فن کویل, مقالات

اجزای فن کویل سقفی توکار

اجزای فن کویل سقفی تو کار

در مقاله ( اجزای فن کویل سقفی توکار ) می خواهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا خرید بهتری داشته باشیم. با سرما مارکت همراه باشید!

آشنایی با سیستم فن کویل سقفی توکار

سیستم حرارتی-برودتی فن کویل سقفی توکار دارای مبدل حرارتی است که با آب گرم یا سرد از درون آن عبور می کند و دمای هوای درون ساختمان با عبور از میان پره های این مبدل حرارتی که کویل نامیده می شود، گرم یا سرد می شود.

هر یونیت فن کویل سقفی توکار با لوله کشی به بویلر در موتورخانه برای تأمین آب گرم و به چیلر برای تأمین آب سرد متصل است. در بعضی از انواع فن کویل سقفی توکار، برای تأمین گرمایش نه از آب گرم، بلکه از یک المنت هیتر الکتریکی استفاده می شود.

محل قرار گیری فن کویل سقفی توکار در ساختمان هایی که سقف کاذب دارند، بین سقف کاذب و سقف اصلی است. در بعضی از ساختمان ها، پیش از ساخت سقف اصلی، محلی برای نصب فن کویل در نظر گرفته می شود که پس از پایان ساخت سقف، فن کویل در آن جا واقع می شود و نیازی به سقف کاذب نیست.

فن کویل سقفی توکار می تواند دو لوله ای یا چهار لوله ای باشد. یونیت فن کویل دو لوله ای تنها دارای یک کویل است که می تواتند در یک زمان خاص، عمل گرمایش یا عمل سرمایش را انجام دهد. فن کویل چهار لوله ای برخلاف فن کویل دو لوله ای دارای دو کویل مجزاست که یکی از آن ها مختص عمل حرارتی و دیگری مختص عمل برودتی است و سیستم فن کویل می تواند این دو عمل را به صورت مستقل از هم انجام دهد.

فن کویل های سقفی توکار معمولا نسبت به انواع دیگر فن کویل ها، سر و صدای کمتری دارند و بنابراین برای نصب در اتاق خواب، کتابخانه یا هر جای دیگری که نیاز به سکوت باشد، مناسب هستند.

اجزای فن کویل سقفی توکار

کابینت

هر فن کویل سقفی توکار دارای یک کابینت است که تمامی بخش های دیگر درون آن قرار می گیرند. این کابینت دارای سوراخ های برای ورود خروج لوله های آب و دریچه های ورودی و خروجی هواست. معمولا کابینت اکثر فن کویل ها از جنس ورق گالوانیزه هستند.

قسمت خارجی کابینت یا بدنه فن کویل توکار در اکثر مدل ها فاقد رنگ و طرح است زیرا از دید مخفی است، ولی خروجی هوا که از درون ساختمان دیده می شود، دارای طراح ها و رنگ هایی است که اصول زیبایی شناسی در آن ها لحاظ شده است.

قسمت داخلی کابینت فن کویل سقفی توکار ممکن است دارای رنگ ها و پوشش های ضد رطوبت باشد که یک امتیاز برای فن کویل حساب می شود زیرا دوام آن را بالا می برد. در بعضی از انواع فن کویل ها، قسمت داخلی کابینت دارای یک عایق صورتی است که باعث هرچه کمتر شدن صدا می شود.

کویل

کویل یا همان مبدل حرارتی محلی است که در آن تبادل حرارتی بین آب درون سیستم و هوای درون ساختمان رخ می دهد و لذا باید از جنس یک فلز دارای رسانایی حرارتی بالا مثل مس باشد. اکثر کویل ها از نوع لوله و فین هستند. به این صورت که چند ردیف از فین ها (یا همان پره ها) در موازات هم قرار گرفته و لوله هایی آن ها را به هم دیگر وصل می کنند. آب از فین اول وارد و از فین آخر خارج می شود.

کار فین این است که مساحت سطحی بالا برای تبادل حرارتی بین آب و هوا ایجاد می کند و فاصله بین فین ها برای این است که هوا از میان آن ها عبور کند.

