فن کویل, مقالات

آشنایی با نوعی دیگر از فن کویل های سقفی به نام فن کویل کاستی

آشنایی با نوعی دیگر از فن کویل سقفی به نام فن کویل کاستی

در این مطلب سعی شده است که ابتدا با فن کویل و انواع آن و اهمیت آن در زندگی امروزه آشنا شویم و سپس اجزای اصلی فن کویل کاستی و وظیفه هر کدام در تهویه هوای مطبوع را شرح داده و در انتها با نحوه عملکرد فن کویل کاستی، آشنا شویم.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی که امروزه در صنعت تهویه هوا صورت گرفته است، برای تهویه هوای مطبوع از وسایل سرمایشی و گرمایشی متنوعی از جمله فن کویل ها، اسپلیت ها، کولرهای آبی، بخاری،کولرگازی ها و . . . که با توجه به نوع نیاز مشتری استفاده می شود.

در انتخاب نوع وسیله سرمایشی و گرمایشی باید به نکاتی از جمله مصرف برق، بازدهی دستگاه و شرایط محیطی محل نصب دستگاه دقت شود. فن کویل ها شامل دو دسته فن کویل سقفی و ایستاده می شوند که در اینجا به دسته فن کویل های سقفی می پردازیم. فن کویل های سقفی به دو مدل فن کویل کاستی و فن کویل سقفی توکار تقسیم می شوند.

فن کویل کاستی در سقف کاذب نصب می شود و می توان گفت تفاوت عمده فن کویل کاستی با فن کویل سقفی توکار در همین می باشد، زیرا این نوع از فن کویل های سقفی، دریچه خروجیشان باید در معرض دید قرار گیرد و بقیه اجزای آن باید توسط سقف کاذب پوشیده شود.

در ساختمان هایی که امکان استفاده از فن کویل کاستی وجود ندارد می توان از فن کویل سقفی توکار استفاده گردد. در این مبحث ابتدا با کلیات فن کویل کاستی، همچنین مختصری درباره نحوه عملکرد و اجزای اصلی آن بحث می گردد. با سرما مارکت همراه باشید!

آشنایی با نوعی دیگر از فن کویل های سقفی به نام فن کویل کاستی

همانطور که گفته شد، فن کویل های سقفی به دو دسته فن کویل کاستی و فن کویل سقفی توکار تقسیم می شوند که در این مبحث درباره فن کویل کاستی بحث می گردد. این نوع از فن کویل ها عملکردی همچون فن کویل سقفی توکار دارند.

فن کویل کاستی به دو نوع فن کویل کاستی یک طرفه و فن کویل کاستی چهارطرفه تقسیم می گردد که در نوع یک طرفه آن، تهویه هوا فقط در یک جهت صورت می گیرد مانند شکل ۱، ولی در نوع چهار طرفه، تهویه مطبوع هوا از چهار جهت صورت می گیرد (شکل ۲ ). در فن کویل های کاستی مانند فن کویل های سقفی توکار، انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و سپس با انجام فرایندی که در داخل دستگاه اتفاق می افتد هوای محیط متناسب با نیاز مشتری به صورت سرمایش و گرمایش تهویه پیدا می کند.

نکاتی که در مورد خرید این دستگاه باید مد نظر قرار دهید این است که باید دستگاه متناسب با مساحت فضایی که در آنجا نصب می گردد، خریداری شود، زیرا چنانچه دستگاه در فضایی بزرگتر از ظرفیت دستگاه قرار گیرد ممکن است تهویه مطبوع هوا به خوبی صورت نگیرد و یا به دلیل کارکرد مداوم دستگاه، فن کویل آسیب جدی ببیند و نیاز به تعویض و یا تعمیر داشته باشد که هزینه زیادی متوجه خریدار می گردد.

شکل ۱

شکل ۲

اجزای اصلی فن کویل کاستی شامل چه قطعاتی می شود؟

فن

برای پرتاب هوا از کویل و تهویه هوای محیط از این قطعه در فن کویل استفاده می گردد.

موتور

موتور در فن کویل کاستی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می شود. به این صورت که موتور با مصرف برق، باعث ایجاد نیروی محرکه در فن می شود و فن شروع به دوران می کند و می تواند در چند سرعت تنظیم گردد و متناسب با دمای محیط، سرعت موتور افزایش و یا کاهش یابد. همچنین در مصرف برق نیز صرفه جویی گردد.

کویل

کویل در سیستم از یک سری لوله های مسی مارپیچ و پره های آلومینیومی ساخته شده است که با ورود آب سرد و یا آب گرم (سرمایش و گرمایش) در لوله های مارپیچ مسی باعث سرد و یا گرم شدن پره های آلومینیومی می شود.

ترموستات

ترموستات وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق در موتور را دارد. با رسیدن دمای محیط به دمای تنظیم شده توسط مشتری، دستگاه را خاموش می نماید و در صورت منطبق نبودن دمای محیط با دمای تنظیم شده بر روی ترموستات، جریان برق را در موتور وصل می نماید.

بدنه

وظیفه نگهداری اجزای بالا را در کنار یکدیگر دارد.

فن کویل کاستی به چه صورت کار می کند:

آب سرد یا گرم متناسب با نیاز مشتری برای تهویه مطبوع، از چیلر، موتورخانه و یا بویلر به لوله های ورودی فن کویل کاستی رفته و سپس با کنترل جریان آب به وسیله شیر برقی یا دستی به کویل می رود و با تبادل حرارتی ایجاد شده بین کویل و هوای اطراف آن، باد اطراف کویل به وسیله فن به محیط پرتاب و موجب تهویه مطبوع هوا که می تواند از نوع سرمایشی یا گرمایشی باشد، می شود.

مطالب مرتبط