فن کویل, مقالات

چگونگی عملکرد فن کویل سقفی توکار را بررسی کنیم

ساختار فن کویل سقفی توکار چیست

اگر از نحوه عملکرد فن کویل سقفی توکار چیزی نمی دانید، این مقاله را از دست ندهید! با توجه به نیاز و استفاده امروزه از سیستم های تهویه مطبوع در تمامی پروژه ها، حتما تا حدودی با انواع فن کویل و چگونگی کارکرد آن ها آشنا شده اید. در این مطلب سرما مارکت قصد دارد اطلاعاتی درباره ی فن کویل سقفی توکار و چگونگی کارکرد آن در اختیار شما کاربران محترم قرار دهد تا با آشنایی مزایا و ویژگی های دستگاه اقدام به خرید کنید.

ساختار اصلی کلیه ی فن کویل ها موجود در بازار همانند یکدیگر است و تفاوت آن ها تنها از لحاظ نوع کاربری و موقعیتی که دستگاه در آن نصب می‌شود با یکدیگر متفاوت هستند.

مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار چیست؟

اجزای تشکیل دهنده فن کویل سقفی توکار:

  1. کویل: کویل ها یک از اصلی ترین قسمت های یک فن کویل می‌باشد که در تمامی مدل ها یکسان است. کویل ها مجهز به لوله هایی از جنس مس بوده و توسط پره های آلومینیومی احاطه شده اند. داخل کویل دستگاه متناسب با فصلی که در آن قرار داریم آب گرم یا آب سرد جاری می‌شود و با توجه به این عملکرد می‌توانیم بگوییم نقش کویل تبادل حرارتی در فن کویل است.
  2. فن یا بلوور: از دیگر قسمت های این سیستم در مدل های مختلف فن یا همان بلوور است که توسط آن هوا در میان کویل ها جریان می‌یابد و نقش افزایش انتقال حرارت را دارا می‌باشدو
  3. الکتروموتور: فنی که در فن کویل سقفی توکار به کار رفته است توسط الکتروموتور چرخانده می‌شود و مجهز به سه دور متفاوت است.
  4. شیر هوا گیری: به علت جلوگیری از ورود هوا به کویل ها و همچنین دوری از مشکل در مراحل کارکرد دستگاه فن کویل از شیر هوا گیری استفاده می‌شود و هواگیری دستگاه صورت می‌گیرد.
  5. فیلتر هوا: در فن کویل سقفی توکار فیلتر هایی به کار رفته است که قابلیت شست و شو داشته و نقش حذف تمامی آلودگی ها، ریز گرد و غبار، ویروس ها و باکتری ها را بر عهده دارد و در نهایت هوایی تمیز و پاک را در اختیار کاربران حاضر در محیط قرار می‌دهد.
  6. هیومیدستات: رطوبتی که در فن کویل های سقفی توکار ایجاد می‌شود توسط این قطعه جذب می‌گردد.
  7. سوئیچ پرشر: فشار آبی که داخل فن کویل سقفی توکار وارد می‌شود توسط سوئیچ کنترل می‌شود.

مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار چیست؟

عملکرد فن کویل سقفی توکار

فن کویل ها تجهیزات تهویه مطبوعی می‌باشد که هوای سرد و گرم را جهت ورود به ساختمان فراهم می‌سازند.

فن کویل ها را سیستم های دو فصلی نیز می‌نامند و به این صورت عمل می‌کنند که در فصل تابستان آب سرد مورد نیاز به وسیله چیلر ها داخل کویل ها جاری شده و در فصل زمستان آب گرم درون کویل ها توسط موتور خانه و پکیج جریان می‌یابد و هوا توسط فن یا بلوور در بین کویل های فن کویل سقفی توکار ها به گردش می افتد و با برخورد به سطح کویل ها سرما یا گرمای ی آب جذب می‌گردد و سبب می‌شود که دمای هوا کاهش یا افزایش پیدا کند و بعد از انجام این عملکرد قبل از منتشر کردن در محیط توسط فیلتر هایی که پیش تر به معرفی آن پرداختیم تصفیه شده و آلودگی های هوا به مقدار قابل توجه ای حذف می‌شود و سپس در سالن یا اتاق مورد نظر منتشر می‌گردد.

