فن کویل, مقالات

بررسی فن کویل کاستی

بررسی فن کویل کاستی

با سرما مارکت همراه باشید و مقاله بررسی فن کویل کاستی را از دست ندهید!

فن کویل کاستی چیست؟

فن کویل ها یکی از سیستم هایی هستند که در زمینه تهویه مطبوع دارای کارایی بسیاری است و می توانند سرمایش و گرمایش را برای محیط های مختلف فراهم کنند. این سیستم ها زمانی که کارهای ساختمانی پایان یافت نصب می شوند.

فن کویل ها در مدل های فن کویل کاستی، دیواری، زمینی، کانالی و سقفی تو کار تولید می گردند و به بازار تهویه مطبوع عرضه می شوند. یکی از مدل هایی که بیشتر در ساختمان های اداری، تجاری، هتل ها و رستوران و . . . نصب می گردد و مورد استفاده قرار می گیرد فن کویل کاستی است که این مدل یکی از انواع فن کویل های سقفی است.

فن کویل های سقفی به دو دسته ی فن کویل سقفی تو کار و فن کویل کاستی طبقه بندی می شوند با این تفاوت که فن کویل های سقفی تو کار به صورت کامل در داخل سقف های کاذب نصب می گردند در صورتی که فن کویل کاستی در داخل سقف های کاذب نصب می گردند و تنها دریچه خروجی هوای آن از سقف بیرون می باشد و صدای این دستگاه ها در هنگام کار کردن بسیار کم است و برای مصرف کنندگان صدا های مزاحمی را ایجاد نمی کند.

فن کویل کاستی

بررسی فن کویل کاستی

  • فن:

برای جریان افتادن هوا در بین کویل ها در این دستگاه ها نیاز به فن است. این جزء از فن کویل ها در واقع مکنده ی بسیار قوی هوا هستند. بیشتر از فن های سانتریفیوژ پلیمری و فلزی استفاده شده است. با توجه به ساخت دستگاه ممکن است از یک فن و یا چند فن در فن کویل ها استفاده شود.

  • کویل:

کویل ها در واقع لوله هایی مسی هستند که دارای فین های آلومینیومی هستند و در این کویل ها آب سرد و آب گرم جاری می شود و می توانیم این طور بیان کنیم که کویل ها یک مبدل حرارتی هستند.

  • شیر فلکه:

از این قطعه برای قطع و وصل شدن جریان سیال در فن کویل کاستی ها استفاده می شود و دارای دو مدل اتوماتیک و معمولی است و بر اساس تحمل فشار و دماهایی خاص ساخته می شوند و جنس آن از چدن است.

  • شیر هواگیری:

در مسیر هایی که مربوط به حرکت سیال است ممکن است که به داخل سیال هوا نفوذ کند و این امر باعث ایجاد مشکل در گردش آن، آسیب، خوردگی و . . . می شود و شیر هوا گیری این هوا را تخلیه می کند.

  • ترموستات:

این جزء از دستگاه دما را کنترل و ثابت نگه می دارد و در صورت سرویس به موقع کنترل دما به خوبی انجام می شود.

  • فیلتر:

فیلتر ها ذرات آلوده و گرد و غبار های موجود در هوا را جذب می کند و این فیلتر ها دارای قابلیت شست و شو هستند و در صورت نیاز می توانیم آن ها را تعویض کنیم.

روش کار فن کویل کاستی

روش کار فن کویل کاستی:

فن کویل کاستی دارای روش کار بسیار ساده ای است و از کویل های سرمایشی و گرمایشی برای تبادل حرارتی و از فن برای دمیدن هوا تشکیل شده اند. فن کویل ها یک بخش از کل سیستم تهویه مطبوع ساختمانی است که برای تامین آب سرد به چیلر ها و برای تامین آب گرم به پکیج و یا موتور خانه ها وصل می شوند.

در روز هایی از سال که هوا سرد است در داخل کویل ها آب گرم به جریان می افتد و هوایی که در بین کویل ها به وسیله فن در حال جریان است با بر خورد به کویل ها گرمای آب را دریافت می کند و دمای هوا بالا می رود و در نهایت فن کویل کاستی ها هوایی گرم و مطبوع را فراهم می کند.

این چرخه برای تامین هوای خنک هم به همین صورت انجام می شود فقط در داخل کویل ها آب سرد جاری می شود و در نتیجه هوایی خنک در فصل تابستان برای کاربران تامین می گردد. این نکته قابل ذکر می باشد قبل از این که هوای سرد و یا گرم در محیط منتشر شود فیلتر می گردد و آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار آن از بین می رود و هوایی پاک و بدون آلودگی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

روش کار فن کویل کاستی

انواع فن کویل کاستی:

فن کویل کاستی در مدل های کاستی یک طرفه و چهار طرفه طبقه بندی می شوند.

فن کویل های کاستی چهار طرفه هوای خروجی را از چهار سمت در محیط منتشر می کند در صورتی که فن کویل کاستی یک طرفه از یک سمت هوا را در محیط توزیع می کند. طراحی بسیار ساده ی این دستگاه باعث شده است که از نظر اقتصادی استفاده و نصب این دستگاه ها بسیار مقرون به صرفه است و این دستگاه ها به کانال کشی نیازی ندارند.

خصوصیات فن کویل کاستی

خصوصیات منحصر به فرد و بررسی فن کویل کاستی

  • این سیستم ها می توانند گرمایش و سرمایشی یک نواخت فراهم کنند.
  • با توجه به طراحی بسیار ساده و منحصر به فرد این دستگاه دسترسی به اجزای داخلی آن بسیار راحت است و برای تعمیرات و سرویس های دوره ای مشکلی ایجاد نمی کند.
  • از نظر ظاهری فن کویل کاستی دارای مدل های مختلفی است.
  • پنل این دستگاه ها دارای زاویه ی ۳۶۰ درجه است.
  • این سیستم ها مجهز به نظافت خودکار هستند.
  • برای قرار گرفتن اجزای فن کویل ها بدنه ای متناسب با ان در نظر گرفته شده است.
  • فیلتر هایی که در این دستگاه ها به کار رفته است از الیاف پلاستیکی pp با قابلیت غبار زدایی است.
  • فن های سانتریفیوزی که در فن کویل کاستی به کار رفته است دارای لبه های انحنا دار و کم صدا است.
  • در این دستگاه ها از الکترو موتور های AC و DC می توان استفاده نمود.
  • برای عملکردی آرام در این دستگاه ها از فن گریز از مرکز استفاده شده است که دارای بهره وری بسیار بالایی است.
  • در این سیستم ها از سینی استیل برای جمع آوری و زه کشی بخار آب کندانس شده استفاده شده است.
  • مجهز به موتور چند سرعته است که می توان از سرعت های کند، متوسط و تند دستگاه استفاده نمود.

برای خرید سیستم های تهویه مطبوع مختلف نیاز به آگاهی در این زمینه می باشد تا بتوانید انتخابی خوب و مطمئن داشته باشید و می توانید برای کسب اطلاعات لازمه به فروشگاه اینترنتی سرما مارکت مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط