چیلر, مقالات

مزایای استفاده از چیلر هوا خنک ایتالیایی

مزایای استفاده از چیلر هوا خنک ایتالیایی

ما با یک مقاله مفید در وب سایت سرما مارکت با عنوان مزایای استفاده از چیلر هوا خنک ایتالیایی آمده ایم تا اطلاعات شما را از این تجهیزات سرمایشی بالا ببریم. چیلرها دستگاه هایی هستند که با استفاده از یک سیکل تبرید، حرارت را از محیطی سردتر به محیطی گرم تر منتقل می کنند. از چیلرها برای تأمین آب سرد در سیستم فن کویل برای خنک کردن هوای درون ساختمان ها، برای خنک کردن تأسیسات صنعتی و برای خنک کردن مایعات صنعتی استفاده می شود.

چیلرها را به دو گروه هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی می کنند. انواع هوا خنک، حرارتی را که از سیستم می گیرند، مستقیما به درون جو منتشر می کنند اما انواع آب خنک، حرارت را ابتدا به آب منتقل کرده و آب در برج های خنک کننده حرارت را به جو دفع می کند. چیلرهای هواخنک ظرفیت برودتی پایین تری نسبت به چیلرهای آب خنک دارند و برای کاربردهای سبک، مثل خنک کردن ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری به کار می روند، در حالی که از چیلرهای آب خنک معمولا برای خنک کردن فضاهای بسیار بزرگ مثل استادیوم های ورزشی یا برای خنک کردن تأسیسات و مایعات داغ صنعتی استفاده می شود.

انواع برندهای ایتالیایی

یکی از کشورهای پیشرو در تولید تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع (HAVC)، کشور ایتالیا است. شرکت های ایتالیایی مثل راس، فرولی، بیکولد و … فن کویل ها، پمپ های حرارتی، پکیج ها، چیلرها و محصولات سرمایشی، گرمایشی با کیفیتی تولید می کنند. این شرکت ها عمدتا با شرکت های ایرانی فعال در حوزه HAVC، روابط بسیار نزدیکی داشته و محصولات خود را در ایران به فروش می رساند. بعضی از شرکت های ایتالیایی مثل فرولی نیز در کشور ما دارای نمایندگی فروش می باشند.

دو محصول سرمایشی و گرمایشی پرطرفدار ایتالیایی در بازار HAVC ایران، فن کویل ایتالیایی و چیلر هوا خنک ایتالیایی هستند که در این مقاله قصد داریم به مزایای استفاده از چیلر هواخنک ایتالیایی بپردازیم ولی پیش از هر چیز، باید توضحی کامل در رابطه با عملکرد و کاربرد چیلر هواخنک ایتالیایی ارائه دهیم. با سرمامارکت همراه باشید تا هر آنچه که لازم است در رابطه با چیلرهای هواخنک ایتالیایی بیاموزید.

چیلر هوا خنک ایتالیایی چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که پیش از این گفتیم، چیلر دستگاهی است که با استفاده از یک سیکل تبرید حرارت را از جای سردتر به جای گرم تر منتقل می کند و دارای دو نوع آب خنک و هوا خنک می باشد. سیکل تبرید به مجموعه ای از فرآیندها گفته می شود که طی آن ها یک ماده مبرد بین حالت های گاز و مایع تغییر حالت می دهد و از طریق این تغییر حالت، حرارت را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کند.

اولین مرحله از عملکرد چیلر، ورود مایع مبرد سرد به مبدل حرارتی است. مبدل حرارتی با یک سیکل تبرید ثانویه کوپل است و حرارت را از آن دریافت می کند. این مایع مبرد با دریافت حرارت از سیکل تبرید ثانویه، گرم می شود و مبردی که در سیکل تبرید ثانویه در گردش است خنک می شود و از طریق آن سیکل حرارت را از محیط سردتر جذب کرده و مجددا به مبدل حرارتی چیلر باز می گرداند و این چرخه به همین شکل ادامه دارد.

اما مایع مبردی که گرم شده است چگونه دوباره خنک می شود؟

این مایع مبرد گرم سپس به بخشی به نام تبخیر کننده می رود و تحت فشار پایین که توسط عملکرد کمپرسور ایجاد می شود، به بخار تبدیل شده و وارد کمپرسور می شود و در کمپرسور تحت فشار به سمت قطعه ای به نام کندانسر رانده می شود. کندانسر دارای یک مبدل حرارتی یا یک کویل است و در آنجا گاز مبرد داغ، تحت فشار بالا به مایع تبدیل شده و حرارت خود را به هوا پس می دهد. در چیلر هوا خنک یک یا چند فن وظیفه خنک کردن کویل کندانسر را به عهده دارند. سپس مایع مبرد خنک به مبدل حرارتی چیلر باز می گردد و این چرخه به همین ترتیب ادامه میابد.