نوع دیگری از کویل ها وجود دارند که کارایی بیشتری نسبت به کویل های لوله و فین دارند. نام این کویل ها، پوسته و لوله است. این کویل شامل مجموعه ای از لوله‌های باریک است که به صورت موازی با هم یک کلاف ساخته و درون یک لوله بزرگتر به نام پوسته (shell) قرار دارند. آب درون لوله های کوچکتر جریان دارد و هوا با فشار زیاد از درون لوله ی بزرگ یا غلاف  عبور کرده و تبادل حرارتی انجام می شود.

به دلیل گران بودن قیمت مس در بعضی از کویل های فین و لوله، فقط فین ها و در بعضی از انواع پوسته، لوله، فقط لوله ها از جنس مس هستند و مابقی اجزا از جنس های دیگری مثل فولاد بدون رنگ ساخته می شوند.

فن و موتور آن – اجزای فن کویل سقفی توکار

انواع مختلف فن کویل های سقفی توکار دارای تعداد مختلفی فن هستند. فن ها انواع مختلفی دارند ولی به طور کلی می توان آن ها را به دو دسته سانتیفیوژی و محوری یا آکسیال تقسیم بندی کرد. نوع محوری خیلی ساده شامل یک شفت یا تسمه است که از یک سو به موتور و از سوی دیگر به به مرکز یک پروانه متصل است. فن سانتریفیوژی شامل مجموعه‌ای از پره‌هاست که یک استوانه توخالی را می سازند؛ دقیقا همانند فن کولرهای آبی. کارایی فن سانتریفیوژی از فن محوری بیشتر و سر و صدای آن کمتر است.

موتور فن در فن کویل های سقفی توکار تنوع زیادی ندارد و طراحی کلی آن یک الکتروموتور ساده است که از طریق یک شفت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم فن را می چرخاند. در صورتی که شفت مستقیما به فن وصل باشد، هر دور موتور برابر با یک دور فن خواهد بود ولی در صورتی که از یک سیستم تسمه، فولی و یا یاتاقان برای اتصال موتور به فن استفاده شود، هر دور موتور برابر با چند دور فن خواهد بود. الکتروموتور می تواند چند سرعته یا تک سرعته باشد. اکثر الکتروموتورهای مورد استفاده در فن کویل ها، سه سرعته هستند.

فیلتر هوا و محل قرار گیری آن

در محل ورودی هوا بخشی وجود دارد که فیلتر هوا درون آن قرار می گیرد. این قطعه، مقر فیلتر هوا نامیده می شود. فیلتر می تواند از نوع قابل شستشو یا اینکه تعویضی باشد. معمولا ماهی یک بار باید فیلتر را تمیز کرده یا تعویض کنید. این فیلترها ذرات معلق درشت در هوا مثل گرد و غبار را به دام می اندازند.

سینی جمع آوری آب تقطیر یا سینی درین

زمانی که فن کویل سقفی توکار در حال انجام عمل سرمایشی است، به دلیل سرد شدن کویل، رطوبت موجود در هوا روی آن تقطیر شده و به آب مایع تبدیل می شود. به همین منظور در فن کویل ها قطعه ای به نام سینی درین یا سینی جمع آوری آب تقطیر وجود دارد که مانع نشت آب تقطیر به بخش های دیگر فن کویل و آسیب زدن به آن یا چکه کردن آن به درون اتاق می شود.

ترموستات

بعضی از فن کویل های سقفی توکار مجهز به ترموستات هستند. در صورتی که دمای اتاق را روی میزان مشخصی تنظیم کنید، ترموستات با کم و زیاد کردن دور موتور فن یا حتی در بعضی موارد از طریق کم و زیاد کردن جریان آب ورودی به کویل، دمای هوای اتاق را در میزان مشخصی تنظیم می کند.

رابط کاربری

در صورتی که فن کویل دارای ترموستات باشد، نیازمند یک رابط کاربری برای مشخص شدن درجه حرارت توسط کاربر می باشد. رابط کاربری معمولا دارای چندین دکمه برای انجام تنطیمات و یک صفحه نمایش LCD برای نمایش تنظیمات، دمای اتاق و غیره است. رابط کاربری می تواند سیمی یا بیسیم و به صورت ریموت باشد.

مطالب مرتبط