فن کویل, مقالات

مزایای استفاده از فن کویل

در این مقاله (( مزایای استفاده از فن کویل )) قصد داریم اطلاعات شما را از اینگونه محصولات افزایش دهیم. با سرما مارکت همراه باشید!

همیشه ساده ترین مثال ها بهترین مثال ها هستند برای تعریف یک سیستم، در واقع فن‌کوئل همانطور که از اسمش پیداست متشکل از فن و کویل است کویل شامل لوله ها های مسی و آلومینیومی و یک فن بسیار قوی است. فن کویل وظیفه تهویه هوا یک ساختمان تجاری اداری و مسکونی را بر عهده دارد این سیستم به حالت گرمایشی و سرمایشی تهویه هوا را انجام می دهد.

یک فن کویل از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  1. فن
  2. کویل های گرمایش یا سرمایش یا هردو
  3. فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو
  4. شیر فلکه
  5. شیر هوا گیری

مزایای استفاده از فن کوئل

 

مزایای استفاده از فن کویل

تاسیسات و سیستم تهویه هوا قلب تپنده یک ساختمان است، پس باید برای انتخاب سیستم تهویه هوا دقت لازم را به عمل آوریم تا با انتخاب درست، یک سیستم تهویه هوای مناسب برای محل خود خریداری کنیم، پس با ما باشید با مقاله مزایای استفاده از فن کویل.

تاسیسات فن کویل یکی از موثرترین نوع سیستم تهویه هوا در ساختمان ها می باشد علی الخصوص ساختمان های تجاری.

از مزایای فن کویل ها ظرفیت خنک کنندگی و ظرفیت گرمایشی فوق العاده بالا، کنترل دمایی مناسب محیط، هزینه نسبتاً کم نسبت به تجهیزات تهویه هوایی مشابه، مصرف برق پایین و انعطاف پذیری در بخش دکوراسیون می توان نام برد. با استفاده از فن کویل می توان به میزان قابل توجه در هزینه های ساختمان صرفه جویی نمود.

بیشتر بخوانید: محاسبه میزان مصرف برق فن کویل

عملکرد دو گانه

سیستم فن کویل عملکرد دوگانه دارد یعنی توانایی تولید سرما در فصل تابستان و هم توانایی تولید گرما در فصل زمستان بر عهده سیستم فن کویل است. عملکرد دوگانه سیستم فن کوئل اولین و مهمترین مزایای این سیستم است.

 

دمای مستقل برای هر اتاق

مزایای استفاده از فن کوئل

 

سیستم فن کوئل می‌تواند به صورت مستقل از دیگر بخش های آن کار می کند، یعنی هر بخش به صورت جداگانه فعالیت و تهویه هوا را انجام می دهد در نتیجه می توان برای هر یک از اتاق های یک واحد آپارتمان یا هتل ها دمای مخصوص آن اتاق را تعیین کرد در قسمت هایی از ساختمان که خالی از سکنه می باشد می تواند این سیستم خاموش باشد در واقع این سیستم می تواند به دو صورت متفاوت کنترل دما برای محیط انجام دهد به صورت کنترل کلی روی یک ساختمان به عنوان مثال در بخش اصلی یک ساختمان یا یک پاساژ راهروها و یا مشاعات یک کنترل مرکزی برای دمای محیط در نظر گرفت و یا برای هر اتاق کنترل دمای آن اتاق به صورت جداگانه در نظر گرفت که خود این دومین حسن سیستم فن کوئل است.

بدون نیاز به کانال کشی

سیستم‌های فن‌کوئل برخلاف دیگر سیستم های تهویه هوا نیاز به کانال کشی ندارد در نتیجه نیازی نیست برای کانال کشی سیستم تهویه هوا هزینه جداگانه پرداخت کنید.با نصب فن کویل در ساختمان می توان تعداد تجهیزات سیستم مرکزی گرمایشی و سرمایشی را کمتر نمود. لوله کشی و سیم کشی فن کویل بسیار راحت تر از سیستم های کانالی است.

