چیلر, مقالات

اجزای چیلر هوا خنک

اجزای چیلر هواخنک

در این مقاله سرما مارکت قصد داریم به بررسی اجزای چیلر هوا خنک بپردازیم.

چیلر هوا خنک، چیلری بر مبنای چرخه تبرید تراکمی است. به این دسته از چیلر ها، چیلر هوایی نیز گفته می‌شود. کندانسور چیلر های هوایی، از فن هایی تشکیل شده است که هوا را با شدت اطراف لوله های حامل گرمای اتلافی عبور داده و با این کار گاز مبرد را تبدیل به مایع می‌کند. چیلر های تراکمی هوا خنک دیگر نیازی به برج خنک کن ندارند.

اجزای چیلر هوا خنک

کمپرسور (Compressor):

بخار را از اواپراتور جذب کرده و دما و فشار آن را به مقداری افزایش می‌دهد که بتواند با عامل تقطیر معمولی تقطیر گردد.

لوله گاز داغ یا تخلیه (Discharge Line):

بخار پر فشار با دمای زیاد را از خروجی کمپرسور به کندانسور می‌رساند.

کندانسور (Condenser):

سطح تبادل حرارتی لازمه جهت انتقال حرارت از بخار مبرد گرم به عامل تقطیر را فراهم می‌سازد. کندانسور ها در دسته بندی مبدل های حرارتی قرار می‌گیرند که در آن ها حرارت بخار مبرد به عامل تقطیر انتقال داده می‌شود و در اثر آن بخار مبرد ابتدا تا دمای اشباع سرد شده و بعد از آن به مایع تبدیل می‌گردد. به صورت کلی می‌توان کندانسور ها را به سه دسته ۱- کندانسور هوایی (چیلر هوا خنک) ، ۲- کندانسور آب (چیلر آب خنک) و ۳- کندانسور تبخیری تقسیم بندی کرد.

مخزن ذخیره مایع (Receiver Tank):

تقطیر شده را ذخیره می‌کند و جریان ثابتی از مایع مورد نیاز را به اواپراتور برقرار می‌سازد.

لوله مایع (Liquid Line):

مبرد مایع را از مخزن ذخیره به کنترل کننده ماده مبرد انتقال می‌دهد.

شیر انبساط (Exo. Valve):

میزان مناسبی از مبرد را به اواپراتور می‌رساند و فشار آن را به صورتی کاهش می‌دهد که مایع بتواند در دمای پایین مورد نظر، تبخیر گردد.

اواپرتور(Evaporator):

یک مبدل حراتی است که قابلیت انتقال انرژی حرارتی مایع به گاز مبرد را فراهم می‌سازد. در طول تغییر حالت مایع به گاز، مبرد بدون تغییر دما میزان زیادی حرارت را جذب می‌نماید. اواپراتور چیلر هوا خنک از نظر ساختمان به سه گروه زیر تقسیم بندی می‌شود و موارد دیگر زیر مجموعه این سه نوع است:

پوسته و لوله (shell & Tube type Evaporator):

به صورت معمول از لوله های فولادی و مسی ساخته می‌شود. از این نوع کویل ها جهت سرد کردن مایعات استفاده می‌شود.

صفحه ای(Plate type Evaporator):

از دو صفحه فلزی که روی آن شیار هایی جهت عبور مبرد ایجاد شده است ساخته می‌شود. این نوع اواپراتور ها به علت امکان شکل پذیری به فرم دلخواه، سهولت تمیز کردن در یخچال ها و تولید اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع دیگر نیز از لوله های واقع بین دو صفحه فلزی تشکیل شده است و در انتها به یک دیگر جوش می‌شوند. در این اواپراتور ها جهت ایجاد تماس حرارتی مطلوب میان صفحات و لوله های حامل مبرد، محیط بین صفحات را با محلول اتکتیک پر می‌کنند.

اواپراتور های فین دار (Finned type Evaporator):

در قسمت هایی که انتقال حرارت جا به جایی کم باشد جهت جبران این کمبود با افزایش سطح تماس به وسیله اضافه کردن پره یا فین، انتقال حرارت را افزایش می‌دهند.

