فن کویل, مقالات

تفاوت فن کویل زمینی و رادیاتور

تفاوت فن کویل زمینی و رادیاتور

در مقاله ( تفاوت فن کویل زمینی و رادیاتور ) می خواهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا خرید بهتری داشته باشیم. با سرما مارکت همراه باشید!

رادیاتورها از پرکاربردترین سیستم های گرمایشی هستند که با استفاده از آب گرم که در موتورخانه تولید می شود، گرمایش ساختمان ها را در طی فصول سرد سال تأمین می کنند. یکی از سیستم هایی که شباهت زیادی به رادیاتور دارد، سیستم گرمایشی و سرمایشی فن کویل است. به ویژه فن کویل های زمینی ایستاده که ظاهر آن ها نیز همانند رادیاتور است ولی این دو سیستم تفاوت هایی اساسی با هم دیگر دارند که در این مقاله هر کدام از این سیستم ها را به طور جداگانه توصیف کرده و تفاوت های آن ها را به شما معرفی می کنیم تا فن کویل زمینی و رادیاتور را با هم دیگر اشتباه نگیرید.

معرفی سیستم رادیاتور

رادیاتور یکی از رایج ترین سیستم های حرارتی است. در یک سیستم رادیاتور تعدادی یونیت رادیاتور در بخش های مختلف ساختمان قرار دارند. همگی این یونیت ها به دو لوله آب متصل هستند که یکی از این لوله ها، آب را به یونیت های رادیاتور که شوفاژ هم نامیده می شوند، می آورد و لوله دیگر، آب خروجی از آن ها را جمع آوری می کند.

لوله کشی ها در سیستم رادیاتور به موتورخانه ختم می شوند. موتورخانه مکانی است که با داشتن بخشی به نام بولیر و یک مشعل که معمولا با گاز شهری کار می کند، آب را تا رسیدن به دمای جوش، داغ می کند. این آب از طریق لوله کشی به یونیت های رادیاتور که در بخش های مختلف ساختمان قرار دارند منتقل می شود.

هر یونیت رادیاتور دارای پره ها یا فین هایی است که آب داغ از درون آن ها عبور می کند. این فین ها مساحت سطح بالایی برای انجام تبادل حرارتی بین رادیاتور و هوای درون ساختمان فرآهم می آورند، اما سازوکار اصلی گرمایش رادیاتور، تابش گرما است.

رادیاتور

رادیاتور از جنس فلز است و فلزات وقتی که داغ می شوند، شروع به تابش پرتوهای حرارتی فروسرخ می کنند که سبب انتقال گرما به صورت موج می شوند. آب داغ رادیاتور را داغ می کند و رادیاتور نیز گرما را به محیط می تاباند. بنابراین آب داغ، بخشی از انرژی حرارتی خودش را از دست می‌دهد و کمی سردتر می‌شود و محیط درون ساختمان گرم‌تر می شود.

آب از درون رادیاتور وارد لوله کشی خروجی شده و به بویلر در موتورخانه باز می گردد تا مجددا گرم شود. رادایتورها تنها برای مقاصد گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده‌ی سرمایشی ندارند، زیرا سرما قابلیت تابش ندارد و جریان آب سرد درون رادیاتور نمی‌تواند محیط را خنک کند.

رادیاتورها انواع متعددی نداشته و معمولا در کنار دیوارها و روی زمین نصب می شوند.

معرفی سیستم فن کویل زمینی و تفاوت های آن با رادیاتور

فن کویل های زمینی  بر خلاف رادیاتورها علاوه بر انجام عمل گرمایش، عمل سرمایش یا برودتی نیز انجام می دهند. درست همانند سیستم رادیاتور، سیستم فن کویل نیز دارای یونیت های مجزایی است که از طریق لوله کشی هایی به یک موتورخانه مرکزی متصل هستند، ولی بر خلاف رادیاتور، یونیت های فن کویل به چیلر نیز متصل می باشند.

