چیلر, مقالات

طرز کار چیلر هوا خنک چگونه است؟

طرز کار چیلر هوا خنک چگونه است؟

امروز میخواهیم بدانیم که طرز کار چیلر هوا خنک چگونه است؟ دستگاه چیلر چیست؟ نوع چیلر هوا خنک چیست و چگونه نصب و کار می‌کند؟ امکان دارد از این نوع سوال ها برای شما پیش آمده باشد و به دنبال پاسخ آن باشید. از آنجایی که مجموعه سرما مارکت همواره با هدف اطلاع رسانی دقیق و آگاهانی مشتریان خود، فعالیت داشته است در این مقاله سعی دارد اطلاعاتی جامع درباره دستگاه چیلر هوا خنک در اختیار شما قرار دهد.

انواع چیلر ها:

چیلر ها به صورت کلی در دو دسته چیلر های تراکمی و چیلر های جذبی تقسیم بندی می‌شوند. نوع دیگر تقسیم بندی دستگاه های چیلر بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد آن است که به سه دسته آب خنک، تبخری و آب خنک تقسیم بندی می‌گردد. چیلر های تراکمی با بهره مندی از انرژی الکتریکی و چیلر های جذبی با بهره مندی از انرژی حرارتی سبب ایجاد سرما و برودت می‌شود.

چیلر هوا خنک چیست؟

چیلر هوا خنک چیست و کاربردی دارد؟

چیلر به معنی آب سرد کن می‌باشد که گرما را از ساختمان خارج و به بیرون هدایت می‌کند. در زمانی که از سیکل تبرید تراکمی صبحت می‌شود اغلب سیستم های انبساط مستقیم همانند کولر های گازی به ذهن کاربران می‌آید.

در این نوع سیستم ها مبرد ثانویه وجود ندارد و هوای داخل ساختمان، بدون واسطه و با عبور از روی کویل اواپراتور خنک می‌شود. چیلر ها سیستم هایی هستند که توسط فرایند تبخیر و تقطیر یک مبرد در حال حرکت، گرما را از قسمتی دریافت و به قسمت دیگر انتقال می‌دهند که این فرایند در حال چرخش است.

اگر چه از سیستم چیلر هوا خنک در مناطق مسکونی، تجاری و گاهی صنعتی دارای کاربرد وسیعی است، اما از لحاظ عملکرد یا ظرفیت سرمایشی دارای معایبی است که کاربرد آن در پروژه های مسکونی، صنعتی، تجاری و اداری با محدودیت هایی مواجه می‌گردد و به همین دلیل استفاده از سیستم سرمایش و تهویه مرکزی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

مبرد در دستگاه چیست؟

به زبان ساده مبرد یک ابزار آزمایشگاهی است که جهت سرد کردن بخار و تبدیل آن به مایع استفاده می‌گردد که از مکانیزم این ابزار در سیستم چیلر جهت خنک کردن استفاده می‌گردد که بخار در دستگاه همان گاز مبرد نامیده می‌گردد.

چیلر تراکمی نوع هوا خنک

چیلر تراکمی نوع هوا خنک

چیلر هوا خنک از نوع تراکمی چیست؟

بک نوع سیستم از انواع مدل های چیلر، چیلر تراکمی هواخنک است. چیلر هوا خنک یک سیستم برودتی یا سرمایشی است که در قسمت های مختلف همانند ساختمان های اداری، تجاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دمای محیط را خنک سازد. چگونگی کار کرد این دستگاه به این صورت است که چیلر آب را برای ما خنک کرده و آن را به سمت دستگاه هواساز پمپاژ کرده و به این صورت هوای خنک ایجاد می‌گردد که این هوا به وسیله کانال ها به قسمت های مورد نظر انتقال داده می‌شود تا رطوبت و دما آن به حد مطلوب می‌رسد.