مزایای چیلر هوا خنک:

  • هزینه نصب چیلر های هوایی به علت کم بودن تعداد تجهیزات سیستم، کمتر است.
  • چیلر هوا خنک فضای کمتری را اشغال می‌کند و نیازی به موتور خانه ندارد. این به این معنا است که فضای بیشتری در ساختمان قابل استفاده می‌باشد.
  • چیلر هوایی به علت بهره مندی از قطعات کمتر، نگهداری راحت تری در مقایسه با نوع آب خنک دارد.
  • سیستم چیلر های هوا خنک بسیار ساده بوده و دیگر نیازی به پمپ جهت کندانسور ندارد.
  • چیلر هواخنک مجهز به دیگر مزایایی نیز می‌باشد. به عنوان مثال کاهش هزینه های مربوط به نگهداری به علت حذف برج آب در دستگاه. زیرا آبی که در برج وجود دارد به دلیل تماس مستقیم با هوا جهت خنک کردن محیط مناسبی جهت رشد باکتری و میکروارگانسیم است که نیاز است به صورت دوره ای پاکسازی شود.

معایب چیلر هوا خنک:

  • چیلر هوا خنک در محیط بیرون ساختمان نصب می‌گردد و فن و کمپرسور نویز زیادی خواهد داشت.
  • مدل های هوا خنک چیلر معمولا عمر کارکردی به اندازه چیلر های آب خنک ندارند. علت این امر، قرار گرفتن این نوع سیستم های تهویه مطبوع در مقابل باران، رطوبت، آفتاب، برف و باد است که سبب آسیب به دستگاه می‌شود.
  • چیلر هوا خنک امکان دارد دچار مشکلات انسداد و خرابی شود.

انواع چیلر تراکمی هوا خنک

چگونگی چیلر تراکمی از نوع هوا خنک بر مبنای چرخه تبرید تراکمی است و نیازمند کمپرسور است. با نظر به نوع کمپرسوری که در دستگاه استفاده شده است، می‌توان چیلر تراکمی هوا خنک را به انواع چیلر های هوا خنک رفت و برگشتی، اسکرال، اسکرو و سانترفیوژی دسته بندی کرد.

مقایسه چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی:

  • چیلر هواخنک تراکمی با نظر به نوع مبرد و داشتن کمپرسور در ظرفیت های برابر، از مدل های جذبی کم حجم ترند و جای کمتری اشغال می‌کنند. در اصل از لحاظ وزنی و حجمی چیلر تراکمی آب خنک در مقایسه با چیلر جذبی فضای کمتری را در موتور خانه اشغال می کند و از لحاظ وزنی و حجمی مشابه جذبی وزن و حجم دارد.
  • ضریب عملکرد بیشتر نسبت به چیلر جذبی مشابه
  • مصرف آب کمتر
  • مصرف انرژی اولیه به مقدار کمتر
  • قابلیت استفاده بهینه از سیستم های جذبی به خصوص در ظرفیت های زیاد در مناطق مرطوب و گرم وجود ندارد. اما در همین مناطق ذکر شده می‌توان به راحتی از سیستم های تراکمی استفاده کرد.
  • اثرات به مراتب کمتر زیست محیطی در مقایسه با چیلر جذبی
  • ظرفیت پایین تر برج های خنک کن و سیستم های پمپاژ به برج ها
  • پیک زدایی میزان مصرف برق در ساعات اوج بار با بهره مندی از سامانه کنترلر سرمایش تراکمی

فروشگاه اینترنتی سرما مارکت به عنوان یک مجموعه مرجع تلاش خود را کرده است که چیلر های هواخنک برند های مختلف با ظرفیت های متنوع را در سایت قرار دهد تا کاربر با بررسی مشخصات فنی دستگاه بتواند محصول مناسب پروژه خود را انتخاب نماید. چنانچه با بررسی آن ها سوال یا ابهامی وجود داشت می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان ما مشورت نمایید.

مطالب مرتبط