عمل گرمایش در فن کویل زمینی تا حد زیادی شبیه به رادیاتور انجام می شود و آب درون موتورخانه و در بویلر داغ شده، به یونیت های فن کویل رفته و پس از تبادل حرارتی و انتقال حرارت به فضای درون ساختمان به بویلر در موتورخانه باز می گردد تا مجددا گرم شود.

تنها تفاوت در عمل حرارتی فن کویل و رادیاتور، چگونگی تبادل گرما است. همانطور که گفته شد، تبادل حرارتی در یونیت های رادیاتور از طریق گرم شدن رادیاتور با اب گرم و تابش حرارت از رادیاتور فلزی به محیط به صورت امواج دارای طول موج بلند انجام می شود.

در فن کویل، ساختاری به نام کویل وجود دارد که درست همانند یک رادیاتور دارای پره ها یا فین هایی است که آب از درون آن ها عبو کرده و از سوی دیگر کویل خارج می شود. پره ها مساحت سطح زیادی برای تبادل حرارتی فرآهم می آورند. معمولا جنس کویل از مس است که فلزی با هدایت گرمایی بالاست.

یونیت های فن کویل زمینی بر خلاف یونیت های رادیاتور دارای بدنه ای می باشند که معمولا کابینت فن کویل نامیده می شود. درون کابینت علاوه بر کویل، یک یا چندین فن وجود دارد. خروجی ها و وردی های مختلفی در کابینت فن کویل موجود هستند.

تبادل گرمایی در فن کویل زمینی

تبادل گرمایی در فن کویل زمینی به این صورت است که فن ها هوا را از درون اتاق به درون کابینت می مکند و فشار و تراکم هوا درون کابینت زیاد می شود. سپس این هوا از میان پره های کویل عبور می کند و با برخورد با پره‌های کویل که به دلیل جریان آب داغ درون آن‌ها، گرم شده‌اند، حرارت را جذب می کند و گرم می شود و با عمل فن مجددا از شبکه خروجی هوا وارد فضای درون ساختمان می شود.

بنابراین دیگر تفاوت فن کویل زمینی و رادیاتور این است که رادیاتور مجهز به بدنه و هیچ قطعه الکتریکی اعم از فن دمنده نیست و تبادل گرمایی در فن کویل، در اصل نه از طریق تابش، بلکه از طریق انتشار حرارت از کویل به هوا انجام می شود.

در بعضی از فن کویل ها، عمل گرمایش کاملا از اساس با عمل گرمایش در رادیاتور متفاوت است و از آب گرم برای انجام عمل حرارتی استفاده نمی شود بلکه هوا با عمل فن ها از روی یک هیتر الکتریکی عبور کرده و گرم می شود.

تفاوت دیگر فن کویل و رادیاتور

تفاوت دیگر فن کویل و رادیاتور وجود ترموستات در فن کویل است که معمولا رادیاتورها به دلیل اینکه فاقد مدار الکتریکی هستند، از این گزینه بی بهره می باشند. در فن کویل ها، ترموستات سرعت چرخش فن و ورود آب به کویل را تنظیم می کند ولی در رادیاتورها برای تنظیم درجه حرارت محیط، باید به صورت دستی شیر آب گرم را باز و بسته کنید.

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، فن کویل زمینی برخلاف رادیاتور می تواند عمل سرمایشی انجام دهد. به این صورت که آب در چیلر خنک می شود و از طریق لوله کشی به فن کویل زمینی رسیده و پس از عبور از درون پره های کویل، و با عمل فن ها، هوای درون اتاق را سرد می کند و مجددا به چیلر باز می گردد تا در آن جا با استفاده از یک سیکل تبرید، خنک شود.

تفاوت های فن کویل زمینی و رادیاتور در جدول زیر خلاصه شده است:

نوع سیستم فن کویل زمینی رادیاتور
سرمایش

دارد

ندارد
گرمایش دارد (انتشار)

ممکن است با هیتر الکتریکی انجام شود

دارد (تابش)

هیتر الکتریکی ندارد

فن دارد ندارد
کابینت دارد ندارد
کویل دارد دارد
ترموستات دارد ندارد
تهویه هوا می تواند داشته باشد ندارد
فیلتر هوا دارد ندارد

مطالب مرتبط