بررسی ساختار چیلر تراکمی:

  1. الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت در می‌آورد. حرکت دورانی میل لنگ سبب حرکت رفت و برگشت پیستون داخل سیلندر می‌گردد و در نتیجه گاز مبرد در قطعه کمپرسور متراکم می‌شود.
  2. کوپلینگ:جفت کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور می‌باشد.
  3. کمپرسور: نقش کمپرسور متراکم کردن گاز خروجی از اواپراتور بوده و سپس آن را وارد کندانسور می‌کند.
  4. لوله رانش: گاز خروجی از کمپرسور را به سمت کندانسور هدایت می‌کند.
  5. کندانسور: کندانسور چیلر هواخنک از نوع پوسته و لوله بوده و در داخل پوسته گاز مبرد و داخل لوله ها آب خنک جریان دارد. گاز متراکم و داغ به وسیله لوله وارد پوسته کندانسور می‌گردد. به دلیل تماس با لوله های مسی که حاوی آب خنک می‌باشد تبدیل به مایع شده و از پاییت توسط لوله خارج می‌گردد. آب جریانی به وسیله لوله وارد کندانسور شده و به وسیله لوله نیز خارج می‌گردد. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت شده و بعد از خنک شدن مجدد به کندانسور برمی‌گردد.

طرز کار چیلر هوا خنک چگونه است؟

چیلر هوا خنک گرمای فضا یا دستگاه مورد استفاده را جذب می‌کند و بعد از آن، این گرما را به محیط بیرون انتقال می‌دهد. البته در مواردی می‌توان این گرمای گرفته شده از فضا را بازیافت کرده و سیستم مورد نیاز را بهینه می‌سازد. سیکل تبرید چیلر هوا خنک از اواپراتور آغاز می‌شود سپس مبرد بعد از گرفتن گرما و انتقال آن به کمپرسور، به صورت فشرده در می‌آید.

بعد از این قسمت، مبردی که حال به صورت گاز فشار بالا می‌باشد وارد کندانسور می‌شود. کندانسور چیلر هواخنک به وسیله فرستادن گرما به فضا سبب چگالش مبرد می‌گردد. بعد از آن مبرد با عبور از شیر انبساط و با از بین رفتن فشار وارد اواپراتور می‌گردد. این چرخه در این سیستم به طور دائم تکرار می‌گردد.

مزایای چیلر هوا خنک

مزایای چیلر هوا خنک – طرز کار چیلر هوا خنک چگونه است؟

از جمله تفاوتی که بین چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک وجود دارد نیاز به برج خنک کننده است. در نوع آب خنک به برج خنک کننده نیاز است در صورتی که در نوع هوا خنک اینطور نیست.

متعلقات برج خنک کننده (کولینگ تاور) عبارتند از فن برج، پمپ، بدنه اصلی و بزرگ برج، لوله کشی های مربوطه و پکینگ و … که در دستگاه های چیلر هوا خنک این متعلقات وجود ندارد.

از دیگر مزایای این محصول می‌توان به کاهش هزینه های مربوط به تعمیرات و نگهداری به دلیل حذف برج و آب موجود در دستگاه است. به این دلیل که آب موجود در برج به علت تماس مستقیمی که با هوا جهت خنک کردن محیط، فضایی بسیار متناسب جهت رشد باکتری و میکروارگانیسم هایی است که نیاز به پاکسازی دوره ای دارد.

به علاوه در محیط هایی که با مشکل تامین و مصرف آب رو به رو هستیم، بهترین گزینه دستگاه چیلر هوا خنک است زیرا بر خلاف نوع آب خنک، در دستگاه مصرف آب وجود ندارد.

ویژگی های مهم چیلر تراکمی هوا خنک:

  • متناسب بودن جهت مناطق گرم و خشک
  • صرفه جویی در میزان هزینه با حذف لوله کشی ها و هزینه های مربوط به کندانسور آبی
  • قابلیت نصب در محیط های باز
  • یکپارچه بودن کل سیستم چیلر
  • عدم نیاز به برج خنک کننده
  • قابلیت کنترل تمامی قسمت ها توسط دستگاه های الکترونیکی
  • قابلیت استفاده در بخشی از ظرفیت دستگاه و صرفه جویی در مصرف انرژی
  • مدیریت مصرف برق در مدل های پیشرفته دستگاه چیلر
  • نصب در تمامی فضا ها بنا به نوع انتخاب

مطالب مرتبط