چیلر, مقالات

معرفی چیلر هوا خنک

معرفی چیلر هوا خنک

در معرفی چیلر هوا خنک می توانیم بگوییم که دستگاهی است که از طریق لوله کشی آب سرد را به دستگاه های مربوطه انتقال می دهد و در اثر انتقال گرما از هوا به آب سرد هوای مربوطه خنک می گردد و مدل های مختلفی از آن ها در بازار موجود می باشد که نوع تراکمی آن با توجه به مزایایی که دارد بیشتر مورد پسند است . با سرما مارکت همراه باشید.

معرفی چیلر هوا خنک مختصر اما کامل

چیلر هواخنک چیست ؟ احتمالا شما نیز بار ها و بار ها نام این دستگاه را شنیده اید و یا احتمال این هست همین روز ها قصد نصب و راه اندازی چنین سیستمی را در منزل خود داشته باشید . ما در این مقاله از سرما مارکت قصد این را داریم به طور کلی در مورد چیلر هواخنک و انواع آن و به ویژه اصول کاری که در این نوع چیلر ها دنبال می شود را به طور کلی برای شما بیان کنیم . با شناخت انواع آن ها و همچنین مزایای هر کدام به آسانی می توانید با توجه به نیاز های موجود بهترین نوع آن را انتخاب کنید .

چیلر اصولا دستگاهی است که از مولد های گوناگون استفاده می کند تا با استفاده از یک انرژی بیرونی که می تواند انرژی الکتریسیته باشد یا انرژی به دست آمده از بخار آب یا آب گرم برای خنک کردن هوا یا مایعات استفاده شود . چیلر هوا خنک نیز از جمله مهم ترین نوع چیلر ها است که هوای مطلوبی را در اختیار شما قرار دهد با استفاده از یک تغذیه ی خارجی و این دستگاه می توان دمای اتاق و محیط مورد نظر را به طور دلخواه خنک سازد . انواع آن ها باید با توجه به شرایط اقلیمی مکان مربوطه انتخاب شود تا بتواند کارایی خوبی داشته باشد .

چیلر هواخنک

چیلر هواخنک

روش کار چیلر هوا خنک

همه ی چیلر های هواخنک از یک اصول کاری مشخص برای خنک کردن هوا استفاده می کنند که اگر چه در هر کدام از آن ها ممکن اجزای گوناگونی به کار رود و یا اینکه از انرژی های گوناگون برای راه اندازی استفاده کند .

چیلر هوا خنک ابتدا آب گرم موجود را به آب سرد تبدیل می کند و آن را از طریق لوله کشی انجام شده از موتور خانه ساختمان تا مکان های مورد نظر انتقال می دهد و سپس آب سرد در مکان های یاد شده جا می گیرد در این حالت هوای گرم اتاق  با آب سرد در تماس بوده و گرمای خود را به آب سرد انتقال می دهد و آب یاد شده دوباره گرم می شود و هوا خنک می گردد .

آب گرم شده دوباره به چیلر هوا خنک در داخل موتور خانه بر می گردد و مراحل گفته شده تکرار می شود البته با استفاده از روش های مطلوب می توان خنک کردن دمای مربوطه را تحت کنترل قرار داد و به دمای دلخواه رسید . این اصول کار در همه ی چیلر هوا خنک موجود است .

چیلر هواخنک

چیلر هواخنک

چیلر هوا خنک تراکمی

چیلر هوا خنک تراکمی یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین چیلر ها در این زمینه است که با توجه به کارایی و مزایایی که دارد توانسته در همان روز های اول به آسانی محبوبیت کافی را کسب کند . چیلر های تراکمی در دو دسته کندانسور آبی و کندانسور هوایی تقسیم می شود که در هر دوی آن ها ماده ی تغذیه متفاوت است .

