چیلر, مقالات

استانداردهای خرید چیلر هوا خنک

استانداردهای خرید چیلر هوا خنک

استانداردهای خرید چیلر هوا خنک چیست؟ چیلرهای هوا خنک تراکمی دستگاه هایی بسیار کاربردی برای خنک کردن هوای ساختمان ها و سیستم های صنعتی هستند. ظرفیت تبرید این دستگاه ها از چیلرهای آب خنک تراکمی و آب خنک جذبی پایین تر است، اما مزیت های متعددی نسبت به چیلرهای آب خنک دارند. چیلرهای هوا خنک دستگاه های بسیار گران قیمتی هستند و نصب آن ها نیز هزینه های زیادی می طلبد. بنابراین در خرید این دستگاه ها باید نهایت دقت را داشته باشید. در این مقاله می خواهیم ضمن بررسی ساختار و عملکرد چیلرهای هوا خنک، استانداردهای خرید این چیلرها را به شما معرفی کنیم تا در خرید این چیلرها دچار اشتباه نشوید. با سرما مارکت همراه باشید.

چیلرها چه انواعی دارند؟ ساختار و عملکرد چیلرهای هوا خنک چگونه است؟ استانداردهای خرید چیلر هوا خنک چیست؟

چیلرها دستگاه هایی هستند که با استفاده از یک سیکل تبرید، حرارت را از محیطی سردتر به محیطی گرم تر منتقل می کنند. چیلرها می توانند تراکمی یا جذبی و آب خنک یا هوا خنک باشند. معمولا اکثر چیلرهای جذبی، آب خنک هستند و چیلرهای تراکمی می توانند هوا خنک یا آب خنک باشند. چیلرهای تراکمی هوا خنک پایین ترین و چیلرهای جذبی آب خنک بالاترین ظرفیت تبرید را دارند. برای درک بهتر تفاوت های انواع مختلف چیلرها بهتر است که سازوکار کلی چیلرهای تراکمی و جذبی را برای شما توضیح دهیم.

چیلرهای تراکمی

در چیلرهای تراکمی سه قطعه اصلی وجود دارد:

کویل تبخیری:

کویل یا مبدل حرارتی دستگاهی است که امکان تبادل حرارتی بین دو سیال، بدون اختلاط آن ها را فرآهم می آورد. کویل ها در دو نوع پوسته-لوله (shell-tube) و پره-لوله (fin-tube) تولید می شوند. کویل تبخیری چیلرهای تراکمی معمولا از نوع پوسته-لوله است که در اغلب موارد برای تبادل حرارتی بین دو سیال مایع مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کویل شامل مجموعه ای از لوله ها است که به صورت یک دسته با فاصله کم در کنار هم دیگر قرار گرفته اند. همگی این کویل ها از یک لوله ورودی منشاء گرفته و به یک لوله خروجی منتهی می شوند.

این دسته لوله ها درون ساختار لوله ای شکل بزرگ تری به نام پوسته قرار می گیرند ولی لوله های ورودی و خروجی کویل در سیکل تبرید بسته چیلر قرار دارند و هیچ ارتباطی با فضای درون پوسته ندارند. فضای درون پوسته در مسیر عبور یک سیال دیگر قرار دارد. این سیال دوم از یک سمت وارد پوسته می شود، از لا به لای لوله ها عبور می کند و از سوی دیگر از پوسته خارج می شود.

با عبور مایع مبرد سرد از درون لوله ها و عبور یک سیال گرم از درون پوسته و لا به لای لوله ها و به دلیل رسانایی حرارتی لوله ها که معمولا از جنس مس یا یک فلز دارای رسانایی حرارتی بالای دیگر می باشند، تبادل حرارتی بین مبرد و سیال گرم انجام می شود؛ سیال گرم حرارتش را از دست داده و خنک می شود و مایع مبرد با جذب حرارت شروع به تبخیر شدن می کند و به صورت گاز مبرد گرم به سمت کمپرسور هدایت می شود.

sarmamarket

نحوه کارکرد داکت اسپلیت چگونه است؟

بررسی مزایا و معایب هواساز

آیا مزایا و معایب فن کویل ایرانی را می‌دانید؟

کمپرسور:

کمپرسور دستگاهی است که مبرد را درون سیکل تبرید به جریان می اندازد. این دستگاه گاز مبرد را فشرده می کند و آن را به سمت کندانسر هدایت می نماید. کمپرسور می تواند معمولی باشد و فقط یک حالت خاموش و روشن داشته باشد یا اینکه اینورتر باشد و چندین دور کم و زیاد نیز داشته باشد. به علاوه کمپرسورهای مختلفی مثل انواع رفت و برگشتی، اسکرال، اسکرو و سانتریفیوژی وجود دارند که به ترتیب مورد اشاره، ظرفیت های تبرید و راندمان آن ها بیشتر می شود.

