چیلر, مقالات

نحوه انتخاب چیلر هوا خنک ایتالیایی چیست؟

نحوه انتخاب چیلر هوا خنک ایتالیایی چیست

در این مقاله سرما مارکت قصد داریم به بررسی نحوه انتخاب چیلر هوا خنک ایتالیایی بپردازیم.

چیلر هوا خنک ایتالیایی را بشناسیم

چیلر هوا خنک دارای برند های مختلفی است و در بازار تهویه مطبوع سراسر جهان عرضه می‌گردد. یکی از پر فروش ترین و معتبر ترین نوع چیلر هوا خنک، ساخت برند های ایتالیایی است که دارای تکنولوژی های پیشرفته و استاندارد های جهانی می‌باشد. از این رو در این مقاله سرما مارکت قصد دارد به بررسی این سیستم ها پرداخته و کاربران محترم را در چگونگی انتخاب این دستگاه راهنمایی کنید.

چیلر هوا خنک ایتالیایی

در مجموع چیلر هوا خنک ایتالیایی یکی از سیستم های برودتی است که هم در پروژه های تجاری، مسکونی، اداری، تفریحی و … جهت خنک کاری آب و پمپاژ آن به سیستم فن کویل (جهت کاهش دمای محیط و رطوبت زدایی) یا هواساز درون ساختمان استفاده می‌گردد. البته این سیستم کاربرد های صنعتی جهت خنک کردن فرآیند ها، ماشین آلات صنعتی و دستگاه ها نیز دارد.

اجزای تشکیل دهنده ی یک چیلر تراکمی هواخنک عبارتند از: کمپرسور و موتور الکتریکی کویل شده به آن، شیر انبساط، اواپراتور، کندانسور هواخنک، مواد و لوله های انتقال دهنده مبرد و آب. واژه تراکمی از آن جایی که چیلر هوا خنک ایتالیایی نسبت داده شده است که فرایند سرمایش طبق متراکم کردن مبرد به وسیله کمپرسور صورت می‌گیرد.

چیلر هوا خنک ایتالیایی به عنوان قلب یک سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان ها در مناطقی که به علت رطوبت هوا قابلیت استفاده از برج خنک کننده آبی و در نتیجه چیلر تراکمی آب خنک وجود ندارد و همچنین با توجه به کمبود آب در کشورمان چیلر هوا خنک یکی از هوشمندانه ترین انتخاب ها جهت مراکز خرید، ساختمان ها و مجتمع تجاری محسوب می‌شود.

در هنگام انتخاب و خرید چیلر هوا خنک ایتالیایی علاوه بر توجه به نوع کمپرسور دستگاه که از نوع اسکرال یا اسکرو است به تعداد آن و ظرفیت نیز باید دقت کرد.

روش کار چیلر هوا خنک ایتالیایی

روش کار چیلر هوا خنک ایتالیایی:

یک چیلر هوا خنک گرمای محیط یا سیستم مورد استفاده را جذب می‌کند و سپس این گرما را به فضای بیرون انتقال می‌دهد. البته در مواقعی امکان بازیافت و استفاده از گرمای گرفته شده از محیط وجود دارد.

سیکل تبرید چیلر هوا خنک همانند چیلر آب خنک از اواپراتور آغاز می‌گردد. مبرد بعد از گرفتن گرمای آب و انتقال به کمپرسور به صورت فشرده در می‌آید. بعد از کمپرسور این مبرد که به صورت گاز فشار بالا در آمده است وارد کندانسور می‌شود. کندانسور چیلر هوا خنک ایتالیایی مهم ترین تفاوت آن با نوع آب خنک می‌باشد. به وسیله فرستادن گرما به فضا سبب چگالش مبرد می‌شود. سپس مبرد با عبور از شیر انبساط و از دست دادن فشار به اواپراتور وارد می‌شود. این چرخه در یک چیلر تراکمی هوا خنک به صورت مداوم تکرار می‌شود.

