داکت اسپلیت, مقالات

داکت اسپلیت چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

داکت اسپلیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در پاسخ به این سوال که داکت اسپلیت چیست باید بگوییم که این سیستم ها یکی از کاربردی ترین و پرفروش ترین دستگاه هایی است که می تواند برای فضاهای مختلف سرمایش و گرمایش را فراهم کند. داکت اسپلیت ها دارای دو بخش اصلی یونیت داخلی و خارجی هستند که این دو قسمت به وسیله لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند. عملکرد این سیستم ها همانند اسپلیت ها می باشد و تنها تفاوتی که با هم دارند در داکت اسپلیت ها یونیت داخلی داخل سقف های کاذب نصب می شود و بر خلاف یونیت اسپلیت ها که در معرض دید هستند قابل مشاهده نمی باشند. اما نحوه عملکرد داکت اسپلیت چگونه است ؟ استفاده از داکت اسپلیت چه مزایا و معایبی در پی خواهد داشت ؟ با سرما مارکت همراه باشید.

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

داکت اسپلیت به عنوان یکی از پر فروش ترین وسایل حرارتی برودتی شناخته می شود . داکت اسپلیت از دو واحد مجزا که از طریق لوله های رابط به یکدیگر متصل شده اند، تشکیل شده است . این وسیله مانند کولرگازی عمل کرده  با این تفاوت که واحد داخل آن، درون سقف کاذب نصب شده و در معرض دید قرار ندارد. اما نحوه عملکرد داکت اسپلیت چگونه است؟ استفاده از داکت اسپلیت چه مزایا و معایبی در پی خواهد داشت؟

سیکل سرمایش

همانطور که گفته شد داکت اسپلیت شباهت بسیار زیادی با کولر گازی دارد. به گونه ای که عمل سرمایش توسط این دستگاه کاملا با سرمایش توسط کولرگازی یکسان است. سیال مبرد در این دستگاه؛ به منظور سرمایش محیط وارد کمپرسور می‌شود. در کمپرسور میزان دما و فشار مبرد افزایش یافته و از طریق لوله های رابط به کندانسور منتقل می‌شود. مبرد درون کندانسور دمای خود را از دست داده و به مایع تبدیل می‌شود. سپس به منظور کاهش فشار از یک شیر فشار  شکن عبور داده می‌شود. با کاهش فشار و دما، مبرد قادر خواهد بود با دریافت کمترین انرژی گرمایی در اواپراتور تبخیر شده و مجدد وارد کمپرسور شود. به منظور سرمایش محیط در پشت پرده های اواپراتور یک فن تعبیه شده تا با حرکت هوا بر روی اواپراتور، مبرد گرمای هوا را گرفته و هوای خنک وارد محیط شود.

سیکل گرمایش

در داکت اسپلیت به منظور افزایش دمای محط از کویل های حرارتی استفاده می شود. عملکرد این وسیله حرارتی برودتی در سیستم گرمایش مشابه رادیاتور ها است. آب گرم شده توسط پکیج و یا سیستم گرمایش مرکزی از طریق لوله های رابط وارد کویل های حرارتی اسپلیت می شود. در این حین فن شروع به کار کرده و جریان هوا را از روی این کویل ها عبور می دهد. به این ترتیب جریان هوا با عبور از روی کویل ها گرم شده و وارد فضای مورد نظر می شود.

انواع داکت اسپلیت

به طور کلی داکت اسپلیت های موجود در بازار به دور دسته داکت اسپلیت اینورتر و معمولی تقسیم بندی می شوند. داکت اسپلیت های اینورتر مصرف انرژی و سطح صدای تولیدی پایین تری نسبت به نوع معمولی این سیستم حرارتی برودتی دارند. همچنین این سیستم طول عمر بیشتری را نسبت به نوع معمولی خود تجربه می کند. اما تکنولوژی اینورتر چگونه چنین مزایایی را برای این نوع از سیستم حرارتی برودتی فراهم کرده است؟