کندانسر:

گاز مبرد تحت فشار اعمال شده توسط کمپرسور وارد ساختار دیگری به نام کندانسر می شود که دارای یک کویل است که معمولا در چیلرهای هوا خنک از نوع پره-لوله و در چیلرهای آب خنک معمولا از نوع پوسته-لوله است. کویل پره-لوله شامل ردیفی از پره ها است که از طریق لوله هایی به هم دیگر مرتبط هستند و مبرد از درون آن ها عبور می کند. در چیلرهای هوا خنک فن هایی قوی کویل را با دمیدن هوا خنک می کنند و در چیلرهای آب خنک، جریان آب، کویل را خنک می کند. در کویل کندانسر به دلیل فشار بالای گاز مبرد و خنک شدن پیوسته کویل، مبرد شروع به تقطیر کرده و حرارتش را یا مستقیما به هوا (در چیلرهای هوا خنک) یا به آب (در چیلرهای آب خنک) پس می دهد و نهایتا به مایع مبرد سردی تبدیل می شود که به کویل تبخیری باز می گردد.

خرید چیلر هوا خنک

چیلرهای آب خنک بر خلاف چیلرهای هوا خنک نیازمند یک سیکل تبرید دیگر نیز هستند که در آن، آب گرم شده در کندانسر باید با عملکرد یک پمپ آب به یک برج خنک کننده منتقل شود تا در آن جا مجددا خنک شده و بتواند به خنک کردن کندانسر ادامه دهد.

چیلرهای جذبی

در چیلرهای جذبی چیزی به اسم کمپرسور وجود ندارد و گاز مبرد در محفظه جاذب جذب یک محلول جاذب مثل لیتیوم بروماید شده و سپس محلول مبرد در لیتیوم بروماید در یک کویل پوسته-لوله با آب خنک می شود و به یک کویل پوسته-لوله دیگر می رود و جریانی از لیتیوم-بروماید گرم را که از ژنراتور باز می گردد خنک می کند و مجددا گرم می شود و به ژنراتور می رود و در آن جا با حرارتی که معمولا محصول جانبی یک فرایند صنعتی است، گرم می شود.

در نتیجه مبرد به شکل گاز از لیتیوم-بروماید خارج می شود. لیتیوم بروماید به کویل خنک کننده رفته و توسط محلول سرد محلول مبرد در لیتیوم بروماید خنک می شود و به محفظه جاذب می رود و گاز مبرد گرم به یک کویل کندانسر رفته و خنک می شود و به کویل تبخیری می رود و پس از جذب حرارت به گاز تبدیل شده و به محفظه جاذب باز می گردد.

استانداردهای خرید چیلر هوا خنک

چیلر

بار تبرید چیست؟

چیلرهای هوا خنک ظرفیت های تبرید بسیار متنوعی دارند. اکثر چیلرهای هوا خنکی که در بازار موجود هستند دارای کمپرسورهای اسکرال، اسکرو و سانتریفیوژی بوده و ظرفیت های تبرید آن ها بین ۵ تن تبرید تا ۲۵۰ تن تبرید می باشد و شما باید بسته به نیاز خود چیلر هوا خنک را بخرید.

دقت داشته باشید که چیلر هوا خنک بهتر است که ظرفیت ماژول کردن داشته باشد تا در صورتی که نیاز شما توسعه پیدا کرد، بجای تعویض چیلر با یک چیلر قوی تر، یک چیلر دیگر را با آن جفت کنید تا هزینه های شما به طور قابل توجهی کاهش یابد. چیلرهای هوا خنک با کیفیت مجهز به ریزپردازنده هایی هستند که تمامی عملکردهای چیلر را تحت کنترل دارند. از خرید چیلرهای هوا خنک ارزان که فاقد ریزپردازنده هستند، جدا خودداری کنید. به علاوه چیلر هوا خنک باید دارای محافظ الکتریکی موتور کمپرسور باشد تا نوسانات جریان برق به آن آسیب نزنند.

برای خرید چیلر هوا خنک حتما بار تبرید مورد نیاز خود و محل نصب چیلر و محدوده دمایی و رطوبتی آن را از پیش اندازه بگیرید و منحنی عملکرد چیلر در محدوده های دمایی را بررسی کنید و ببینید که آیا با نیازهای شما و شرایط محل نصب همخوانی دارد یا خیر. عملکرد پمپ آب چیلر را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که جوابگوی نیاز شما است. در انتها باید میزان سر و صدای چیلر را که بر حسب دسیبل (dB) در کاتالوگ آن نوشته شده است، بررسی کنید و بهتر است که این میزان بیشتر از ۷۵ دسیبل نباشد.

مطالب مرتبط