تصفیه هوا, مقالات

دستگاه تصفیه هوا برای داشتن تنفس سالم

دستگاه تصفیه هوا برای داشتن تنفسی سالم

وب سایت سرما مارکت قصد دارد در مقاله ( دستگاه تصفیه هوا برای داشتن تنفس سالم ) به شما اطلاعاتی ارائه کند تا بتوانید بهترین تصمیم خود را برای خرید تاسیسات سرمایشی بگیرید. با ما همراه باشید!

از سالم بودن هوایی که استنشاق می کنید تا چه اندازه اطمینان دارید؟ آیا فکر می‌کنید که در هوای پاکیزه نفس می‌کشید؟ و اگر آلوده است، هیچ راه حلی برای رفع این آلودگی ها دارید؟ اصولا آلودگی هوا شامل چه چیزهایی است؟ و اگر می‌توان این آلودگی ها را همراه با تکنولوژی های روز جهانی از میان برداشت تا چه اندازه می‌توان به توانمندی این سیستم ها اعتماد نمود؟ در دنیای پر از دود و گرد و غبار و احتمالا آلوده ی این روز های ما مقوله ی هوای پاک و تصفیه شده بسیار به گوش ما آشنا شده است. تصفیه هوا دیگر از اقلام عجیب و غریب نیستند و خیلی از ما احتمالا یا یکی از آن ها را تهیه کرده ایم و یا در کنار آن ها از هوای پاکی که تولید کرده اند، نفسی تازه کرده ایم.

صولا تصفیه هوا را به گونه ای طراحی می‌کنند که در اندازه های گوناگون با هدف پاکسازی محیط های کوچک از کابین یک ماشین گرفته تا یک سالن آمفی تئاتر معمولی مورد استفاده قرار گیرند.

دستگاه تصفیه هوا

اما این دستگاه پالایش هوا دقیقا چه هستند و چه کارایی ای دارند؟ و اصولا مراد از تصفیه کننده هوا در تعریف این دستگاه ها چه چیزی است؟ در این مقاله مجموعه سرمامارکت همراه باشید تا با جزئیات در مسیر تصفیه هوا از نگاه دنیای امروز بشویم.

دستگاه تصفیه هوا برای داشتن تنفس سالم

احتمالا خیلی ها به اشتباه این طور فکر می‌کنند که دستگاه های تصفیه هوا، تمام آلودگی های هوا را از بین می‌برند؛ اعم از گرد و خاک تا دود و غبار و هر چیز دیگری؛ اما لزوما این یک تعریف صحیح از دستگاه های تصفیه هوا نمی‌باشد. البته هستند دستگاه هایی که می‌توانند سطح پاکسازی هوا را تا حدود ۹۹ درصد به انجام رسانند؛ اما آن دستگاه هایی که با عنوان هواساز شناخته می‌شوند، دیگر خارج از چهارچوب مقوله ی تصفیه هوا قرار می‌گیرند.

هواسازها سیستم های بسیار بزرگ، گران قیمت و مجهزی هستند که با اعمال سطح بالای فیلتراسیون می‌توانند حجم بسیار بالایی از هوا را مورد پاکسازی قرار دهند؛ اما این ابعاد در کنار قیمت بالا نمی‌تواند در ساختار یک دستگاه پالایش هوا با مصارف خانگی قرار گیرد.

دستگاه تصفیه کننده هوا برای مصارف خانگی با هدف حذف ذرات معلق، باکتری ها، هاگ ها، گرد و غبار و . . . طراحی می‌شود. البته مراد از مصارف خانگی می‌تواند به ساز و کار نیمه صنعتی و یا کوچک این دستگاه ها اشاره داشته باشد. چرا که اصولا تصفیه هوا را به گونه ای طراحی می‌کنند که در اندازه های گوناگون با هدف پاکسازی محیط های کوچک از کابین یک ماشین گرفته تا یک سالن آمفی تئاتر معمولی مورد استفاده قرار گیرند. دستگاه پالایش هوا به جهت کار در محیط های بسته طراحی شده است و می‌تواند در محیط های بسته به مانند یک اتاق عملیات پالایش هوا را به انجام رساند؛ اما این پالایش هوا دقیقا چیست و شامل چه فاکتورهایی خواهد شد؟

صولا تصفیه هوا را به گونه ای طراحی می‌کنند که در اندازه های گوناگون با هدف پاکسازی محیط های کوچک از کابین یک ماشین گرفته تا یک سالن آمفی تئاتر معمولی مورد استفاده قرار گیرند.

