یعنی آب گرم به وسیله موتور خانه و یا پکیج داخل کویل جاری می شود و هوایی که در بین کویل ها جریان دارد گرمای آب را دریافت می کند ودمای هوا افزایش پیدا می کند و در نتیجه هوای گرم برای محیط فراهم می شود.

ساختار فن کویل زمینی

آشنایی با فن کویل زمینی و دسته بندی های آن با توجه به سرمایش و گرمایش:

فن کویل زمینی ها به دو دسته دو لوله و چهار لوله تقسیم می شوند. فن کویل های دو لوله دستگاه هایی هستند که دارای یک لوله برای ورود و یک لوله برای برگشت آب هستند و این سیستم ها می توانند برای یک محیط فقط سرمایش و یا گرمایش فراهم کنند. در فن کویل های چهار لوله دو لوله برای رفت و دو لوله برای برگشت آب به کار رفته است و این سیستم ها می توانند برای ساختمان هایی که در آن نصب می شوند به صورت هم زمان و یک نواخت هم سرمایش و هم گرمایش را فراهم کنند و این نوع از دستگاه ها (فن کویل چهار لوله) بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

سیستم لوله کشی ای که در فن کویل زمینی ها به کار رفته است به صورت برگشت مستقیم یا برگشت معکوس و یا مجموعه ای جدا می باشد. با توجه به دمای آب سرد و رطوبت نسبی ای که فضا دارد این احتمال می رود که کویل خنک کننده، جریان هوا را خشک کند و در این جا نیاز به کندانسه هایی است که درین شده باشند و در این حالت اصولا فن کویل ها دارای ظرف های تخلیه می باشند و برای تخلیه مایعات از فن کویل ها نیاز به اتصالاتی است که به نقطه ای مناسب که تخلیه می شوند است.

فن کویل زمینی دو لوله و چهار لوله

 

ویژگی های فن کویل زمینی:

  • فن کویل زمینی ها برای محیطی که در آن نصب می شوند گرمایش و سرمایشی یک نواخت و مطبوع را فراهم می کند.
  • در این دستگاه ها فیلتر هایی به کار می رود که آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار و میکروب ها را به خود جذب می کند و مانع از ورود این ذرات به محیط می شود و این فیلتر ها قابل شست و شو و یا در صورت لزوم قابل تعویض می باشند.
  • با توجه به طراحی بسیار ساده ای که این دستگاه ها دارند دسترسی به کویل و فیلتر های آن راحت می باشد و برای سرویس و تعمیر نیاز به صرف هزینه های گزاف نمی باشد و به راحتی نگه داری دوره ای دستگاه انجام می شود.
  • از لحاظ ظاهری دارای تنوع بسیار زیادی می باشد و نصب این دستگاه ها بسیار سریع صورت می گیرد و دارای پیچیدگی خاصی نمی باشد.
  • برای کنترل و برنامه ریزی دستگاه امکان نصب ترموستات وجود دارد.
  • در فن کویل ها درجه حرارت دستگاه به وسیله ترموستات و میزان رطوبت به وسیله هیومیدستات و مقدار هوا توسط فن و مقدار هوای تازه با روش های رایج کنترل می شود.
  • فن کویل زمینی دارای میزان صدای کمی می باشد و برای کاربران صدای مزاحمی ایجاد نمی کند.
  • فراهم کردن گرمایش و سرمایش به صورت مستقل برای هر محیط
  • فن کویل زمینی بیشتر در رنگ سفید تولید می شود و در صورت سفارش مشتری امکان تولید آن در رنگ های مختلف وجود دارد.
  • در بدنه این دستگاه ها از عایق های گالوانیزه ای استفاده شده است که در برابر صدمات و ضربات احتمالی مقاوم می باشند و همین طور ضد زنگ و ضد خوردگی می باشند.

    مشخصات فن کویل زمینی

مطالب مرتبط