داکت اسپلیت, مقالات

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست ؟

داکت اسپلیت چیست؟

 

 

داکت اسپلیت

 

 داکت اسپلیت ها به دو قسمت یونیت داخلی و خارجی تقسیم می شود:

یونیت داخلی این سیستم ها داخل سقف های کاذب نصب می شوند و تنها دریچه خروجی هوا در این اسپلیت کانالی ها قابل مشاهده می باشد. یونیت خارجی در فضای بیرونی ساختمان ها نصب می شوند و این دو بخش به وسیله لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند.

یونیت خارجی یا همان کندانسینگ یونیت شامل کویل کندانسور، فن کندانسور و کمپرسور می باشد.

به یونیت داخلی اواپراتور نیز گفته می شود.

لوله های مسی ارتباط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی را امکان پذیر می کنند. نحوه ی کارکرد داکت اسپلیت به این صورت می باشد که کندانسور گاز خنک شده را به یونیت داخلی ارسال می کند و سپس در یونیت داخلی گرمای محیط توسط آن گاز گرفته شده و به هوای سرد تبدیل می کند، هوای سرد نیز توسط فن در محیط توزیع می شود.

دسته بندی انواع داکت اسپلیت از نظر مصرف برق

 

 

داکت اسپلیت ها از نظر مصرف برق به ۲ دسته ذیل تقسیم می شوند.

۱- داکت اسپلیت معمولی

۲- داکت اسپلیت اینورتر

رده مصرف انرژی داکت اسپلیت های غیراینورتر B و رده مصرف انرژی داکت هایی که کیت اینورتر دارند A می باشند.مصرف برق کمتر این دستگاه ها یکی از مزیت های مهم ان به شمار می رود. کمپرسور داکت اینورتر دیجیتال می باشد و تغییر دور دستگاه باعث مصرف کم می شود. زمانی که دور کمپرسور پایین بوده مصرف برق نیز کمتر است و طبیعتا زمانی که دور کمپرسور بالا باشد مصرف برق نیز بالا است. عمده مصرف برق کمپرسور داکت اسپلیت در لحظه ی استارت بوده که به شدت آمپر بالا می رود پس ما در دستگاه های اینورتر تعداد استارت هارا کم می کنیم که با این روش مصرف برق نیز کم می شود. در کمپرسور های دور متغیر دستگاه یکبار استارت می خورد و دور آن در صورت نیاز کم و زیاد می شود. البته این ویژگی یک عیب نیز دارد که باعث عمر کوتاه و فرسوده شدن کمپرسور می شود زیرا تمام وقت روشن است. هزینه ی بالای ان نیز از دیگر معایب کمپرسور اینورتر می باشد.

 

شیوه و نحوه نصب داکت اسپلیت

از دهانه ی خروجی یونیت داخلی یا همان هواساز در سقف کاذب کانال کشی شده و در هرقسمتی که نیاز باشد دریچه ای ایجاد می گردد و با تنظیم دستگاه متناسب با هر فصل هوای گرم یا سرد تولید می شود. جهت تولید هوای گرم یک کویل آب گرم در پشت یا جلوی دستگاه نصب می شود. کویل اب گرم یک کویل مسی ۲ردیفه و یا ۳ ردیفه بوده و آب گرم در داخل آن گردش دارد و فن هواساز هوا را از روی آن عبور داده و با گرفتن گرمای آب تبدیل به هوای گرم می کند و آن را در فضای مورد نیاز پخش می کند. تولید گرما از طریق معکوس کردن سیکل تبرید نیز امکان پذیر است.

این اسپلیت ها دارای مکش و دهش با کانال بوده؛که معمولا مکش از پشت دستگاه می باشد و باعث چرخش هوا در سرما و گرما در محیط به صورت کامل می شود و این گونه محیط سریع تر به دمای یکنواخت می رسد. بهترین مکان برای دریچه مکش ۷۰ سانتی متر تا یک متر از زمین است.

 

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

  1.  مستقل بودن هر واحد
  2. هزینه کم هنگام خرید ونصب
  3. تعمیر و نگه داری کم هزینه
  4. کارکرد آسان
  5. طول عمر مناسب

معایب استفاده از داکت اسپلیت

  1. کنترل دما و سرعت هوا بصورت مجزا  وجود ندارد بطوری که دستگاه داخل آپارتمان روشن می شود تمام فضا اعم از سالن و اتاق های خواب هم دما می شوند. به این صورت که ترموستات در بزرگترین فضا نصب گردیده و با توجه به دمای هوای آن محیط بقیه فضا نیز گرم یا سرد می شود و این یکی از بزرگترین معایب داکت اسپلیت ها می باشد.
  2. در مقایسه با مینی چیلر یا چیلر مصرف برق آن تا حدودی بالاتر می باشد ولی نسبت به اسپلیت دیواری مصرف برق آن کمتر می باشد.
  3. در اکثر داکت اسپلیت ها به دلیل نبود فضای مناسب جهت قرارگیری یونیت داخلی (تداخل با رابین کاری) صدای دستگاه آزار دهنده می باشد.

 

در انتخاب دستگاه داکت اسپلیت دو فاکتور بسیار مهم وجود دارد:

  1. انتخاب دستگاه
  2. اجرای درست و اصولی

 

برای بهره مندی ازبالاترین کارایی سیستم داکت باید طراحی و اجرای کانال کشی و لوله مسی توسط افراد مجرب انجام شود. به راحتی می توان گفت بیش از ۹۰ درصد کارایی دستگاه وابسته به اجرای اصولی دستگاه می باشد.

مطالب مرتبط