انواع کمپرسور های چیلر تراکمی:

در زمان انتخاب و خرید چیلر هوا خنک ایتالیایی علاوه بر ظرفیت و برند دستگاه باید به نوع کمپرسور آن نیز توجه کرد. کمپرسور چیلر از اصلی ترین قطعات دستگاه به شمار می‌رود. مکانیزم فشرده سازی مبرد در کمپرسور هایی که در چیلر های تراکمی به کار رفته است، متفاوت است. کمپرسور ها به چندین نوع تقسیم بندی می‌شوند:

  1. کمپرسور های پیستونی یا رفت و برگشتی (Reciprocating)
  2. کمپرسور های پیچی (Screw)
  3. کمپرسور های حلزونی (Scroll)
  4. کمپرسور های چرخشی (Rotary)
  5. کمپرسور های سانتریفیوژ

انواع اواپراتور در چیلر تراکمی:

  • پوسته و لوله ای: معمولا از لوله های مسی و فولادی ساخته شده است .از این نوع جهت سرد کردن مایعات استفاده می‌شود.
  • صفحه ای: این اواپراتور ها از دو صفحه فلزی که روی آن ها شیار هایی جهت عبور مبرد ایجاد شده، ساخته شده است.
  • اواپراتور پرده دار:در این نوع به منظور افزایش سطح خارجی و بهبود راندمان سرد کردن هوا، پره هایی به منظور سطح ثانویه جذب حرارت روی لوله ها قرار می‌گیرد.

چگونگی کارکرد چهار کمپرسور اول (جا به جایی مثبت)  در مقایسه با کمپرسور های سانتریفیوژ (دینامیکی) تفاوت قابل ملاحظه ای دارند. در کمپرسور های نوع اول، حجم معینی از گاز به وسیله پیستون، مارپیچ، حلزون یا چرخش دائما کم می‌گردد. با کاهش حجم گاز، فشار بخار افزایش می‌یابد. در صورتی که در کمپرسور های نوع سانتریفیوژ، گاز به علت شتاب گرفتن به وسیله پروانه دوار متراکم می‌گردد و با کاهش سرعت در یک دیفیوزر، فشار افزایش پیدا می‌کند. نوع سانتریفیوژ در ظرفیت های بالا چیلر هوا خنک کارایی بالایی دارد.

نحوه انتخاب چیلر هوا خنک ایتالیایی چیست؟

چیلر تراکمی جهت تامین آب یا گاز مبرد سرد جهت سیستم های تهویه مطبوع و تبرید صنعتی با دمای ۷ الی ۱۲ درجه سلسیوس به وسیله سیکل تبرید تراکمی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. چیلر هوایی (چیلر هوا خنک) که یکی از انواع چیلر تراکمی است معمولا در فضا های باز نصب می‌شوند. علت اصلی نصب چیلر هوا خنک در فضای باز به علت قابلیت تبادل حرارت کندانسور هوایی چیلر هوا خنک با هوای آزاد است.

محاسبه ظرفیت چیلر هوا خنک ایتالیایی

به صورت کلی کارشناسان تاسیسات جهت محاسبه ظرفیت چیلر هوا خنک ایتالیایی مورد نیاز هر پروژه که بر اساس محاسبه دقیق ظرفیت بار برودتی کل صورت می‌گیرد، علاوه بر محاسبه پارامتر هایی همانند شرایط جغرافیایی و دمای طرح خارج تابستان، رطوبت نسبی هوا، نوع کاربری ساختمان، ارتفاع از سطح دریا، نوع طراحی نمای ساختمان و مصالح به کار رفته، تعداد طبقات و سطح زیر بنای ساختمان، جهت قرار گیری ساختمان در مقایسه به زاویه تابش خورشید، تعداد نفرا و تجهیزات بزرگ و کوچک الکتریکی که داخل محیط قرار دارد و … به میزان حجم آب سرد مورد نیاز و ضرایب اطمینان کافی در عملکرد دستگاه توجه می‌کنند.

اما اگر مایل به استفاده از امکان محاسبه سر انگشتی چیلر هوا خنک ایتالیایی مورد نیاز ساختمان های اداری و مسکونی در شرایط‌ آب و هوایی شهری مانند تهران هستید، می‌توانید جهت هر ۱۰۰ متر مربع از زیر بنای مفید ساختمان را به صورت تقریبی ظرفیت نامی ۴ تن تبرید را در نظر بگیرید.

به علاوه قبل از تعیین ظرفیت نهایی دستگاه و انتخاب چیلر هوا خنک مورد نیاز خود، جهت کنترل نهایی محاسبات و برآورد های صحیح بار برودتی و برگزیدن صحیح چیلر هوایی مورد نیاز پروژه، با کارشناسان سرما مارکت تماس حاصل فرمایید.

تنوع و گستردگی محصولات

با توجه به تنوع و گستردگی محصولات و برند های عرضه شده در بازار شما می‌توانید به راحتی مشخصات فنی دستگاه را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. به منظور ایجاد حس اعتماد و اطمینان خاطر از خرید خود، مجموعه سرما مارکت قادر به ارائه فاکتور و برگه ضمانت شرکت سازنده محصول هم زمان با تحویل کالا نیز می‌باشد.

مطالب مرتبط