یکی از مهم ترین نوع چیلر هوا خنک تراکمی نوع سانترفیوژ آن می باشد که با توجه به نوع ساخت آن توانسته است بازده خوبی داشته باشد و این امر سبب شده است امروزه در بیشتر ساختمان تاسیسات از آن ها استفاده می شود . از جمله مهم ترین مزایایی که در ارتباط با این دسته از چیلر هوا خنک تراکمی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تامین بار های سرمایشی زیاد با استفاده از یک چیلر
  • ضریب عملکرد و راندمان بالا
  • سر و صدای بسیار کم ، لرزش پایین
  • هزینه تعمیرات و نگهداری پایین به دلیل تکنولوژی بالا و عدم خرابی زودهنگام
  • اشغال فضای کم تر در ظرفیت های بالا در مقایسه با سایر انواع چیلر
  • قابلیت ارائه در دما های کارکرد متفاوت ، کنترل پذیری خطی و در نهایت مصرف انرژی پایین است
چیلر هواخنک

چیلر هواخنک

چیلر هوا خنک جذبی

چیلر هوا خنک جذبی از دیگر مهم ترین چیلر هوا خنک می باشد اگر چه مزیت های آن نسبت به تراکمی کمتر است ولی استفاده از آن در برخی شرایط اقلیمی ضروری است .

اصول کاری که در این دستگاه دنبال می شود این است که چیلر هوا خنک جذبی از چرخه تبرید جذبی و همچنین حرارت به دست آمده از شعله ی مستقیم آب گرم یا بخار آب برای عمل سرما سازی استفاده استفاده می کند و این وابستگی آن را به انرژی های بیرونی بیشتر ساخته است که در ادامه ی کار می تواند به عنوان یکی از معایب آن را در نظر گرفته شود .

بر خلاف نوع تراکمی این دستگاه به جای کمپرسور از مولد حرارتی و جذبی استفاده می کند . وجود کمپرسور ها در چیلر هوا خنک تراکمی سبب می شود که آن ها انرژی الکتریسیته ی کمتری را مصرف کنند . چندین نوع از چیلر هوا خنک جذبی وجود دارد . از جمله :

تک اثره و دو اثره : که هرکدام از آن ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند ولی همه ی آن ها دارای اجزای یکسان و اصول کاری یکسانی را دنبال می کنند .

چیلرهواخنک جذبی آب گرم ، آب گرم به عنوان یک تعذیه برای مولد حرارتی است و در چیلر هوا خنک جذبی بخار ،  بخار آب به عنوان یک تغذیه در نظر گرفته می شود .

مزایای چیلر هوا خنک تراکمی نسبت به جذبی

چیلر هوا خنک تراکمی نسبت به جذبی دارای برخی مزایا هستند که سبب شده است بیشتر مورد اهمیت باشند و فروش بالاتری نیاز دارند . چیلر هوا خنک کننده تراکمی حجم کمتری دارند و فضای کمتری را اشغال می کنند و در مقایسه با نوع جذبی وزن کمتری دارند . این دستگاه ها می توان گفت به طور تقریب نصف وزن و حجم هوا خنک کننده جذبی را دارد و به همین دلیل بیشتر مورد پسند می باشد .

از دیگر مزایای این نوع دستگاه ها می توان به مصرف کم برق و آب اشاره کرد  که به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است . در بازه های زمانی بین ۱۹ تا ۲۳ که اوج مصرف برق می باشد این دستگاه ها به آسانی قابل پیک زدایی به وسیله ی سامانه ی کنترل سرمایش تراکمی هستند . ظرفیت عملکرد بالایی نیز دارند .

لازم به ذکر است که شرایط دیگر از جمله شرایط آب و هوایی منطقه ای که از چیلر هواخنک استفاده می کنیم نیز به شدت ما را در  انتخاب نوع دستگاه محدود می سازد زیرا شما نمی توانید در هر منطقه ای دستگاه چیلر هوا خنک دلخواه را استفاده کنید .

مطالب مرتبط