تصفیه هوا

پالایش هوا در کارکرد دستگاه تصفیه هوا

صحبت از آلودگی هوا ذهن بسیاری از ما را به سمت خروجی سیاه اگزوز های فعال در سطح شهرها می‌کشاند. خب، آلودگی ناشی از خودرو ها در سطح شهر ها، قسمت عمده ای از آلودگی های محیطی است که در دنیای مدرن گریبانگیر بسیاری از اجتماعات انسانی شده است؛ اما در هوای مورد نظر ما تنها آلودگی ها از خروجی اگزوز ها بیرون نمی آید؛ بلکه عوامل متعددی می‌توانند در لیست شرایط آلودگی هوا قرار گیرند.

مواد حساسیت زا، انواع باکتری ها، هاگ ها، ذرات گرد و غبار، پرز فرش و موکت و مبل، موی حیوانات و انسان ها، حشرات ریز زنده و یا مرده و … همگی می‌توانند در لیست بلند بالای آلودگی های هوایی قرار گیرند.

ماجرای این آلودگی ها از زمانی خطرناک می‌شود که ذرات آن ها تا اندازه ای ریز شوند که نشود با چشم عادی مشاهده کرد و این ذرات سبک و کوچک که همگی به صورت معلق در هوای محیط های بسته در جریان هستند، به راحتی می‌توانند در مسیر تنفس افراد قرار گیرند و از آن جا وارد ریه ها بشوند. وجود این ذرات کوچک در هوای مورد تنفس می‌تواند باعث ایجاد شرایط نامطلوب باشد. از ایجاد بیماری های میکروبی تا ابتلا به بیماری های تنفسی خطرات ناشی از وجود این آلاینده ها در سطح هوا خواهد بود.

پالایش هوا توسط تصفیه هوا با هدف حذف این آلایندگی ها تعریف شده است. البته یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند در درجات گوناگون عموما از ۳۰ درصد الی ۹۹ درصد اقدام به پاکسازی هوا نماید. این درجه بندی دستگاه های تصفیه با ایجاد سطوح گوناگون فیلتراسیون دسته بندی می‌شود و به نسبت سطح فیلتراسیونی که انجام خواهند داد، قیمت آن ها ممکن است بسیار متغیر باشد.

پالایش هوا توسط دستگاه تصفیه هوا با هدف حذف آلایندگی ها تعریف شده است. البته یک دستگاه تصفیه کننده هوا می‌تواند در درجات گوناگون عموما از ۳۰ درصد الی ۹۹ درصد اقدام به پاکسازی هوا نماید.

کارکرد دستگاه تصفیه هوا

اصول کارکرد دستگاه تصفیه هوا برای داشتن تنفس سالم

هدف نهایی در استفاده از دستگاه تصفیه هوا، پالایش هوا از آلاینده های بسیار کوچک و معلق در هوای مورد تنفس می‌باشد. پس به نوعی باید دستگاه پالایش هوا در مسیر هوای موجود در فضا های بسته قرار گیرد. این مجاورت از طریق فن هایی مکنده صورت خواهد گرفت.

فن های موجود در دستگاه تصفیه هوا با مکش ملایم هوای مانده در فضای بسته و انتقال آن از مسیر دستگاه تصفیه کننده هوا در یک بازه ی زمانی تعریف شده، فعالیت تصفیه هوا را به انجام می‌رسانند. از طرفی عملیات پاکسازی هوا از طریق فیلتراسیون صورت می‌گیرد. بسته به نوع تصفیه ای که قرار است مورد هدف دستگاه باشد، فیلتر های گوناگون تعریف شده است.

