داکت اسپلیت, مقالات

آیا ۷ مزیت استفاده از داکت اسپلیت را می دانید؟

ده ویژگی برتر داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت ها چه دستگاه هایی هستند؟

در این مقاله می خواهیم به مزیت استفاده از داکت اسپلیت اشاره کنیم. در زمان های گذشته برای تأمین سرمایش و گرمایش مشکلات زیادی وجود داشت. از جمله می توانیم به گاز گرفتگی هایی که در اثر استفاده از بخاری گازی به وجود می آمد و یا نبود سوخت برای استفاده از وسایل گرمایشی. همگام با پیشرفت هایی که در دنیا صورت گرفت نوع وسایلی که می توانستند سرمایش و گرمایش فراهم کنند تغییرات عمده ای کرد. استفاده از این وسایل در وهله ی اول ایمنی را برای کاربران به همراه آورد.

این دستگاه ها دارای تنوع بالایی هستند. یکی از رایج ترین و پر مصرف ترین سیستمی که بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفت داکت اسپلیت ها می باشند. این دستگاه ها قادر به تأمین سرمایش و گرمایشی مطلوب هستند و می توانند هوای فضاهای مختلف را هم زمان تهویه کنند. این سوال در ذهن همگان ممکن است ایجاد شود که داکت اسپلیت ها به چه صورت کار می کنند و دارای چه ویژگی ها و مزایای می باشند. در این مقاله از سرما مارکت قصد داریم به سوالاتی که برای شما پیش می آید پاسخ دهیم:

داکت اسپلیت ها چه دستگاهی هستند؟

تعریف داکت اسپلیت و روش کار آن:

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی سیستم هایی هستند که از دو قسمت یونیت داخلی که در داخل ساختمان و در سقف های کاذب نصب می گردند و یونیت خارجی که در فضای بیرونی ساختمان قرار می گیرند تشکیل شده اند. این دو بخش به وسیله لوله هایی مسی به یکدیگر متصل می شوند. یونیت داخلی داکت اسپلیت ها به نام اواپراتور و یا هواساز شناخته می شوند و دارای اجزایی مانند فیلتر، سینی، اواپراتور، پروانه و . . . می باشند.

نام دیگر یونیت خارجی این سیستم ها کندانسینگ می باشد که خود در بر گیرنده ی فن کندانسور، کمپرسور، کویل کندانسور می باشد. فرآیند سرمایش در داکت اسپلیت ها مانند کولر گازی ها صورت می گیرد. سیال مبرد برای سرمایش وارد کمپرسور می شود. در این قسمت فشار مبرد افزایش می یابد و مبردی که پرفشار گشته است از طریق لوله هایی وارد کندانسور می گردد. این مبرد در کندانسور دمای خود را از دست می دهد و تبدیل به مایع می گرددو سپس در این مسیر فشار آن کم می شود. در این هنگام مبرد کمترین میزان انرژی را دریافت می کند و داخل اواپراتور بخار می شود و دوباره به سمت کمپرسور هدایت می شود.

روند تولید هوایی خنک و مطبوع

در قسمت پشت اواپراتور فن هایی قرار گرفته است که هوا را بر روی اواپراتور به گردش می اندازد و مبرد گرمای هوا را جذب می کند و هوایی خنک و مطبوع را برای کاربران فراهم می کند. برای تأمین گرمایش داکت اسپلیت ها مجهز به کویل های حرارتی هستند. فرآیند گرمایش همانند رادیاتور ها صورت می گیرد یعنی آبی که با به کار افتادن پکیج گرم می شود به وسیله لوله هایی وارد کویل ها می گردد. هوایی که به وسیله فن در حال گردش است با برخورد به سطح کویل ها گرمای آن را دریافت می کند و دمای هوا افزایش می یابد و سپس هوای گرم در محیط منتشر می شود.

تعریف داکت اسپلیت

دسته بندی داکت اسپلیت ها از لحاظ مصرف انرژی:

داکت اسپلیت ها در دو مدل اینورتر و غیر اینورتر تولید می گردند. هریک از این مدل ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند. داکت اسپلیت هایی که مجهز به سیستم اینورتر هستند دارای رده مصرف انرژی A می باشند زیرا کمپرسوری که در این سیستم ها به کار رفته است دیجیتال می باشد و در دور دستگاه تغییراتی را ایجاد می کند و این امر موجب می گردد که مصرف انرژی در این دستگاه ها کم باشد که از مزیت استفاده از داکت اسپلیت به شمار می رود. رده مصرف انرژی در داکت اسپلیت غیر اینورتر B است.

دسته_بندی_داکت_اسپلیت_ها_از_لحاظ

مزیت استفاده از داکت اسپلیت

  1. داکت اسپلیت ها در واقع همان کولر گازی ها هستند. اما بین این دو یک تفاوت عمده وجود دارد و آن این است که یونیت داخلی اسپلیت ها بر روی دیوار نصب می شود و در معرض دید هستند. ولی اسپلیت کانالی ها هیچ گونه فضای اضافی را اشغال نمی کنند و قابل نصب در داخل سقف های کاذب هستند و در این سقف ها به صورت مخفی قرار می گیرند و در معرض دید نمی باشند.
  2. این دستگاه ها قادر به تأمین هوای مطلوب و دلخواه در تمامی محیط هایی که در آن نصب می گردند به صورت یک نواخت هستند.
  3. هزینه هایی که برای نصب و راه اندازی اسپلیت کانالی ها استفاد ه می گردد بسیار کم می باشد و همین طور خرید یک دستگاه داکت اسپلیت برای متراژی که در آن نصب می شود کافی می باشد. اگر بخواهید محیطی را با استفاده از اسپلیت ها تهویه کنید باید چندین دستگاه برای فضای مورد نظر خریداری کنید.
  4. اسپلیت کانالی ها دارای تنوع در ظرفیت هستند و می توان بهترین گزینه را از بین این سیستم ها انتخاب نمود.
  5. این دستگاه مجهز به فیلتر هستند که آلودگی ها، ذرات ریز گرد و غبار، ویروس ها و همین طور باکتری های موجود در هوا را جذب کنند و به مقدار قابل توجه ای از حجم آن ها بکاهند. این فیلتر ها دارای قابلیت شست و شو هستند و از آن جایی که دسترسی به این سیستم ها بسیار راحت است امکان تعویض این فیلتر ها وجود دارد.
  6. سرمایش و گرمایشی که این دستگاه ها فراهم می کند بسیار پر قدرت می باشد.
  7. در این دستگاه ها فن سانتریفیوژی به کار رفته است که به صورت دینامیکی و استاتیکی بالانس شده است و دارای میزان صدای بسیار کمی می باشد.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت ها

نکات لازم در هنگام خرید داکت اسپلیت:

در مرحله ی نخست ابعاد دستگاهی را که خریداری می کنید متناسب با فضایی که در آن نصب می شود در نظر بگیرید. زیرا صرف نظر از این موضوع از میزان عمر دستگاه می کاهد و این سیستم ها دچار مشکلات مختلفی می شود. چنان چه در فضایی که از این سیستم ها استفاده می کنید امکان استفاده از برق سه فاز وجود ندارد از سیستم هایی که دارای ظرفیت بالای ۳۶۰۰۰ هستند استفاده نگردد.

مطالب مرتبط