چیلر, مقالات

آیا چیلر تراکمی انتخابی هوشمندانه است؟

آیا چیلر تراکمی انتخابی هوشمندانه است؟

در این مقاله سرما مارکت قصد داریم ببینیم که آیا چیلر تراکمی انتخابی هوشمندانه است؟ پیش از این که به توضیحات مربوط به موضوع مقاله بپردازیم در ابتدا درباره ی یکی از پر کاربرد ترین سیستم ها در زمینه تهویه مطبوع توضیحاتی را ارائه می دهیم . چیلر ها از پر مصرف ترین سیستم ها در تهویه مطبوع هستند که خود به دو دسته ی چیلر تراکمی و چیلر جذبی طبقه بندی می شوند. حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید که چیلر ها چه دستگاه هایی هستند و به چه صورت عمل می کنند.

چیلر چیست؟

معنای کلمه ی چیلر آب سرد کن می باشد و مقدار دمای سیالات که بیشتر از آب استفاده می گردد تا مقداری که مورد نظر می باشد پایین می آورد. و کاربرد عمده ی این دستگاه ها در فراهم کردن سرمایش محیط های مختلف می باشد. ساختار این سیستم ها مانند کولر گازی ها می باشد و در بسیاری از فضا ها مانند ساختمان هایی که بسیار بزرگ هستند، هتل ها، سالن هایی که مخصوص اجتماعات هستند، ورزش گاه ها و . . . به منظور خنک کردن هوایی که از فن کویل ها و یا هواساز ها عبور می کند مورد استفاده قرار می گیرند. چیلر ها به دو دسته ی چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می شوند. در این مقاله از سرما مارکت قصد داریم به اهمیت استفاده از چیلر تراکمی بپردازیم.

آیا چیلر تراکمی انتخابی هوشمندانه است؟

چیلر تراکمی چه دستگاهی می باشد

در این دستگاه ها مصرف انرژی به صورت انرژی الکتریکی می باشد. در چیلر تراکمی ابتدا گاز به وسیله کمپرسور متراکم می شود. گازی که متراکم شده است وارد کندانسور می گردد و به وسیله آب و یا هوای محیط خنک می شود و تبدیل به مایع می گردد و از شیر انبساط یا لوله موئین عبور می کند و وارد اواپراتور می گردد و در اواپراتور فشار کم تری وجود دارد. کاهش فشار باعث می شود که مایع تبخیر شود و در نهایت مایع سرد کننده حرارت نهان تبخیر خود را از محیط خنک کننده می گیرد و باعث خنک شدن موادی می گردند که با قسمت خنک کننده در ارتباط می باشند و گازی که بر اثر تبخیر به وجود امده است به داخل کمپرسور منتقل می شود. به طور کلی پایه و اساس ایجاد تبرید در چیلر تراکمی ، تبخیر در قسمت اواپراتور می باشد.

اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی:

سیستم هایی که سرمایش را تولید می کنند از اجزای ریز و درشتی تشکیل شده اند که به صورت جداگانه به توضیح هر یک می پردازیم:

  • کمپرسور :

کمپرسور ها اصلی ترین بخش در چیلر تراکمی ها می باشد و می توانیم بگوییم که قلب اصلی این سیستم ها کمپرسور می باشد. وظیفه این بخش به گردش انداختن مبرد در سیکل است. کمپرسور هایی که در چیلر تراکمی به کار رفته است از نظر ساختار به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. کمپرسور رفت و برگشتی Reciprocating
  2.  اسکرال scroll
  3. کمپرسور دوار و گریز از مرکز centrifugal
  4. کمپرسور چرخشی Screw

کمپرسور های چیلر تراکمی

  • کندانسور:

یکی دیگر از قسمت های اصلی به کار رفته در چیلر تراکمی ها کندانسور می باشد که محل نصب آن ها بعد از کمپرسور می باشد . در کندانسور ها در فشار ثابت مبرد ه تقطیر می شوند. بر اساس کندانسور چیلر تراکمی ها به دو دسته ی آبی و هوایی تقسیم می گردند.

  1. چیلر تراکمی با کندانسور آبی:  کندانسور به کار رفته در چیلر تراکمی به صورت پوسته لوله ای می باشد و در این سیستم ها مبرد به وسیله آب خنک می گردد و آب کندانسور چیلر بعد از این که گرم شد به سمت برج خنک کننده هدایت می شود و در برج خنک کننده آبی که گرم شده است با استفاده از فرآیند تبخیر روی سطوحی که بر خورد می کند خنک می شود و سپس دوباره توسط پمپ به سمت کندانسور چیلر هدایت می گردد.
  2. چیلر تراکمی هوا خنک: این چیلر ها دستگاه هایی هستند که مبرد داخل کندانسور به وسیله هوا خنک می گردد.
  • اواپراتور:

اواپراتور یکی از قسمت هایی می باشد که در این دستگاه ها به کار رفته است و به معنای تبخیر کننده می باشد و باعث می شود آب چیلر خنک شود. اواپراتور ها به سه دسته shell&tube – brazed plated- fiooded  تقسیم می شوند.

  • شیر انبساط :

شیر انبساط آخرین جزئی است که در چیلر تراکمی به کار رفته است. با توجه به افت فشار، افت دما صورت می گیرد و این افت دما موجب می شود که سیستم برودتی در دمای مورد نیاز از اواپراتور دمای آب را بگیرد و همین طور مقدار مبردی که از اواپراتور عبور می کند را تنظیم می کند.

علاوه بر این اجزای اصلی که درباره ی آن توضیح دادیم ساختار این سیستم ها در بر گیرنده الکتروموتور، کوپلینگ، لوله رانش، لوله خروج مایع مبرد از کندانسور، شیر سرویس کندانسور، شیر برقی، شیشه رویت یا سایت گلاس، فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر، لوله مکش می باشد. استفاده از چیلر تراکمی در بر گیرنده ی مزایایی می باشد که نشان می دهد انتخاب این دستگاه ها انتخابی خوب می باشد.

اجزای چیلر تراکمی

مزایای استفاده از چیلر تراکمی چیست؟

  • از نظر هزینه استفاده از این دستگاه ها بسیار مقرون به صرفه می باشد و نیازی به صرف هزینه های هنگفت نمی باشد.
  • چیلر تراکمی با توجه به مبرد مربوطه در داخل کارخانه ها تولید می گردند و سپس به مکانی که در آن می خواهند نصب شوند منتقل می گردند در صورتی که مبرد  چیلر های جذبی پس از این که دستگاه نصب شود به آن تزریق می کنند.
  • فضایی که چیلر تراکمی اشغال می کند نسبت به چیلر های جذبی بسیار کمتر می باشد و ارتفاع این سیستم ها بسیار مناسب می باشد و یکی از علت هایی می باشد که اهمیت استفاده از این سیستم ها را نشان می دهد.
  • ضریب عملکرد چیلر های تراکمی نسبت به چیلر های جذبی بیشتر می باشد.
  • از این سیستم ها می توان در صنایع دارو سازی، صنایع مربوط به تولید مواد شیمیایی، صنعت غذا، صنعت چاپ و در صنعت تولید پلاستیک استفاده نمود.
  • همان طور که گفتیم چیلر تراکمی ها به دو دسته ی آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند. استفاده از چیلر تراکمی هواخنک نسبت به آب خنک رواج بیشتری دارد زیرا برای نصب و راه اندازی نیازی به برج های خنک کننده ندارند.

مزایای استفاده از چیلر تراکمی

مطالب مرتبط