عبور هوا از مسیر این فیلتر ها باعث پالایش هوا و در نهایت پاکسازی مورد نظر خواهد بود. البته عملیات فیلتراسیون همراه با فیلتر های گوناگون است. از یک فیلتر خاص نمی توان انتظار پاکسازی تمام ذرات معلق موجود در هوا را داشت. برای این منظور به جهت انواع آلاینده ها، فیلتر های مخصوص همان آلاینده طراحی شده است تا با نصب در دستگاه تصفیه هوا عمل فیلتر سازی همان آلاینده صورت گیرد. از این رو با یک فیلتر خاص نمی‌توان انتظار حذف دیگر آلاینده های موجود در هوا را داشت.

اینکه در دستگاه تصفیه هوا از چه نوع فیلتر هایی استفاده شده است، درجات فیلتراسیون این دستگاه ها را مشخص خواهد ساخت. درجاتی که می‌تواند در قیمت نهایی دستگاه تاثیرات عمیقی بگذارد و هم چنین این فیلتر ها می توانند به بهترین نحو هوا را پاک سازی کنند.

هدف نهایی در استفاده از دستگاه تصفیه هوا، پالایش هوا از آلاینده های بسیار کوچک و معلق در هوای مورد تنفس می‌باشد. پس به نوعی باید دستگاه پالایش هوا در مسیر هوای موجود در فضا های بسته قرار گیرد.

فیلتراسیون تصفیه هوا

چگونه دستگاه تصفیه های مناسبی تهیه کنیم؟

برای رسیدن به شرایط مطلوب در امر تصفیه هوا در فضا های مورد نظرمان، لزوما یکی از روش های امروزی، خرید یک دستگاه تصفیه هوا می باشد؛ اما این خرید به چه صورت انجام خواهد شد؟ چه فاکتور هایی در این ماجرا تاثیرگذار هستند؟ و چه نکاتی باید در نظر گرفته شود تا به خریدی منطقی دست زده باشیم؟

  • حجم فضا را در نظر بگیرید :

اولین نکته در خرید دستگاه تصفیه هوا، تناسب آن با حجم فضای مورد نظر شماست. دستگاه تصفیه هوا را با ظرفیت های گوناگون برای فضا های گوناگون طراحی می‌کنند. با در نظر داشتن حجم فضای مورد نظرتان اقدام به انتخاب ظرفیت متناسب با آن را داشته باشید.

  • قدرت تصفیه را بشناسید‌:

در دستگاه های تصفیه هوا یک فاکتور همگانی وجود دارد. فاکتوری با عنوان قدرت تصفیه که با در نظر گرفتن حجم هوای خارج شده تعریف می‌شود. این فاکتور می‌تواند نشان دهنده ی قدرت نهایی دستگاه در تولید هوای پاکیزه باشد.

  • از آلودگی محیط خود مطلع باشید :

وقتی می‌‌دانید که برای رفع چه آلودگی ای می‌خواهید دستگاه تصفیه هوا را خریداری کنید، در نهایت از خرید خود بسیار راضی خواهید بود.

در دستگاه های تصفیه هوا یک فاکتور همگانی وجود دارد. فاکتوری با عنوان قدرت تصفیه که با در نظر گرفتن حجم هوای خارج شده تعریف می‌شود. این فاکتور می‌تواند نشان دهنده ی قدرت نهایی دستگاه در تولید هوای پاکیزه باشد.

دستگاه تصفیه هوای مناسب

  • محل قرار دادن دستگاه :

در هنگام نصب دستگاه تصفیه هوا بهتر است تا از قبل بدانید که برای نصب در چه فضایی می‌خواهید اقدام به خرید نمایید. بهتر است محل نصب دستگاه در فضایی باشد که مدت زمان بیشتری از روز را در آنجا سر می‌کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید در انتخاب ظرفیت دستگاه تصمیم گیری کنید.

مطالب مرتبط