چیلر آب خنک نیز کاملا شبیه به چیلر هوا خنک عمل می کند با این تفاوت که در چیلر آب خنک، کندانسر به وسیله آب خنک می شود و این آب از طریق پمپ و لوله کشی های گسترده به برج های خنک کننده منتقل شده و در آن جا، نهایتا حرارت را به جو منتقل کرده، خنک می شود و سمت چیلر باز می گردد تا به خنک کردن کویل کندانسر ادامه دهد.

مزایای چیلر هوا خنک ایتالیایی

چیلر هوا خنک ایتالیایی دستگاهی عالی برای تأمین آب سرد مورد نیاز سیستم های فن کویل برای خنک کردن ساختمان های مسکونی بزرگ، ساختمان های تجاری مثل هتل ها، ساختمان های اداری و … است. به طور کلی ظرفیت تبرید چیلرها بسیار بالا است و حتی مینی چیلرها به راحتی می توانند یک مجتمع مسکونی بزرگ چند واحدی را خنک کنند. مزیت بزرگ چیلرهای هوا خنک ایتالیایی این است که ظرفیت های تبرید بسیار بالایی در حد چیلرهای آب خنک دارند و می توان از آن ها به جای چیلرهای آب خنک استفاده کرد. حتی اگر ظرفیت یک چیلر هوا خنک برای این کار کافی نباشد، می توان از چنیدن چیلر هوا خنک ایتالیایی را با هم دیگر ماژول کرد تا به ظرفیت تبرید مورد نظر رسید.

چرا امکان استفاده از چیلرهای هوا خنک ایتالیایی به جای چیلرهای آب خنک یک مزیت محسوب می شود؟ چیلرهای هوا خنک برخلاف چیلر های آب خنک نیاز به تأسیسات گسترده مورد نیاز برای برج های خنک کننده نیستند. چنین تجهیزاتی بسیار پر هزینه و بزرگ می باشند. به علاوه چیلرهای هوا خنک نیازی به آب ندارند. بنابراین حتی المقدور بهتر است از چیلرهای هوا خنک به جای چیلرهای آب خنک استفاده شود ولی ظرفیت برودتی پایین اکثر چیلرهای هوا خنک نسبت به چیلرهای آب خنک محدودیتی محسوب می شود که شرکت های ایتالیایی توانسته اند تا حدودی آن را برطرف کنند.

مزایای استفاده از چیلر هوا خنک ایتالیایی نسبت به چیلرهای ایرانی و چینی

دیگر مزیت قابل توجه استفاده از چیلر هوا خنک ایتالیایی نسبت به چیلرهای ایرانی و چینی که در بازار به فراوانی و با قمیت پایین تر یافت می شوند این است که این چیلرها مجهز به ریزپردازنده های بسیار پیشرفته ای می باشند که تمامی فعالیت های چیلر را تحت کنترل دارند و ضمن کنترل دقیق دمای سیستمی که باید خنک باقی بماند، از آسیب دیدن خود چیلر جلوگیری می کنند. همچنین، سیستم های حفاظت الکتریکی به کار رفته در چیلرهای هوا خنک ایتالیایی مثل چیلرهای هوا خنک راس، خیال شما را از بابت نواسانات برق راحت می کند.

در ساخت چیلرهای هوا خنک ایتالیایی صرفا از قطعات اروپایی استفاده می شود و اگر کمپرسور آن ها ایتالیایی نباشد، به احتمال زیاد آلمانی یا بلژیکی است. همچنین در ساخت این چیلرها از گازهای مبرد سازگار با محیط زیست استفاده می شود.

یک مزیت بسیار مهم چیلرهای هوا خنک ایتالیایی نسبت به چیلرهای چینی این است که این چیلرها ضمانت و خدمات پس از فروش بسیار خوبی در ایران دارند. به طوری که محصولات آن ها با بیش از ۲ سال ضمانت و ۱۰ سال خدمات پس از فروش در ایران عرضه می شود.

جمع بندی

در صورتی که قصد خرید چیلر هوا خنک برای یک مجتمع مسکونی، تجاری یا اداری، یا برای خنک کردن تأسیسات یک کارخانه را دارید، چیلرهای هوا خنک ایتالیایی می توانند بهترین انتخاب موجود در بازار برای شما باشند. این چیلرها بسیار قوی، با کیفیت و کم صدا هستند و با داشتن ریزپردازنده قوی کاملا هوشمند می باشند. همچنین این چیلرها را می توانید با خدمات پس از فروش و ضمانت عالی در ایران بخرید.

 

مطالب مرتبط