داکت اسپلیت, مقالات

نحوه کارکرد داکت اسپلیت چگونه است؟

نحوه ی کارکرد داکت اسپلیت چگونه است؟

در این مقاله (( نحوه کارکرد داکت اسپلیت )) قصد داریم اطلاعات شما را از اینگونه محصولات افزایش دهیم. با سرما مارکت همراه باشید!

بسیاری از افراد با دستگاه هایی نظیر اسپلیت ها و کولر گازی ها آشنایی لازم را دارند. امروزه علاوه بر این دستگاه ها سیستم های دیگری برای تهویه مطبوع عرضه شده اند. داکت اسپلیت ها سیستم هایی هستند که دارای کاربرد بسیار زیادی می باشد و دارای قابلیت تأمین کردن سرمایش و گرمایشی مطبوع برای محیط هایی که وسیع هستند می باشند.

این دستگاه ها نسبت به اسپلیت ها دارای برتری هایی می باشند و استفاده از آن ها مقرون به صرفه تر می باشد. در این مقاله از سرما مارکت درباره ی داکت اسپلیت ها و نحوه ی کار کرد آن اطلاعات لازمه را در بیان می کنیم.

داکت اسپلیت ها چه دستگاه هایی هستند؟

نام دیگری که داکت اسپلیت ها به آن معروف می باشند اسپلیت کانالی است که جزو رایج ترین و پر مصرف ترین دستگاه ها در زمینه تهویه مطبوع در جهان می باشد. به طور کلی می توانیم بگوییم که این سیستم ها همانند اسپلیت های دیواری می باشند منتها برای کار کردن و نصب نیاز به کانال کشی هایی دارند که به تمام محیط ها و فضاهایی که نیاز به تهویه هوا دارند انجام شده باشد.

این دستگاه ها در ظرفیت هایی بالای ۱۸۰۰ BTU به بازار عرضه شده اند و برای هر متراژی می توانیم از بین ظرفیت های موجود گزینه مناسب را انتخاب کنیم تا تهویه محیط به خوبی صورت پذیرد. این دستگاه ها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند که شامل یونیت داخلی و یونیت خارجی می باشد.

یونیت داخلی این سیستم ها داخل سقف های کاذب نصب می گردند و اصلا در معرض دید نمی باشد، یونیت خارجی این سیستم ها در فضای بیرون از ساختمان و در محوطه ای باز نصب می گردد. پنل داخلی و خارجی این دستگاه ها به وسیله لوله هایی مسی به یکدیگر وصل می شوند.

نحوه کارکرد داکت اسپلیت

یونیت داخلی یا هواساز این سیستم ها وظیفه ی فراهم کردن سرمایش و یا گرمایش را از طریق مکش هوای درونی بر عهده دارد. سیکل سرمایش در این دستگاه ها همانند اسپلیت ها می باشد و به این صورت می باشد هوا طی فرآیندی که از اجزای دستگاه مانند کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور عبور می کند و هوایی که از روی کویل عبور می کند تغییر فاز می دهد و سرد می شود و در نهایت هوایی خنک و سرد در محیط منتشر می گردد. در فراهم کردن سرمایش دستگاه منبع انرژی دستگاه الکتریسیته می باشد.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

در سیکل گرمایش دستگاه برای فراهم کردن آب گرم به سیستم هایی مانند پکیج و یا موتور خانه نیاز دارد. هوایی که به وسیله فن در بین کویل ها به جریان می افتد گرمای آب را دریافت می کند و باعث می شود مقدار دمای هوا افزایش یابد و در نتیجه منجر به تولید هوایی گرم و مطبوع می شود.

این نکته قابل ذکر می باشد که داکت اسپلیت ها مجهز به فیلتر هایی هستند که آلودگی ها، ذرات ریز گرد و غبار، ویروس ها و میکروب هایی را که در هوا وجود دارد را جذب می کند و به مقدار قابل توجه ای از حجم آن ها می کاهد و در نهایت هوایی پاک را در محیط منتشر می کند. این فیلتر ها دارای قابلیت شست و شو هستند و چون که دسترسی به سیستم های داخلی دستگاه به راحتی صورت می گیرد این فیلتر ها هم به راحتی از دستگاه جدا می شود. این فیلتر ها را در صورتی که نیاز باشد می توانیم تعویض کنیم زیرا صرف نظر از این موضوع بر کیفیت هوایی که در محیط منتشر می گردد اثر دارد.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت:

استفاده از داکت اسپلیت ها دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که به شرح آن می پردازیم تا اطلاعات لازمه را درباره ی این دستگاه ها داشته باشید که بتوانید انتخاب و خریدی خوب را داشته باشید.

مزایای داکت اسپلیت

  • این دستگاه ها با طراحی خاص و منحصر به فردی که دارند دارای قابلیت نصب در سقف های کاذب هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند و مهم ترین نکته در نصب داکت اسپلیت ها در این است که در معرض دید نمی باشند.
  • داکت اسپلیت ها قادر به تأمین هوایی بسیار مطبوع هستند و از آن جایی که مجهز به ترموستات هستند می توان دمای هوای هر فضا را به صورت جداگانه کنترل نمود.
  • این سیستم ها قادر به یک سان سازی دمای هوای تمامی فضاهایی هستند که در آن نصب شده اند.
  • با توجه به فن سانتریفیوژی که در این دستگاه ها به کار رفته است میزان صدایی که تولید می کنند بسیار کم می باشد حتی صدای این سیستم ها نسبت به اسپلیت ها هم کمتر می باشد و در هنگام کار کردن برای کاربران صدای مزاحمی را ایجاد نمی کنند.
  • چنان چه مراقبت های لازم از جمله شست و شو و تعویض فیلتر ها در این سیستم ها به خوبی و به موقع انجام شود این دستگاه ها دارای عمری طولانی هستند و دارای قابلیت کار به مدت طولانی هستند.
  • این سیستم ها دارای امکان قرار دادن فیلتر تصفیه هوا در جهت تصفیه هوا را دارا هستند و این امر موجب می گردد سطح آلودگی ها کاهش پیدا کند.
  • از لحاظ نصب در این سیستم ها مقدار لوله کشی های مربوطه کاهش می یابد و باعث می شود که در مصرف هزینه ها صرفه جویی شود و علاوه بر این مدت زمانی که جهت عیب یابی دستگاه صرف می شود کاهش پیدا می کند.

معایب داکت اسپلیت ها: – نحوه کارکرد داکت اسپلیت

بررسی معایب داکت اسپلیت

  • برخی از ساختمان ها فضای کافی را برای نصب این سیستم ها دارا نمی باشند بنابراین انتخاب داکت اسپلیت ها گزینه مناسبی نمی باشد.
  • یکی از اصلی ترین معایب این سیستم ها در این است که قابلیت کنترل زوم را دارا نمی باشد به طور واضح می توانیم این گونه شرح دهیم زمانی که سیستم روشن می شود تمامی فضاهای موجود در آپارتمان مانند اتاق خواب ها و سالن و . . . به وسیله ترموستاتی که در بزرگ ترین فضا نصب شده است هم دما می شوند.

مطالب مرتبط