تکنولوژی اینورتر در داکت اسپلیت های امروزی

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

وجود ترموستات در سیستم خانه های هوشمند باعث مصرف بهینه انرژی می شود. چرا که ترموستات ها با رسیدن دما به حد تعیین شده دستور به توقف سیستم های حرارتی و برودتی می دهند. این به آن معناست که پیوسته موتور های الکتریکی در حال خاموش و روشن شدن است. موتور های الکتریکی به منظور شروع فعالیت خود، ابتدا باید بر نیروی اینرسی خود غلبه کنند به همین دلیل جریان برق بسیار زیادی مصرف می کنند. این تکنولوژی باعث می شود که جریان برق به آرامی وارد موتور الکتریکی شود. به این ترتیب موتور با دور کم و مصرف انرژی شروع می کند.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

  • کاهش لوله کشی

یکی از مزایای استفاده از این نوع سیستم تهویه مطبوع در محیط های مورد نظر، کاهش حجم لوله به کار برده شده نسبت به سیستم گرمایش رادیاتور است. همچنین داکت اسپلیت لوله مسی کمتری را نسبت به کولر گازی مصرف کرده و به این ترتیب هزینه کمتری را در پی خواهد داشت.

  • استفاده از کمپرسور اسکرول

اکثر داکت اسپلیت های امروزی از کمپرسور های اسکرال استفاده می کنند. این کمپرسور ها از دو قطعه حلزونی شکل که یکی ثابت و دیگری متحرک است ساخته شده اند. کمپرسور اسکرول به گونه ای طراحی شده است که کمترین سطح صدای تولیدی را داشته باشد. همچنین کاهش مصرف انرژی و لرزش های موجود در سیستم از دیگر مزایای استفاده از کمپرسور اسکرول است. این کمپرسور باعث افزایش طول عمر داکت اسپلیت ها خواهد شد .

  • فیلتراسیون هوا

از دیگر مزیت های این نوع از سیستم های تهویه مطبوع؛ فیلتر هوا است. هوای خروجی چه در گرمایش دستگاه و چه در سرمایش، از فیلتر به خصوصی عبور کرده تا تمای آلاینده های موجود در آن جذب شوند. در نتیجه هوای ورودی به محیط عاری از هرگونه آلودگی خواهد بود.

  • هوای تازه

این دسته از وسایل تهویه مطبوع به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر استفاده از هوای داخلی، مقداری از هوای تازه بیرون را نیز وارد محیط کنند. به این ترتیب محیط مورد نظر دارای جو سنگین نخواهد شد.

معایب استفاده از داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

ناتوانی در تهویه مجزا بخش های مختلف ساختمان

یکی از معایب بزرگ داکت اسپلیت ها آن است تمام بخش های مختلف خانه هم دما هستند. در واقع ترموستات این دسته از وسایل تهویه مطبوع در بزرگترین قسمت خانه قرار داشته و دمای تمام بخش های خانه بر اساس آن تنظیم می گردد. این به آن معنی است که در دمای یک اتاق کوچک با دمای اتاق بزرگ برابر است. به این ترتیب دمای آسایش انسان اتاق مزبور رعایت نمی شود.

  • مصرف برق بالا

به طور کلی این نوع از سیستم های حرارتی برودتی مصرف برق بیشتری نسبت به چیلر ها دارد. همانطور که گفته شد داکت اسپلیت وظیفه دارد دمای تمام بخش های مختلف خانه را به یک اندازه تغییر دهد. به همین دلیل مصرف انرژی بسیار بالاتری نسبت به سایر وسایل تهویه مطبوع دارند.  یکی از راه های کاهش مصرف انرژی توسط این نوع از وسایل حرارتی برودتی؛ استفاده از ترموستات در بخش های مختلف ساختمان است.

  • تولید سر و صدا

اگر چه داکت اسپلیت هایی که از موتور اسکرال استفاده می کنند سر و صدای پایینی دارند، اما وجود فن در ساختمان این سیستم باعث افزایش سطح صدای تولیدی می شود. به منظور کاهش حجم صدای تولیدی، داکت اسپلیت باید در بالای سقف کاذب نصب شود. از آن جایی که صدای تولید  شده توسط فن از طریق کانال کشی به بخش های مختلف ساختمان منتقل می شود، برای کاهش سر و صدا استفاده از کانال های با انعطاف بالا و همچنین دارای عایق حرارت و صدا تا سطح زیادی می تواند صدا را کاهش داده و عملکرد و بازدهی دستگاه را بهبود ببخشد .

مطالب مرتبط