البته این نکته قابل ذکر است که فن کویل سقفی توکار از جمله مدل هایی از سیستم های فن کویل است که بسیار پرکاربرد بوده ود در انواع پروژه های اداری، تجاری، مسکونی، هتل ، اماکن تفریحی و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که این نوع فن کویل چه ویژگی هایی دارد که مورد استقبال سازندگان و مصرف کنندگان شخصی قرار گرفته است. در ادامه به طور مختصر مفید به بررسی این دلایل می‌پردازیم:

دلیل انتخاب فن کویل سقفی توکار در مقایسه با سایر مدل ها:

همان طور که گفته شد فن کویل ها تکمیل کننده سایر دستگاه ها جهت تهویه مطبوع محسوب می‌شوند و به وسیله این سیستم تهویه هوای فضا و ساختمان هایی که در آن نصب شده است با کیفیت مطلوب صورت می‌گیرد. فن کویل های سقفی توکار از آن دسته دستگاه ها به شمار می‌روند که درون سقف کاذب به صورت مخفی جایگذاری می‌شوند و فضایی از کف سالن را اشغال نمی‌کنند. این ویژگی در فن کویل سقفی توکار یکی از مزیت های آن در برابر مدل های زمینی یا دیواری است.

مقدار صدایی که این سیستم ها هنگام کارکرد تولید می کنند بسیار کم بوده و برای کاربران حاضر در محیط مزاحمتی ایجاد نمی‌کند و آرامش فضا را بر هم نمی‌زند. یکی از مزیت های دیگر این محصول می‌توان به سرویس و نگهداری آسان دستگاه اشاره کرد و با توجه به موضوع نگهداری سبب افزایش راندمان دستگاه شده و باعث می‌شود فن کویل سالیان سال برای شما کارایی داشته باشد.

فن کویل سقفی توکار و فضا های مستقل

فن کویل سقفی توکار قادر است در هر محیطی که نصب می‌شود به صورت جداگانه هوای فضا های مستقل از یکدیگر را تهویه کند و چنانچه فضایی مورد استفاده قرار نگیرد دستگاه مربوطه را می‌توان خاموش کرد. سیستم فن کویل ها قابلیت نفوذ هوا به صورت صد در صدی از هوای بیرون را دارا می‌باشند.

فن کویل های سقفی جهت سفارش در دو مدل چهار لوله و دو لوله قابلیت سفارش دارند. فن کویل های دو لوله مجهز به یک لوله رفت و یک لوله برگشت آب بوده و تنها در یک زمان می‌توانند سرمایش یا گرمایش محیط را تامین سازند؛ اما فن کویل های چهار لوله مجهز به دو لوله جهت رفت و دو لوله جهت خروج آب می‌باشند و در یک زمان قادرند سرمایش و گرمایش را به صورت همزمان برای محیط فراهم سازند. بنا به این ویژگی در فن کویل های چهار لوله این مدل مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

مهم ترین خصوصیات فن کویل به صورت مختصر:

  • مقاوم در برابر خوردگی
  • بسیار کم صدا به دلیل استفاده از فن های مخصوص منحنی از نوع گریز از مرکز
  • قابلیت ارائه در دو مدل ۴ لوله و ۲ لوله
  • مجهز نمودن دستگاه به انواع فیلتر های با درصد فیلتراسیون متفاوت
  • افزایش راندمان مصرف انرژی فن کویل توسط موتور فن های اینورتر و تنظیم خودکار جریان هوا
  • مبدل حرارتی همراه با لوله مسی بدون درز با فین های آلومینیومی

مطالب مرتبط