بهداشت بالا یکی از مزایای استفاده از فن کوئل

کنترل دمای هر اتاق به صورت جداگانه این خاصیت را نیز دارد که گردش هوا فقط در همان اتاق و مخصوص افراد داخل آن اتاق اتفاق می افتد و باعث انتقال آلودگی به دیگر اتاق ها و بقیه ساختمان نمی شود. در هر پنل یک فیلتر بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی های احتمالی در نظر گرفته شده است که هر چند وقت یک بار باید نسبت به  تعویض آن اقدام کرد البته این فیلترهای بهداشتی کاملاً قابل شستشو بوده و می توانید آنها را باز کنید و بشویید و مجدد نصب کنید.

کاهش هزینه برق

کاهش مصرف برق یک مسئله بسیار مهم است  و باید در خرید سیستم  به آن توجه زیادی گردد. به دلیل کنترل دمای مستقل برای هر اتاق میتوان هزینه‌ های برق را کاهش داد زیرا برای استفاده از هر یک از اتاق ها می توان این سیستم را روشن کرد و نیازی نیست این سیستم به صورت ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشد این یعنی کاهش مصرف برق.

 

توزیع یکنواخت دما – مزایای استفاده از فن کویل

مزایای استفاده از فن کوئل

توزیع هوای یکنواخت یکی دیگر از مزایای فن کویل می باشد بنابراین می‌توانید باد را از همه طرف احساس کنید به همین دلیل است که این سیستم بسیار مناسب مکان های تجاری بزرگ ماننده هتل ها رستوران ها پاساژها می باشد.

 

سرمایش و گرمایش

یکی از ویژگی های بسیار مهم فن کویل این است که این تجهیزات هم در فصل تابستان و هم در فصل زمستان کاربرد دارد. در زمستان آب گرم از موتورخانه وارد کویل ها شده و پس از عبور از کویل ها باد گرم تولید می کند و دمای محیط را بالا می برد. در تابستان نیز آب سرد از چیلر ها وارد کویل شده و باد خنک تولید می کند تا دمای محیط را کاهش دهد برای تغییر سیستم فن کوئل از حالت زمستان به تابستان کافیست این تغییر را در مرکز موتورخانه انجام دهید تا در کل ساختمان سیستم به حالت تابستان یا زمستان تغییر پیدا کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید فن کویل

نتیجه گیری

در کجاها باید از سیستم فن کویل استفاده کنیم؟

سیستم فن کوئل مناسب چه اماکنی می باشد؟

امروزه سیستم های تهویه هوای فن کویل بسیار پر طرفدار می باشد اما اینکه کجا می بایست از فن کویل استفاده کنیم بستگی به کاربرد و شرایط آن ساختمان دارد. این طور نیست که بتوان گفت مزایای استفاده از فن کوئل برای تمام ساختمان ها مناسب است.

مزایای استفاده از فن کوئل

در مرحله اول باید گفت که فن کویل مناسب ساختمان هایی است که تعداد بخش یا اتاق یا زون بسیار بالایی دارد به عنوان مثال ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری گزینه های بسیار مناسبی برای انتخاب سیستم فن کویل می باشد.

اما برای مثال سیستم فن‌کویل مناسب محیط های صنعتی نیست چرا که محیط های صنعتی معمولاً به صورت سوله و تک زون هستند، ارتفاع سقف زیاد دارند و استفاده از سیستم فن کوئل چندان مناسب نیست برای مصارف صنعتی، همچنین محیط ها و مکان هایی مانند تالارهای عروسی استخر ها و باشگاه های ورزشی و تمام مکان هایی که ارتفاع سقف آنها زیاد است و مساحت بسیار بالاست چندان توصیه نمی شود.

در خرید سیستم های تهویه صدای سیستم از جمله مواردی است که همواره مورد توجه مشتریان قرار می گیرد و این سوال را هنگام خرید از ما می پرسند. یک سیستم تهویه کم صدا یا بی صدا علاوه بر تهویه مطبوع آرامش و آسایش را برای ساختمان به ارمغان می آورد. فن کویل ها در مقایسه با سایر سیستم های تهویه از جمله داکت اسپیلت صدای کمتری تولید می کنند.

 

مطالب مرتبط