فن کویل, مقالات

۵ مزیت استفاده از فن کویل سقفی توکار

پنج مزیت استفاده از فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار ها یکی از پر کاربردترین و پر طرفدارترین سیستم ها در زمینه تهویه مطبوع هستند و از آن جایی که در سقف های کاذب نصب می شوند و در معرض دید نیستند مورد استقبال بسیاری از سازندگان و کاربران قرار گرفته است. این سیستم ها قابل نصب در بسیاری از ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و . . . می باشند.

این سیستم ها به دستگاه های دو فصلی شناخته می شوند و قادر نیستند که به تنهایی کار کنند و برای فراهم کردن آب سرد و آب گرمی که وارد کویل ها شود به سیستم هایی مانندچیلر ها، پکیج و موتور خانه ها نیاز دارند. در این قسمت از مقاله سرما مارکت قصد داریم درباره ی روند کاری این دستگاه ها و مزایای که دارند توضیح دهیم.

فن کویل سقفی توکار چه دستگاهی می باشد؟

فن کویل سقفی توکار چه دستگاهی است

این فن کویل ها با توجه به طراحی که دارند قابل نصب در سقف های کاذب می باشند و به صورت مخفی قرار می گیرند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. روند کاری این دستگاه همانند دیگر مدل ها می باشد و به این صورت عمل می کنند که برای فراهم کردن سرمایش در روز هایی از سال که هوا گرم می باشد، دستگاه نیاز به آب خنک دارد و این آب سرد به وسیله چیلر ها تأمین می گردد و به داخل کویل فن کویل سقفی تو کار هدایت می شود و چنان چه محیطی که فن کویل در آن نصب شده است به هوایی گرم و مطبوع نیاز داشته باشد، آب گرم به وسیله پکیج ها و یا موتور خانه ها فراهم می گردد و راهی کویل می شوند.

در داخل دستگاه ها در اطراف کویل ها هوا به وسیله فن به جریان می افتد و این هوا سردی و یا گرمی آب را دریافت می کند و دمای هوا کاهش و یا افزایش می یابد و به این ترتیب هوایی خنک و یا گرم برای محیط تأمین می گردد. در بخش پایین این مقاله به بررسی اجزای فن کویل سقفی توکار و نقشی را که در دستگاه ایفا می کنند توضیح می دهیم.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل سقفی توکار:

فن سانتریفیوژ:

همان طور که در بالا بیان کردیم هوا به وسیله فن در بین کویل ها به جریان می افتد واین فن ها از نوع فن سانتریفیوژ و یا محوری هستند. جنس به کار رفته در اکثر فن ها گالوانیزه می باشد که موجب می گردد سطح صدایی که دستگاه تولید می کند بسیار کم و پایین باشد. این نکته قابل ذکر است که این فن ها به صورت دینامیکی و استاتیکی بالانس می شوند.

مبدل حرارتی یا کویل:

کویل هایی که در فن کویل سقفی توکار به کار رفته اند به عنوان مبدل حرارتی شناخته می شوند که خود از لوله هایی مسی تشکیل شده اند که به وسیله پره هایی آلومینیومی پوشانیده شده اند. در برخی از برند هایی که فن کویل سقفی توکار تولید می کنند مانند شرکت یکتا تهویه اروند برای این که میزان راندمان بالابرود و همین طور برای جلوگیری از گذر گاه هوا و مخلوط شدن هوا و برای بالارفتن مقدار مقاومت، در فین های به کار رفته در این سیستم ها از روکش هیدروفیلیک استفاده شده است.

اجزای سازنده فن کویل سقفی تو کار

فیلتر های قابل شست و شو:

در تمامی فن کویل ها مخصوصا فن کویل سقفی توکار از فیلتر های توری استفاده می شود که این فیلتر ها ممکن است از جنس پلی پروپیلن و یا آلومینیوم  باشند. مقدار راندمان این فیلتر ها در از بین بردن آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار بسیار بالا می باشد. این ذرات ر بر روی فیلتر ها جذب و جمع می گردد. با توجه به طراحی ساده ای که این دستگاه ها دارا هستند فیلتر به راحتی از دستگاه جدا می گردد و قابل شست و شو می باشد.

توجه به پاکیزگی فیلتر ها امری مهم می باشد زیرا صرف نظر کردن از این قضیه موجب می گردد میزان طول عمر دستگاه کم شود. در مواقعی هم که نیاز باشد امکان تعویض این فیلتر ها وجود دارد و می توانید با مراجعه به نمایندگی های مربوطه اقدام به تعویض آن کنید. فن کویل یکتا تهویه اروند دارای امکان نصب فیلتر کربنی می باشد که می تواند بو های نامطبوع را ازبین ببرد.

ترموستات:

برای کنترل کردن فن کویل سقفی توکار ترموستات هایی طراحی شده است که قادر به کنترل کردن میزان دمای  هوای تولید شده به وسیله این سیستم ها می باشد.

بدنه:

بدنه و همین طور سینی درین در این سیستم ها از ورق های گالوانیزه ساخته شده است. وجود این ورق ها در بدنه موجب می گردد که دستگاه در برابر صدمات و ضربات احتمالی بسیار مقاوم باشد.

بیان ۵ مزیت استفاده از فن کویل سقفی توکار:

مزیت های استفاده از فن کویل سقفی تو کار

  1. فن کویل سقفی توکار در ظرفیت های متنوعی تولید شده است که می توان بهترین انتخاب را از بین این ظرفیت ها برای متراژ مورد نظر داشت.
  2. یکی از برترین ویژگی های این سیستم ها فراهم کردن سرمایش و یا گرمایش برای محیط های مختلف به صورت مستقل از یکدیگر می باشد، اگر محیطی در ساختمانی وجود داشته باشد که مورد استفاده قرار نگیرد می توان فن کویل مربوط به آن فضا را خاموش نمود و این امر موجب صرفه جویی در هزینه ها می گردد.
  3. این فن کویل ها نسبت به دگر سیتم هایی که سرمایش و یا گرمایش را فراهم می کنند فضای بسیار کمی را اشغال می کنند و کنترل کردن و رسیدگی به این دستگاه ها نسبت به دیگر سیستم ها راحت تر صورت می گیرد.
  4. همان طور که درباره ی فیلتر هایی که در این سیستم ها به کار رفته است توضیح دادیم، مهمترین ویژگی که این فیلتر ها دارا هستند در این می باشد که مانع از پخش شدن آلودگی ها و ویروس و میکروب ها بین فضاهای مختلف می گردد.
  5. فن کویل سقفی توکار ها آخرین جزئی هستند که در ساختمان ها نصب می گردند و از آن جایی که دارای نصبی راحت هستند برای نصب نیازی به صرف هزینه های گزاف نمی باشد. دسترسی به اجزای داخلی این سیستم ها هم به راحتی صورت می گیرد و برای تعمیرات و سرویس های دوره ای نیازی به کارشناسان متخصص نمی باشد.

مطالب مرتبط